Hur förebygga förstoppningskolik?

Sv: Hur förebygga förstoppningskolik?

Har nu köpt hippo extra - kallpressad linfrökaka. Det står inget på säcken ifall den ska blötläggas. Någon som vet? Och är det bäst att ge allt under samma mål eller dela upp på flera?:)

Jag kan inte släppa loppefröna och det är väl inte lämpligt att hålla på att ändra för mycket med maten samtidigt men...

Du har förmodligen testat alla upptänkliga varianter för att få i hästen loppefröna men måste ändå fråga, har du testat att blanda fröna med torr krubbmat? Jag har faktiskt lyckats få min att äta ordentligt med loppefrön genom att blanda med bara precis uppluckrad lusernpellets/gräspellets med tillsats av foderjäst.

Tar och prövar både linfrökaka o loppfrön nu, i olika givor såklart så jag ser vad hon äter o inte. För kom på att nu när hon är så hungrig som nu när hon fått mindre grovfoder så kanske hon går att övertala!

Läst era svar om linfrökaka och linfrö. Får pröva mig fram och se vad damen behagar äta bäst med tanke på hennes kinkighet.

Har pratat med kliniken idag igen. De är också inne på det här med mask, de tror att det fortfarande kan vara problemet. Eftersom hon var så angripen för sex veckor sedan så är tarmfloran satt ur balans och därmed kan hon mkt lättare bli angripen på nytt. De var tveksamma till att det just beror på bandmask utan kunde lika gärna vara blodmask som fått fart igen, trots att hon visade noll på träckprov för en dryg månad sedan. I vilket fall så har de skrivit ut ett maskmedel som tar allt eftersom man bara kan spekulera i vilken mask osv. Men de ville ändå ha ett träckprov för att kolla om de hittar något ändå. Kan vi konstatera att hon har mask igen vill de göra regelbundna träckkoller var sjätte vecka framöver tills man kan tro att magen har kommit i balans igen.

Jag kommer självklart ta åt mig av era fodertips ändå och pröva vad hon äter för att underlätta för magen så gott det går.

Mvh Maria

Om hon var full av mask för 6 veckor sedan och avmaskades då så är det helt självklart att hon var nollad på träckprovet för en månad sedan det enda det visar var att avmaskningsmedlet fungerade inte att hästen var ren. Det de ser på träckprov är maskägg, endast vuxna maskar lägger ägg och dessa vuxna maskar biter avmaskningsmedlet på och de dör, tidigare larvstadium av maskarna biter inte avmaskningsmedlet på och dessa växer sedan till och blir äggläggande MEN intervallet för detta är tex 8 veckor efter ivermectin preparat, 12 veckor efter Cydectin osv fram till detta intervall har "förfallit" så hittar man absolut ingenting på träckprov för även om hästen är full av maskar på tillväxt så har de inte hunnit bli äggläggande och går alltså inte att spåra via träckprov. En hårt drabbad häst skall avmaskas enligt medlets intervall en hel säsong för att möjligen bli ren (om den inte återinfekteras hela tiden av parasitrika marker).

Vad fick du för medel utskrivet nu ?

*kl*

Jag undrar hur mkt linfrö (innan kokning) ni som fodrar med det ger? Förr i tiden brukade jag koka ca 1 dl frön i typ 4-5 dl vatten och dela på två hästar. Var det för mkt eller för lite? Blev så tveksam eftersom en tjej i stallet gav sin maghäst kokta linfrön men max 1 dl gegga om dagen. Tyckte det verkade lite?

Det var nog precis det där veterinärassstenten försökte förklara för mig över telefon men jag hade så bråttom så hann inte förstå allt vad hon menade. Men enligt veterinären som hon pratat med så tog just den där intervallen sex veckor, det var därför hon menade att det var ganska precis timeat nu efter dessa sex veckor.
Men vi får se, hon blir avmaskad igen nu iallafall och så får de träckprovet de bad om med så har vi gjort vad vi kunnat med den biten :)

Varför just hon blivit så hårt drabbad vet vi inte. Visst, vi har inte möjlighet att växla hagar mer än att de går i annan hage sommartid och vi har inte möjlighet att låta hagarna vila eller bli betade av nötkreatur. Men de andra hästarna i stallet brukar ligga på 0-700 på träckproven, majoriteten brukar inte ens behöva avmaskas. Vi kollade nu igen när detta hände min och de hade runt 200´-600. Så en liten chock blev det allt när denna häst hade extremt mkt.

Vet inte vilket preparat det är jag ska avmaska med. Eller veterinären nämnde det men jag la det inte på minnet. Ska hämta det imorn så kan berätta då.

Min får 4 dl linfrökaka per dag. Det delas upp på 4 mål och det blötläggs inte. Vet inte hur mycket det motsvarar, men det kanske går att räkna ut?

*kl*

Jag undrar hur mkt linfrö (innan kokning) ni som fodrar med det ger? Förr i tiden brukade jag koka ca 1 dl frön i typ 4-5 dl vatten och dela på två hästar. Var det för mkt eller för lite? Blev så tveksam eftersom en tjej i stallet gav sin maghäst kokta linfrön men max 1 dl gegga om dagen. Tyckte det verkade lite?

Min med problemmage (fd magsårshäst) fick 4 dl om dagen 2 morgon och 2 kväll när hon fick linfrö, nu har jag blivit lat och ger henne loppfrö istället efter att ha upptäckt att det funkade också, vet ju dock inte hundra hur mkt problemmage hon har längre men förr kunde jag icke missa en giva ens av linfröna utan att hon fick kolikkänningar, har provat flera gånger att få över henne på linfrökaka som de andra har bytt till av smidighetsskäl men det är något hennes mage inte alls fixar tar bara några timmar efter hon ätit linfrökaka till hon börjar få kolikkänningar riktigt knepigt att det skall vara så enorm skillnad på linfrö och linfrökaka på hennes mage.
Provade loppfrö en period när de gick ute och jag konstant glömde att koka linfrö till henne iom att det inte var vanliga rutiner för övrigt och det verkar funka utmärkt har tom backat ner henne nu till bara 2 dl om dagen.

När mina andra som inte hade problemmagar utan mer för underhåll syfte fick kokta linfrö så fick de 1 dl en gång om dagen. Måtten jag anger är i okokt form sen blir det ju mer.

Min får 4 dl linfrökaka per dag. Det delas upp på 4 mål och det blötläggs inte. Vet inte hur mycket det motsvarar, men det kanske går att räkna ut?

Kokta linfrö och linfrökaka kan du aldrig omräkna det är två helt olika saker, linfrökakan är bara en restprodukt efter att oljan har utvunnits ur linfröna och inte hela produkten som linfröna är.

Även de mängder de andra har är ju rätt så stor, räknar du på hur mkt maskägg det blir utsläppt på marken varje dag i hagen när de skiter så blir det snabbt en hiskelig massa mask bara i en hög skit kommer det ut tusentals ägg och de har ju en förmåga att skita rätt många gånger per dag i hagen. Sen är det deras ätrutiner samt hur bra immunförsvar de har som påverkar hur infekterade de blir. Är de nedsatta av något annat så har inte immunförsvaret tid att bekämpa masken de plockar i sig och det kan öka lavinartat om de då samtidigt plockar i sig mkt smitta. Med tanke på att hon precis varit drabbad av någonting så har hon ju varit nersatt sen är ju alltid det svåra att veta om hon drabbades av vad det nu var för att hon redan var nersatt av mask vilket är hönan och vilket är ägget, omöjligt att veta.
Har själv hållit på med en som plötsligt hade högt med blodmask, där handlar det nog först om ett felaktigt träckprovssvar men sen är hon själv helt klart medskyldig till att hon fått så höga värden för efter att ha suttit och kollat på henne i hagen så är hon den enda som betar så nära inpå ratorna av alla hästarna, och med facit i hand att hon först troligen gått och släppt ut en massa ägg i dessa rator för att sedan äta nära inpå dem och få i sig ännu mer ägg så förstår jag varför hon kunde öka så snabbt när ingen annan ens hade mask.
Blev snabbt ett byte av hage till en ren för henne efter avmaskning så nu hoppas jag det skall gå på rätt håll.

Mitt råd är att ge linfrökaka. Hippo har det i sin serie. Jag använder det på mitt nsv sto som haft mycket kolik problem. Men efter att jag började med "Hippo lin" så är problemen borta. Linfrökakan är i pellets och kan ges torrt eller uppblött. Detta blir tillsammans med vätska en gele som smörjer mag å tarm kanal. Helt klart värt att prova. Jag jobbar själv i häst sportsbutik och får hela tiden bra utlåtande om denna produkt.

jag läste någonstans att hästar föredrar en ljus vattenhink.
kanske kan vara värt att prova?

har märkt att min häst inte vill stoppa ned huvudet i en mörk hink, då dricker hon bara på ytan.

Goda nyheter! Har fått henne att äta både linfrökaka i pelletsform (blandat med betfor och havre) samt loppfrön också i betfor-havreblandning :laugh: Nu till frågan, kan jag fortstätta att ge båda dessa? Hur mycket ska jag ge av loppfröna?

Mvh Maria

Grattis till framgången!

Jag ser inga problem med att ge både och. Du kan ju försöka ge det i olika mål.
Två dl loppefrön om dan borde räcka som förebyggande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka