Singoalla
Trådstartare
Min lilla dvärgpinscher ÄLSKAR andra hundar. Han blir så glad att han nästan kryper ur sitt eget skinn när han ser andra hundar på gatan, och tyvärr har vi inga vänner i närheten som har hund så han har inga hundvänner inom familjen eller vänkretsen. Jag brukar låta honom hälsa på andra hundar på gatan, om ägaren till den andre hunden vill. Vi har även en rastgård runt knuten där han brukar få leka med andra hundar. Hittills har jag bara träffat riktigt trevliga hundar och hundägare där. Någon gång har det hänt att en lite större hund varit för "bufflig" så då har vi lämnat så han inte råkar bli skadad. Men annars leker han med både stora och små hundar och han blir såååå himla lycklig när han får kuta runt där inne och leka.
Men nu är han 1 år och inte en liten valp längre. Jag är rädd att andra hundar kan bli aggressiva mot honom. Idag läste jag på FB om en väns hund som blivit attackerad och illa skadad. Jag märker att jag blir mer och mer orolig, att något skulle hända honom är verkligen min mardröm.
Så hur försiktig ska man vara egentligen? Låter ni era hundar hälsa på andra på gatan, och leka med nya hundkompisar i hundgården? Jag vill inte ta ifrån honom glädjen att få leka med andra hundar men samtidigt vet jag hur snabbt det kan gå när något går fel.
Men nu är han 1 år och inte en liten valp längre. Jag är rädd att andra hundar kan bli aggressiva mot honom. Idag läste jag på FB om en väns hund som blivit attackerad och illa skadad. Jag märker att jag blir mer och mer orolig, att något skulle hända honom är verkligen min mardröm.
Så hur försiktig ska man vara egentligen? Låter ni era hundar hälsa på andra på gatan, och leka med nya hundkompisar i hundgården? Jag vill inte ta ifrån honom glädjen att få leka med andra hundar men samtidigt vet jag hur snabbt det kan gå när något går fel.