Hur förändrar sig en skimmel?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Wacko
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 768
W

Wacko

Hej!

Jag har en skimmel, som är ganska mörk men då självklart ljusnar för varje dag. Har har svart man och mörk svans MEN i ansiktet finns det små bruna fläckar..... Vill inte ha en flugskimmel :cry:
Nån som har erfarenhet av hur en skimmel "utvecklas" till en flugskimmel???

Tacksam för svar :)

Sv: Hur förändrar sig en skimmel?

Min medryttarhäst föddes med fuxfärg, under unghästtiden var han grå för att sen bli vitare och vitare för varje fällning. Han har vit svans och grå pannlugg och man. Han är tio år nu och har börjat få bruna prickar på halsen, bogen...

Haha, patetiskt inlägg ursäkta mig.. "jag vill inte ha en flugskimmel" kan inte mer än skratta åt det. Seriöst..

Vad är det som är patetiskt, alla tycker inte det är snyggt med en flugskimmel. Jag vill helst inte att min skall bli det heller (vilket jag tror den kommer bli) men kommer såklart inte sälja den om den blir det.

Kan bara hålla med. Jag ville inte heller ha en flugskimmel tidigare, och kan väl inte påstå att det är min favoritfärg. Men det är ju inte färgen som gör hästen, utan personligheten.

Kvittar väl vilken färg. Min var mörk skimmel när jag fick honom när han var 4 år.
10604704.jpg

Numera ser han ut såhär.
9867891.jpg

Närbild på huvudet.
4112748.jpg

I mina ögon är han lika vacker mörk skimmel, som flugskimmel.

Välkommen i klubben för oss som egentligen INTE tycker om flugskimlar ALLS. Men som ändå har det. (Och de är ju ändå finast i världen som häst betraktat).

De där bruna fläckarna, du har en flugskimmel där. Och 'flugorna' kommer bli fler med åren. Valacken här var kritvit med bara några enstaka flugprickar som sexåring. Nu är han 12 och blir prickigare och prickigare för var fällning. Dessutom har han STORA prickar (folk pratar om pippi långstrumphäst och lilla gubben när de ser honom *morr* Jag har bilder om du vill se).

Men som sagt, flugorna blir fler var fällning. En del hästar blir dock FULLA i flugprickar redan innan de skimlat av ordentligt (K:s mamma t ex).

Vi har ett fullblod som är fux än så länge ...
Han har fått mörkgrå fläckar från enkronas storlek till handstorlek och det blir mer och mer, det ser ut som om man skulle ha smörjt in honom med spillolja i pälsen.
Vi undrar vad det kommer att bli av honom.

Min förra häst var vackert mörkgrå med grå man och svans som ung.
Idag är hon 8 och nästan helvit med grå man och svans, tycker hon är lika vacker ändå :)

Du kan inte göra något åt det men din häst kommer nästan helt säkert bli flugskimmel.
När jag såg de första prickarna på Novan så blev jag själaglad. Jag tycker helt vita hästar ser platta ut och skulle aldrig ha en skimmel.
<----- :angel: Hon är kammoflerad fux jag lovar

Om det tröstar dig så syns det knappt några prickar alls på Novan vintertid :crazy: (enligt mig) :) (enligt dig) så halva året kanske du också blir utan prickar :)

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
945
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 368
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 932
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka