Hur fördela valpledighet?

SkorpSmulan

Trådstartare
Om jag har tur så får jag valpar om sju veckor. Jag har i såna fall tänkt behålla en. Jag har 22 dagars semester kvar att ta ut, men hur ska man fördela dom? När är det bäst att vara hemma med dom?
Har även mina föräldrar som hjälp till att sitta "barnvakt" så hundarna behöver så klart inte vara ensamna övrig tid.

Sv: Hur fördela valpledighet?

Jag hade nog gjort så att sett till att vara hemma när hon ska valpa. Har du en bra arbetsgivare kanske du kan förvarna att du vill vara hemma då så slipper du ta ledigt och inget händer, utan att du får ringa och säga att nu är det dax och jag vill vara ledig :D
Sen hade jag varit hemma några dagar efter valpning så allt ser ut att fungera och tiken mår bra och ger mjölk.
Sen sköter de sig ju själva och blir inte mycket jobb för din del. Så då hade jag passat på att jobba.
Det du har kvar av semestern hade jag tagit de sista veckorna, är då man får torka skit och stå i. Och valparna lever full rulle :D

Tack :)
Vi har timecare och lägger vårat eget schema, jobbar skift också. Så det borde gå att bara ha lediga dagar kring valpning och ta semestern senare.
Jag blir lite stressad över att jag inte har någon aning om det är några valpar på gång eller inte. Kanske ganska troligt inte. Semester ansökan måste vara inne så långt i förväg.

Sen har man hört om dom som passar sina valpar dygnet runt när dom är små. Men då har jag ju mina föräldrar förstås (bara spinner på lite :D)
Kanske smartare att ta ut semestern när dom är lite större..

Det är ju skönt att kunna vara hemma hela tiden. Men även en uppfödare måste ju handla mm ;)
Nja, jag menar att de klarar sig ju när de är små, mamman ska ju bara ge di, tvätta och inget annat.
Sen när de blir äldre och ska ha mat av dig mm så blir det ju mycket mera jobb.
Då tror jag det är bättre att dina föräldrar kikar till dom när de är små, än du ska be dom torka skit och ge dom små mat ;)

Kommer du ultraljuda tiken?

Jajjamen. :)
:crazy: Jag glömmer alltid bort vad han heter på riktigt, kommer bara ihåg smeknamnet.

Nja mest troligt inte. Men veterinären sa att vi skulle komma tillbaka nån gång nästa vecka. Han kunde inte se något men sa att eftersom hon har så lång mage och visar tydliga dräktighets tecken så kunde han inte säja till 100 procent säkert.
Hon fick juver redan för några veckor sen och blir bara rundare trots att jag inte ökat maten nånting.

Äsh, vad tråkigt. Vet att det finns en trevlig basset-hane hos en uppfödare (hästmänniska) kring Överkalix, men det kanske var den hanen du använde? :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 905
Senast: Sel
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 137
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 241
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023