Hur föder man upp en Derbyvinnare?

Sv: Hur föder man upp en Derbyvinnare?

Hmm...nu står jag här uta källa och vad är det värt? :confused:

Hörde det i alla fall av Staffan Philipsson och jag kommer inte ihåg vem som var hans källa. När man ser i avelsvärderingen av hingstarna, så har ju de allra flesta flera "defekter". De har ju hur som helst presterat för att kunna bli avelshingstar med dessa "defekter". Även i modellen för avelsvärderingen värderas exteriören till 10%.

Naturligtvis måste man undvika de allra värsta typerna av "defekter", men jag tror man lätt överdriver om man tror det är helt avgörande. Då är det nog viktigare med att man sett till att stärka benen med rätt foder och mycket rörelse?

Den absolut skevaste hästen jag ägt är konstigt nog också det absolut bästa häst jag haft och även den hittills hållbaraste. Köpte osett... Nu tror jag inte att det är pga att den är skev, men det har gjort att jag blivit rätt avtrubbad för exteriöra fenomen.

Sedan ska du se till att få in hästen hos någon av de tio bästa tränarna i Sverige. .

Så enkelt är det. :banana:

Jolly Rocket h Atas Rocket - Solitaire Spin Per Lennartsson Per Lennartsson

I detta fallet var det mer skötarens förtjänst än tränarens. Och vette tusan om han ligger bland de tio topp tränarna för dagen?

I detta fallet var det mer skötarens förtjänst än tränarens. Och vette tusan om han ligger bland de tio topp tränarna för dagen?

Givetvis är det A och O att hästen har en bra skötare, oavsett tränare. Kan inte säga om PL var topp-tio det året som Jolly vann, men han var nog "däromkring". Just nu är han inte det. Naturligtvis är det ingen "regel", men de flesta gångerna de senaste tio åren har det varit någon av de mest framgångsrika som vunnit derbyt. Horpestad har väl aldrig tillhört topp-tio (ändå duktig), men har ändå vunnit derbyt.

Tio-i-topp per 6 juli-2008
1. Kari Lähdekorpi (Hd)
2. Åke Svanstedt (Ax)
3. Olle Goop (Å)
4. Stig H Johansson (S)
5. Lutfi Kolgjini (J)
6. Roger Walmann (S)
7. Timo Nurmos (S)
8. Robert Bergh (B)
9. Stefan Hultman (S)
10. Nils Enqvist (Mp)

Någon av dessa har derbyvinnaren 2008 i stallet?

Ja det har jag också alltid undrat.....

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 538
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II