Hur förvara HÖ????

Rea

Trådstartare
Hur gör man för att förvara hö så att det håller sig fint så länge som möjligt? Vi har tillgång till stalloftet och där är det ju ganska så fuktigt, "höanhängarna" säger att det går utmärkt och "ensilageanvändarna" säger att det kommer att mögla :crazy:. SÅ hur är det egentligen, är det knöligt att förvara hö på loftet i Skåne?
 
Jag förvara mitt hö på stalloftet på följande sätt:

Pallar i botten, sedan halm ett tjockt lager, ovanpå detta staplar jag sedan balarna och täcker med fiberduk.
Det går ju inte att undvika fukten där uppe men på detta sätt minskar jag att mitt hö suger till sig det. Detta gör jag efter tips från min höleverantör. Hämtar hem 6-700 kg/gång vilket gör att jag inte behöver slänga så mkt som blivit dåligt av fukten, ibland klarar jag mig helt från att slänga. De sköter om höt väldigt noga där jag hämtar med fläcktar och tjockt lager med halm över, under mm.
Känns mkt gott att de kan lagra under säsongen för annars hade jag nog fått slänga stora partier i slutet som blivit fuktiga och möglat.
 
Vårt hö möglade ju i höstas - fick kasta massor :(. Vad vi nu gjort är att lägga ett tjock lager halm under och stapla halmbalar runt omkring och ett lager ovanpå. Hittills har det hållt sig jättebra. Då suger ju halmen åt sig fukten istället = lite billigare.
 
Har själv hö just nu, men kommer att sluta i april då det helt enkelt inte går att hålla det fräscht längre än så (hos oss ialla fall). Jag klär in hela partiet i halm, då är det skyddat från den mesta fukten utifrån. Det funkar bra så länge det som tas in är bra, men om en bal är dålig förstör den alla runtomkring.

Det blir hösilage i småbal i april...
 
Tänken är att bara hämta hem så det räcker ca 6 veckor, sen köra och hämta mer efterhand.
lovisaeleonora, hur går det med din kobonde,säljer fortfarande inte till hästfolk :angel:?
 
*fniss*

Jo, han framhärdar i sin aversion mot hästfolk :), men jag sörjer verkligen att lagringen inte fungerar så här fram på vårkanten (även om jag vet om det sedan tidigare år)
 
Har pallar på golvet och en pressening som ialla fall täcker ovanpå hölasset och de sidorna som är mot yttervägg. Presseningen skyddar faktiskt bra för det som är täckt brukar aldrig mögla.
 
Vilka problem ni har där nere i söder :D

Jag bor i Uppsala och vi köper hem 2-3 ton hö åt gången, bara att lassa upp direkt på skullen, lägga direkt på golvet... En enda gång har vi haft dåligt hö, det var ett ovanligt fuktigt år och bara höt som legat mt väggen var dåligt :cool:

//Lilla jag :bump:
 
Men vad jag undrar är hur höproducenterna klarar av att hålla höt fräscht? För det borde ju inte göra ngn skillnad om vi köper höt i början av säsongen eller senare. Höt måste ju fortfarande förvaras. Hur lyckas de?
 
som dotter till höproducent i norrland:
Vi skulltorkar höet och håller det löst på skullen hela vintern. Ibland kan det bli sämre kvalitet mot kanterna där det kan dra in fukt vilket gör att höet blir fuktigt och torkar igen flera gånger. Men mögel? väldigt väldigt sällan och begränsade mängder :)

hur gör ni för att få in fukt på höskullarna? leder ni in luft från stallarna eller? Det skulle nog kunna vara en orsak...

Höfläkt som blåser in luft utifrån är väldigt bra för att torka både löst och balat hö innan vinterförvaringen, men det skulle bli ohyggligt dyrt att köra dem hela vintern...
 
Japp, håller med!
Här i norra delen av landet är det ju väldigt mycket torrare vinterklimat och jag har knappt aldrig stött på mögligt hö pga av förvaringen.
 
hur gör ni för att få in fukt på höskullarna? leder ni in luft från stallarna eller?
:rofl:Ja hahaha! Det skulle man kanske kunna tro! :D Nädu, men det är ju fuktigt i luften.
 
Om du bara hämtar för 6 veckor åt gången ska det inte vara några problem. Vi förvara vårt hö nere i stallet och har inga problem med att förvara det i 6 veckor. Efter 2 månader är det fortfarande torrt och fint.

MVH

Camilla
 
jo, jag har hört att det ska vara fuktigare längre söderut. Men jag har ärligt inte vetat att det var såpass mycket skillnad att ni knappt kan förvara höet!

tips: salt drar också åt sig fukt.
När vi ska förvara överskottshö i lada strör vi alltid salt mellan lagren för att hjälpa till att hålla fukten borta/alt torka ur det sista
 
Mmm, det där med salt. Alltså det har vi testat nu. Vet inte eg. om det funkar ngt bra, för så fort man tar en bal så blir den översta balen fuktig just eftersom saltet drar åt sig fukt. Så jag kanske gör ngt tokigt?
 
hmmmm
krångligt det där!
Jag har inte mycket erfarenhet av att lagra balat hö...
 
Efter att ha förlorat en hel del hö, så gör jag nu på följande vis på min skulle:

Pressenningar på skull-golvet under höet.
Sedan så klär jag in hela högen i halmbalar.
Över det en lättpressenning.

Jag kan utan vidare förvara hö i ett år på det viset utan att vare sig hö eller halm tar skada.
 
Precis som flera andra här skrivit så är hemligheten att ordna en fuktspärr. Bäst är att klä in höt i halm. Kontrollera också ventilationen i stallet!! I en del stallar är ventilationen gjord på ett sånt sätt att den fuktiga stallluften leds upp på skullen...
Leds den fuktiga stallluften upp på skullen så spelar det ingen roll hur mycket du täcker höt med halm om det kommer fuktig luft underifrån..
 
Jag saltar alltid mellan varje lager balar, fick tipset av min vetrinär och det har funkat hittills. Höt blir inte alls lika dammigt heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 273
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 998
Senast: Svartkatt
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 895
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp