Hur förbättrar du din ridning när du inte är på hästryggen?

B

BeastieBabe

Jag rider bara på ridskola 2ggr i veckan och har ingen medryttarhäst så det är ju svårt för mig att träna annat än på lektionerna, när jag pratar med andra lektionsryttare så gör dom ingenting för att förbättra sin ridning sålänge dom inte sitter på hästen.. :crazy:

Men nu har jag hållit på en månad, jag har en pilatesboll som jag sitter på för att träna balansen, har precis börjat sätta en smal pall under för att jag ska sitta helt rakt nu, har hela konstellationen framför datorn så det blir en massa smygträning som man inte märker..
Jag läser boken handbok för ryttare, iofs väldigt gammal bok men jag går igenom sitsen, sitter på pilatesbollen och känner after, gör alla hjälperna som man ska använda vild skolorna (halvhalt, skänkelvikning, öppna, sluta, fram och bakdelsvändning) på bollen, ganska trixigt men än har inte bollen slängt av mig ;)
Jag tänker på hållningen när jag går med hunden, ex "hur skulle jag göra om jag red just nu och skulle göra halt?" sträcka upp mig, förflytta vikten bakåt och mjukt stanna..

jag låter som värsta freaket men VILKEN SKILLNAD det har gjort för min ridning :eek: jag sitter mycket bättre och har bättre balans och kännedom om hur man genomför alla rörelser, just för att hnär jag väl sitter där på hästryggen så har min hjärna redan tränat på vilka hjälper jag ska använda och balansen sitter där den sitter..

men jag vill ha fler tips.. så vad är ditt bästa? :banana:

Sv: Hur förbättrar du din ridning när du inte är på hästryggen?

Förutom den fysiska träningen så som cykling, promenader (har pajjat knäna) osv, så kan man roa sig med mental träning. Rid igenom det perfekta dressyr programmet i huvudet. Hoppa en bana (bestämd på förväg då) osv.

ja jag har funderat på det där med mental träning, du aknske har tips på en bra bok eller om någon annan senare i tråden har förslag är dom varmt välkomna!

Nej,tyvär inget bokförslag på rak arm.

Jag brukar helt sonika välja ett program elelr bana, vilken av hästarna jag ska "rida" (de funkar ju lite olika) och sedan föreställa mig rida perfekt. (tyvär tror jag inte jag lyckats få det heöt perfekt ens i fantasin:p)

Men det ger faktiskt resultat på den riktiga ridningen sedan, hur konstigt det än kan verka.

mm tål att tänkas på, jag ska ju rida dressyrkurs på måndag och red samma häst igår, så jag vet ju vad som fattas honom och vad han behöver för hjälp, och vad jag borde träna på..
ska ta och gå igenom ett program på bollen tror jag :)
tack! :bow:

Någon typ av träning för ökad styrka, förut har jag kört ren styrketräning på gym, ger mycket bra resultat och ökad stabilitet vilket ger bättre kroppskontroll, finare hjälper mm mm.

Nu provar jag gympa pass och försöker gå lite Rygg- och Coreträning eftersom det är dom musklerna som behövs bäst. Även koordinationtrning som Aerobics är inte att förakta.

Som älgen skrev, mental träning! kroppsminnet kommer då att känna igen sig när du sen rider och reagera på ett annat sätt.
Jag brukar visualisera ridningen när jag går och lägger mig, innan jag somnar. Då brukar jag tänka på hörnpasseringar, volter, skolor, ja, allt och speciellt det som går lite trögt. Men det är viktigt att tänka det "rätt" så att kroppen kommer ihåg det rätta!

/Kviga

Nu rider ju jag i princip varje dag, så det kanske är därför man får det lite "på hjärnan". Förutom det där med pilatesbollen (har tjyvtränat med min mammas när jag varit där och hälsat på, men det är ju inte så ofta) så tänker jag ofta när jag går på hur det känns i kroppen och försöker göra lite justeringar om det känns ojämnt, försöker justera balanspunkten för att ha tyngdpunkten långt ner, när det inte är en massa folk i närheten kan ajg testa gå i öppna-/slutaposition och dylikt för att känna av hur det känns. Om jag tänker igenom dagens ridpass så försöker jag ofta komma ihåg känslan, och befästa det som är bra alt. försöka hitta en ny känsla om det bara gått kasst.
Det där är dock med varierande resultat! :p

Tycker absolut att man blir mer medveten i själva ridningen också. Ingen garanti för att det blir bra, men är man mer kroppsmedveten och försöker visualisera känslan upplever jag det som större sannolikhet att pricka rätt jämfört med att leta, leta, leta under själva övningen.

Jag brukar träna magmuskler och balans på en pilatesboll. Framför TVn.... Det är superbra!

För många år sen på Globen hittade jag en CD-skivsamling, som hette "Horses in Mind". Helt enkelt Mental Ridning. Det är en känd ridinstruktör, som skrivit ihop lämpliga ridpass, som sedan en duktig uppläsare läst in. Skivorna är lite dyra, så jag hade inte råd...

Men så var jag med i en fototävling på en annan sajt, där jag vann en av skivorna.

Skivan jag har är "Ryttarens sits och balans". Den skivan börjar bli utsliten. Jag brukar lyssna på den när jag sitter vid datorn och jag brukar avsluta med att lyssna på den när jag går och lägger mig. Det är avslappningsövningar och så, gör man ett "mentalt ridpass", allt ifrån att gå in till hästen i stallet, hälsa, borsta och göra i ordning, till att träna vändningar, galopp, nedsittning, halter, halvhalter och vad det nu är genom att "lyssna och känna".

Det är helt SUPER!!! Och för mig fungerar det. Men det är säkert många som skulle säga, "man måste tro på det också".

Det är inte bara den fysiska träningen som hjälper en när man använder en boll så som du gör. Det är även muskelminnet! Ju oftare du gör en rörelse, och vid desto fler skilda tillfällen (alltså inte enbart på hästryggen) desto bättre kan du sen utföra den rörelsen, eller den hjälpen. När man sitter på en boll kan man faktiskt göra hjälpen så som den SKA göras oberoende av en häst i rörelse. Bollen rör sig inte frivilligt ;) Sedan på hästryggen kan man minnas hur det kändes på bollen och försöka överföra detta i ridningen.

Så en :bow: till alla som aktivt förbättrar sin ridning!

Vad jag tycker är skitbra är att träna upp sin balans och styrkan i vristerna. Stå på ett ben när du borstar tänderna t.ex, tränar både balans och styrka. Starka vrister ger mindre risk för skador, t.ex. stukning när man hanterar hästar från marken. Och att öva på att ta djupa andetag och förändra sin sinnesstämning är bra träning, för att kunna agera rationellt när hästen blir skrämd och aktivt påverka hästen med sina lugna, rytmiska andning. Låter skumt är är helt klart värt att öva på! :)

Jag gör också balansövningar på boll.
Och så läser jag Sally Swifts Centrerad ridning, där finns massor med övningar att göra utan häst som förbättrar kroppsmedvetenheten.
Brukar också känns igenom kroppen och öva på att vara rak och jämn i båda sidorna.

Jag ska önska mig en pilatesboll! :idea: :banana: Lät ju toppen bra! Hur mycket kostar en sån och hur stor är den? Uppblåsbar?

I dagsläget tränar jag kickboxning 2-4 dagar i veckan vilket ger styrka, smidighet och kondis. Har inte hållt igång så länge och blivit avbruten av en förkylning men hoppas på lite resultat i ridningen så småning om!

Jag gör också balansövningar på boll.
Och så läser jag Sally Swifts Centrerad ridning, där finns massor med övningar att göra utan häst som förbättrar kroppsmedvetenheten.
Brukar också känns igenom kroppen och öva på att vara rak och jämn i båda sidorna.
ahh, ska genast lägga till den i min önskelista på bokus, så jag kan beställa den nästa gång jag får lite mer pengar över, :bow:

Jag ska önska mig en pilatesboll! :idea: :banana: Lät ju toppen bra! Hur mycket kostar en sån och hur stor är den? Uppblåsbar?

I dagsläget tränar jag kickboxning 2-4 dagar i veckan vilket ger styrka, smidighet och kondis. Har inte hållt igång så länge och blivit avbruten av en förkylning men hoppas på lite resultat i ridningen så småning om!
jag tror att jag har en 65 cm från, kostade under hundringen på R*sta.. funkar kanon, jag tror inte att de dyrare(finns för 200 på "proffsigare" affärer) är mycket bättre..

och den jag köpte var lurig att blåsa upp, den hårda vita pluppen är en propp och inte ett munstycka, när man tog ur proppen gick det lätt att pumpa upp bollen.. :o

Just nu är jag lat och slarvig, men innan tränade jag pilates ett par gånger i veckan, och det var riktigt bra för ridningen!

Man tränar ben, mage och rygg, samt balans, fokus i kroppen och även andningen. Perfekt för ryttare enligt mig, märkte att jag blev mer inne i "kroppens ram" och att jag andades bättre under ridningen när jag höll på med pilates.

Rätt fiffigt var det också, jag hade en dvd som hette winsor pilates, och där fanns ett 20 min program som jag gjorde framför tv:n. Helt perfekt, bara att lyfta bort bordet och köra. Tog max 30 min med stretching, och man behövde inte ta sig till nåt gym och se snygg ut framför andra. Så enkelt, och så bra.

Jag fick tips av en mkt känd tränare i FT, som skrivit bok om träning, att bollen på R*sta är precis lika bra:bow:, och balansplatta, eller vad den heter. Jag har en sådan. Man kan stå på den på olika sätt, och träna balansen

jag tror att jag har en 65 cm från, kostade under hundringen på R*sta.. funkar kanon, jag tror inte att de dyrare(finns för 200 på "proffsigare" affärer) är mycket bättre..

och den jag köpte var lurig att blåsa upp, den hårda vita pluppen är en propp och inte ett munstycka, när man tog ur proppen gick det lätt att pumpa upp bollen.. :o

Det som oftast är skillnaden mellan de billiga och de dyra bollarna är att de billiga ofta EXPLODERAR om de blir punkterade - de dyrare har ett anti-burst system. Det står på förpackningen om bollen har det och det ska man alltid kolla innan man köper.

Hur förbättrar du din ridning när du inte är på hästryggen?

jag brukar gå ut och gå med hästen, mockar ju och allt som hör till det.
brukar göra magmuskler framför tv:n :rofl: och det funkar faktiskt!! :idea: jag hinner inte ta tid att bara fara ut och jogga ngn dag, så jag utnyttjar min tid så gott jag kan :D

Jag brukar träna på gym, främst bålträning (rygg, mage) och sätesmuskulaturen. Men ser alltid till att träna mångsidigt och träna igenom hela kroppen, även om jag lägger den största vikten på vissa grejer. Sen är jag även ute och springer en del för konditionen. Brukar tänka på min hållning när jag går och sitter i skolan. Tar varje tillfälle i akt att träna balansen, står t.ex alltid på bussen utan att hålla i mig (får öva på att parera svängar och inbromsningar m.m.). Även om det inte har direkt med ridning att göra, så känner jag skillnad när jag inte har gjort det på ett tag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka