Hur fördelar ni kraftfodert?

pastejja

Trådstartare
Diskuterade detta med en kompis idag och vi var rörande överens om att vi visste för lite. Finns det studier gjorda?

Jag ger mer kraftfoder på morgonen, och mindre hö, och på kvällen mindre kraftfoder och mer hö, och lunchen är som kvällen i kraft och nästan som morgonen i hö

Hon ger precis samma kraftgiva 3 ggr/dag, mer hö på kvällen än på morgonen och jag tror högivan på lunch är samma som på morgonen.

Tidigare har jag givit på samma sätt som kompisen men funderade på hur vi människor ska äta om det var idealiskt, alltså en större frukost. (Mitt sto får inte så mycket kraftfoder eftersom höet är bra nog, men efter fölning gissar jag att vi kommer att få höja så det är intressant att få veta vad som är idealet).
U

Sv: Hur fördelar ni kraftfodert?

mina får mat fyra gånger om dagen under tiden dom är installade och jag har valt att fördela det så här
morgon:
3kg hö var
relativt stor kraftfodergiva

lunch:
2kg hö var
inget kraftfoder

eftermiddag:
3kg hö var
ungefär hälften så mycket kraftfoder som på morgonen

kväll:
3kg till ena hästen som inte äter mer än så och 5kg till andra
lika mycket kraftfoder som på morgonen

vad jag vet så finns det inga studier gjorda

Senast ändrad av en moderator:

Mina har fritt med hösilage ute som inne. Fyraåringarna får lite skrammel med lucern i krubban på kvällen, åringen får då sin rejäla giva ( Hippo Grow Breed och lucern). Han tar så lång tid på sig att äta så det skulle inte funka att ge honom på morgonen...han får dock en mindre giva och lite musli då istället.

Tackar för era svar, hoppas på fler :)
En annan fråga jag har är hur lång tid efter en utfodring kan man räkna med att få bäst prestation? (Med tanke på dästhet, blodsocker och annat som kan spela in) Här bör även fodertyp ha betydelse, men cirkatider är spännande det med? Kanske varirar det även från häst till häst?
U

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 893
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 112
Senast: Bulldoozer
·
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 176
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka