Hur förbereda sig mentalt?

mollyphlox

Trådstartare
Känner att jag behöver få skriva av mig lite här. Lite långt inlägg men..

Jag kommer tyvärr att bli tvungen att ta bort min älskade katt Loppan i sommar, och jag undrar hur sjutton jag ska kunna förbereda mig mentalt på detta.. Har haft katten i nästan 10 år nu, hon kom till oss som hittekatt så vi tror att hon är ca. 11 år gammal nu.

För att komma till saken, förra vintern flyttade min familj från landet in till stan. Vi hade först tänkt ta med oss katten, men tyvärr fick min mamma stora problem med andningen och till slut fick hon en astmadiagnos. Ingen katt hemma hos oss fick vi inse. Efter mycket om och men kunde min syster ändå ta hand om katten så hon har haft den som inneboende hos sig nu i ca 1 ½ år.

För ca 2 år blev katten opererad för en livmodertumör, hon är steriliserad för flera år sedan men tydligen hade en liten bit av livmodern blivit kvar som då så småningom blev en tumör. Katten klarade ändå operationen bra, men veterinären sa att det fanns en risk för fler tumörer.

I vår fick katten en knöl nära svansen, som då visade sig vara en ny tumör. Vi valde ändå att inte ta bort tumören eftersom katten ändå mådde bra och var sig lik. Nu har tumören ändå växt rätt fortoch vi har helt enkelt tvingats inse att vi kommer att få ta bort katten..

Känns jobbigt att behöva ta detta beslut även om jag haft lite tid att förbereda mig. Vi vill inte operera en såpass gammal katt som ändå har fått vara med om en hel del. Jag kan inte ta hem henne eftersom mamma inte tål katter hemma, och jag studerar borta och kan inte heller ha katt där.. Dessutom ska min syster få barn i sommar så de vill inte heller riktigt ha någon katt längre..

Det kommer att kännas så tomt när hon inte finns kvar längre, även om jag varit utan katt hemma i över ett år. Bara tanken att inte få träffa min älskade lilla kisse när jag hälsar på systern är jobbig.. Nån som har något bra tips?

Cat_in_the_forest_by_mollyphlox.jpg

Fina lilla Loppan.
 
Sv: Hur förbereda sig mentalt?

Tror inte att man kan förbereda sej för en sådan sak...tyvärr. Måste kännas hemskt för dej.
Beklaga :(
 
Sv: Hur förbereda sig mentalt?

Tror det är svårt att mentalt förbereda sig. Det kommer vara sorgligt ändå när det kommer.
Beklagar sorgen av att behöva fatta beslutet.
 
Sv: Hur förbereda sig mentalt?

Om kæra Loppan gillar folk så kan du ha en liten avskedsfest tillsammans med alla hennes mænsliga vænner. Låte henne sitta med vid bordet och bli matad med rækor eller vad hon nu gillar mest...

Om du bokar i god tid så kan veterinæren komma hem och avliva henne då det ær dax. En kompis gjorde så och fast hon bor ca två och en halv mli från Arvika så kostade det "bara" 2000 kr. Jag tænker gøra så då det ær dax før Såfin, nitton år gammal kattant.
 
Sv: Hur förbereda sig mentalt?

Tack för svaren allihopa.

Jo, det är inget roligt beslut men vi har i familjen ändå insett att det är bäst för katten att ta bort henne innan hon får besvär av sin tumör - den kommer ju ändå inte att försvinna. Känns bara egoistiskt att ha kvar henne för min egen skull och skjuta på beslutet. Men vi har en jätteduktig och trevlig veterinär så det kommer att kännas bra att åka till henne..

Det kommer att kännas tomt utan Loppan. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Hur förbereda sig mentalt?

Det går nog inte att förbereda sig till 100%. För två år sedan tog jag bort min första egna katt, 18 år gammal. Fyra år innan tog vi bort hennes mor och morbror, också 18 år då. Har nog aldrig gråtit så mycket som vid just dessa tillfällen och det känns fortfarande tomt trots att det är 6 resp 2 år sen och att jag har två katter hemma. Min gamla katt bodde kvar hos mamma när jag flyttade hemifrån. Sorgen lättar med tiden men jag kan fortfarande bli ganska ledsen när jag tänker tillbaka. Jag var med när de fick sprutorna. Och även om det var jobbigt ångrar jag det inte en sekund. Det känns också skönt att veta att de har det bättre nu utan krämpor. Det är så man får se det. Beklagar sorgen :(
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Catsu
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp