Hur fölar hon sydd?

tinafinis

Trådstartare
Min häst är sydd där bak.

Hur har ni gjort med sådana hästar som ska föla?
Jag menar, det måste göra skit ont på hästen (klart, hela fölningen gör ont visserligen), sean tänker jag på bakterierisken som bildas efteråt.
Kan man ta till veterinär ett par månader innan o sprätta upp?

Ja tror inte hon behöver varea sydd mer sen då hon inte springer löp nu o snappar luft så ja tänkte låta de vara sen.

Mvh tina

Sv: Hur fölar hon sydd?

Jag har aldrig själv haft en caslickopererad märr. Det jag fick lära mig när jag gick på Flyinge, var att man skulle klippa upp, när utdrivningsfasen börjat, och fölets hovar tryckte på bakifrån. Detta för att då känner inte stoet det. Rigorös övervakning med andra ord. Jag har dock senare hört att man kan låta vet klippa upp (med bedövning) några veckor innan beräknad fölning. Det låter vettigare i mina öron. men jag vet inte hur tillförlitlig den informationen är.

jo man tycker ju att det sistnämnda vore lämpligsat och minst riskabelt. Då hinner det läka och man behöver inte störa stoet tillsammans med fölet genom att hålla på att tvätta och sådant.
Jag skulle aldrig själv klippa! vågar jag ej. O ringa en vet mitt i natten för att komma ut o klippa, nej tack.

Tack för ditt svar!

Inte kul att klippa upp men måste man så måste man, jag har gjort det i anslutning till fölning!

Jag klipper alltid upp med hjälp av veterinär och i god tid - någon månad - före fölning. Skulle inte vilja vara med om att man råkar missa fölningen och märren spricker.

Har också ett sto som är caslick-opererad och veterinär klippte upp i god tid innan fölning så att sårkanterna läkte.

Förra året hade vi en gammel märr som var sydd och fölade.
Vet sa att vi inte nog inte behövde göra ngt, det skulle klara sig själv utan att klippa, och det gjorde det.

Tack alla för svar. Jag tror jag vet hur jag kommer göra nu. Bokar in veterinären 1-2 månader innan fölning så får han ordna det. Då är det ingen flugsäsong heller.

mvh tina

MIn fölade sydd förra året pga flytt hann jag inte ta ut nån vet men har arbetat på seminstation o stuteri så det löser sig trodde jag.
Bara det att märrn var orolig och jag fick aldrig komma åt under fölning, hon sprack upp men inte så farligt o det gick bra, du behöver inte tänka på flugor mm de sitter sällan under svansen.
Tänk bara på att hon måste sys igen snarast om hon inte ska betäcks naturligt, annars kan det bli andra problem. Min syddes tre dar efter fölning.

Vi lät inte sy ihop vårat sto efter fölning. Caslickoperationen gjordes för att hon sög in luft när hon var i träning och gick snabbjobb. Hon har inte haft några problem efter det att hon blev fölsto. Det finns olika anledningar till att man syr ston och ett annat är att avföring kan komma in i vissa ston, det beror oftast på hur de är skapta.

OK. Jag ska i alla fall vänta med att sy ihop henne tills jag ser om hon drar luft eller ej. precis som ovanstående skrivare skriver så drog hon luft när hon var i träning. Till o med med de andra hålet men de går ju av förståeliga själ inte att sy ihop.
Det gör hon inte längre alla fall.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 210
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix