Hur förbättra betet?

nexxa

Trådstartare
I stallet jag befinner mig nu har vi pratat till och från om betet.Vi har en del "orörda" ängar (nysådda och ej varit rörda på ett par år iaf.) här som nu ska användas. Men de andra hagarna hade behövt bättras. En tjej pratade om att bränna gräset.Vilket tydligen var försent nu.Men vad finns det mer för alternativ och när ska det göras?
Jag hyr stallet och har inte gjort sålänge. Finns ca. 6-7 ha, vet inte exakt :o .
Så snälla hjälp mig så vi kan göra rätt!

Sv: Hur förbättra betet?

Om där inte är något gräs eller det är kort i hagarna som hade behövts förbättrats så hade jag harvat och slängt ute gräsfrö och lite gödning och sen ringvältat. Om det är långt får du ju klippa ner det och sen göra samma. Låt sen hagarna vila åtminstone hela sommaren och klipp det regelbundet så att du får bort eventuellt ogräs. Det bästa hade ju varit och plöjt upp det och sått helt nytt men det är ju mycket jobb och hästarna kan inte gå där på ett år i så fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 198
Senast: lundsbo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden