Hur flyttpackar man?

Enya

Trådstartare
Det är ju en hel vetenskap att flyttpacka! Nåja, en halv då. :)
Nu är jag en envis och snål jäkel så jag undrar hur man flyttpackar så enkelt och billigt som möjligt. Jag har hört nåt om att bananlådor inte är bra, men varför är de inte det? Vi har tidigare flyttat med bananlådor, men det har ju bara varit några få mil (max 3) så då har vi ju kunnat köra fler gånger och inte behövt var så noga med hur det packats. Dessutom får man in ca 20 bananlådor i en Volvo 245a...

Nu är det dock 47,6 mil vi ska flytta. Är säckar bra till kläder och handdukar och sånt? Och allvarligt, det går ju åt lite fler lådor då och min datorskärm, t.ex. fyller ju bara den en låda:nailbiting:. Jag har två kistor, visst kan man prega ner täcken och kuddar däri? Eller flyttnissarna (däribland jag :eek: ) orkar nog inte bära den om den är för tung. Och hur packar man leksaker? BRIO trätågbana är ju rätt tung när den packats ner, likaså byggstavarna och klossarna och duplon och legot och alla småbilar och militärgubbar och .... Sedan är det ju min dator- tänk om den tappas?! Och mitt högtalarsystem som sladdarna har glapp nånstans, tänk om de trycks till så de inte går att användas alls, då GRÅTER jag och mina tavlor (t.ex. den som svärmor/svärfar en gång i tiden virkade..nej broderade var det nog) och min fina lilla skål jag fick i studentpresent, den med namn och datum i och de där kristallikörglasen jag fick av mor och svor på att vara rädd om för de är SKITgamla och hennes första och... ja ni fattar grejen. :D

Min bror glodde konstigt på mig när jag sa att vi får väl skruva sönder möblerna ordentligt så de inte tar onödig plats....:confused:, vadå, det är väl bara att sätta ihop dem igen...eller?? :angel: Jag tror han kom ihåg att jag satte ihop dotterns lilla loftsäng från IKEA och INTE fick rätt på ribborna till den här sängen. Min då 11 åriga son fixade det på ett kick och jag fattade inget, hallå, hålen i ribborna satt fel och ribborna var ju för korta för att sitta i skenorna på sängen... eller inte...:o

Men hur gör man för att flyttpacka så att det bara verkar som om man flyttar med en resväska liksom?? Eller man kanske ska skita i allt och bara ta sina kläder och täcken och kuddar! Eller nej, mina böcker! Mitt älskade köksbord! Mina kistor! Tösens skolbänk! Min DATOR! Sonens Star Wars lego! :eek::eek:

JAG VILL INTE FLYTTA!!!!!:arghh::arghh:

Mög!!:meh:

Säckar funkar för sängkläder och sånt.
Kistorna packar du allt du är rädd om i om det går. Använd sängkläder för extra vaddering och lite kartong runt saken.
Datorn, kan inte du ta den själv?
Att sakerna väger spelar ingen roll, men skriv gärna på lådorna vad det är.
Bananlådor håller inte att flytta runt och flyttfirmor uppskattar inte sådana.
Du kan inte få lådor via flyttfirman?

Det första jag kommer att tänka på är SMÅ kartonger!
Nu flyttade vi visserligen 1,2 mil, på tre månader, så det var ju inte lika viktigt att optimera, men för alla tunga saker är små lådor hur bra som helst! Det blir lagom tungt att bära och mycket platseffektivt.

Vi hade en miljon sånnahär
pappis-lada-med-lock__62464_PE169190_S4.JPG

Man packar i flyttkartonger (från Ö&B eller BILTEMA tex) . Ömtåliga saker skyddas med kläder och textilier.

Och MÄRKER man allt NOGA NOGA NOGA.
Annars hittar man inget sen.
*vet*

förresten älskar jag att du ska flytta 47 "komma" 6 mil :D.

Kläder och textilier som tål omild behandling, landstingets tvättsäckar (ja du ska få låna ett gäng när du kommer hit upp). :)
Banankartonger funkar annars finns det flyttlådor på bla. Biltema. Ömtåligt gods viras in i filtar eller handdukar och staplas helst i mjölk eller köttbackar som är stapelbara men lite svårt att ta med ner till Skåne i ryggsäcken. :laugh:

Högtalare, ta en filt, lägg en högtalare på den och rulla ett varv, nästa högtalare och rulla tills filten tar slut, tejpa ihop paketet med packtejp. OBS: tänk på att ha högtalarkonorna mot varann bara så inget kan skada dom.

McG - som kört ett hundratal flyttar land och rike runt åt folk.

Ps: Ta en djurbil som flyttbil så får du med hästen samtidigt. :idea:

Böcker är snortungt, bananlådor eller papperskassar har jag använt till de. OM jag haft flyttlådor så har jag haft max halv lådan med böcker och fyllt upp resten med kläder/textilier.

Rensa, rensa, rensa...

Flyttade 60 mil jag, de möbler som gick att skruva isär monterades ner till brädstorlek, och sen var det tetris som gällde att få in allt.
Två hästtrailrar och två kombibilar, jag och ett barn flyttade från en trea till en annan.

MÄRK lådorna med vilket rum de ska in i!

Jag är nyss flyttad, och jag säger; banankartonger är bättre än flyttkartonger. Och ska du nödvändigtvis packa i flyttkartonger så köp på en flyttfirma och _inte_ på rusta/Ö&B/jula eller dylikt för det är skitkartonger.

Packa ett rum i taget. Packa lätt och i många kartonger, se till att ha utrymme för färdigpackade kartonger att stapla på. Ta kläderna sist, och rensa samtidigt. Själv hade jag rensningspsykos och inser att jag nog slängt FÖR mycket. satan i gatan vad jag är trött på mig själv för det!

Böcker packar man helst i byrålådor, man tar den största massivaste byrån man hittar och fyller lådorna knökfulla med böcker och sen är man jättenoga med att låsa alla lådorna. Det viktigaste är att ha nyckeln själv, samt att inte vara där när byrån ska lastas,,,,,,,,,, :devil:

*Jodå, det hände ett par gånger under min karriär som häst-boskaps och bohagsflyttare.* :cool: :yuck:

Man packar i flyttkartonger (från Ö&B eller BILTEMA tex) . Ömtåliga saker skyddas med kläder och textilier.

Och MÄRKER man allt NOGA NOGA NOGA.
Annars hittar man inget sen.
*vet*

förresten älskar jag att du ska flytta 47 "komma" 6 mil :D.
Men åh, jag har ju förråden fulla av bananlådor, de är GRATIS ju och flyttlådor är DYRA :eek::D Jag har som sagt flyttat många gånger innan och sparat mina lådor, man kan dock inte använda dem som bor i stallet... de kan råka tappa botten bara så där plötsligt har jag fått erfara och det är ju onekligen illa!

Mamma påpekade nu när jag stoppat ner Småfolkets vinterkläder i säckar att skriv nu på säckarna vad som är i... jag kikade på henne och svarade. .".eh... " det hade jag ju glömt :o Bara att hälla ut innehållet och skriva på säcken! Jag fick göra om de en gång till för jag skrev med penna vars färg försvann när man röde vid texten.... Ja, jo, vad kan jag säga, IQ har jag inte så gott om känner jag!

Jag ska köpa en drös med sånna där..buntband. Heter det så eller har det nåt annat tekniskt namn som bara män kan uttala? De är bra till att snöra åt på säckar! Det vet jag! För jag är städerska och vi använder minsann sånna och är tekniska!

Ja, men det är 47,6 mil mellan här och Nyköping enligt google map :D Det är nog nån enstaka km till kanske beroende på var i Nyköping vi kommer att ha vår hydda, men om det är över 48 mil vägrar jag flytta! Någon måtta får det väl i all sin dar vara på min dumhet! :cautious:

Ett tips är att också märka kartongerna med vilket rum de ska till (ge dem gärna nummer). Då hamnar de rätt från början. Jag markerade också några med kryss på alla sidor, för att enkelt hitta dem jag behövde direkt vid ankomsten.

Biltema och Rusta har öppningsbara buntband.

Det är ju inte ofta du Honung och jag är sams men en sak är vi iallafall ense om, flyttlådornas "kvalitet",,,,,,eller avsaknad av kvalitet. Rustas duger ENBART till att packa fluff i, typ en filt i botten, supertunna vinglas inlinfafe i fluff och nån fluffig filt på ytan. Sen måste den lådan stå överst i lasset.

Byråar är annars skitbra att packa teknik och känsligt-tungt i BARA lådorna går att ta en och en och sätta in i stommen som man lastar först och längst in i skåpet.

När man ska tömma en lägenhet-hus ska det tyngsta stå närmast dörren och det lättaste längst in i rummen för det tyngsta ska ju in i skåpet först. Bara som ett litet tips.

Jag flyttade för 7 dgr sedan och mina tips är:

1: RENSA
2: Packa i likadan kartonger dvs ha samma storlek på alla kartongerna, det underlättar när man ska packa in allt i ett släp.
3: Skriv hellre för mycket än för lite ang innehållet i kartongerna.
4: Ta ett rum i taget.
5: Packa hellre kläder i kartonger än i säckar, säckar är otympliga ( Jag packar aldrig mer sängkläder mm i säckar, gjorde det denna gång och det är inte roligt att packa upp allt )
6: Samla alla kartonger i ett utrymme.
7: Skruva i sär alla möbler som går att skruva isär men ta kort på dom innan och under tiden du skruvar i sär dom.
8: Sälj det du kan sälja och köp begagnat på plats istället för att flytta med allt, det finns mycket man kan köpa begagnat istället för att ta med sig sitt gamla.

Jag flyttade 41,2 (:D) mil för snart 3 månader sedan. Håller med om många av ovanstående tips, bl.a. att vara noga när man märker lådorna. Jag har flyttat ganska många gånger, men förr alltid envisats med att märka lådorna detaljerat med vad som är i. Ambitiöst och sådär, javisst, men jag orkade aldrig hålla uppe det i längden och tillslut visste jag ändå inte vad som låg var. Bättre att märka med vilket rum lådan tillhör, och som sagt, ev. markera de allra viktigaste lådorna med X.

Vi köpte också en mängd ikeakassar inför flytten, jättebra till kläder, sängkläder, kuddar och så vidare. Säckar är säkert också bra, men jag gillar ikeakassarna eftersom de går rätt bra att stapla när de är packade, även om det kanske är ett minus att inte går att stänga helt.

Vacuumpåsar har jag köpt billiga på rusta, det minimerar t.ex. vinterklädernas utrymme och de är ju bra att ha även sen.

Böcker packar vi i pappkassar, inte kartonger. Det blir MÅNGA kassar, men har man gjort misstaget att fylla en kartong med böcker och sen försöka lyfta den så inser man att det inte är värt det :p Alternativt kan man använda små kartonger, eller bara fylla halva kartongen med böcker och andra halvan med t.ex. kläder, men jag tycker alltid det blir för tungt ändå.

Och har man möbler man är rädd om kan jag varmt rekommendera sträckfilm! :love: Finns på t.ex. Jula, 69:- för 150 meter. Den är självhäftande och går att ha till allt möjligt, hålla ihop grejer, skydda från repor etc. Suuperbra. Vi köpte en del annat flyttjox på Jula också, bubbelplast och såna där insatser till kartonger så att man kan ha glas i fack t.ex. (Det är skönt att inte behöva diska om allt porslin för att man har packat det i tidningspapper!)
Vi investerade i en säckkärra också, kostade några hundra och var guld för tunga kartonger och möbler om man behövde ta sig en längre sträcka. Det kan man säkert låna av någon om man inte vill köpa också.

Jag brukar montera isär möbler som är otympliga och/eller för tunga att flytta i helt tillstånd. Se till att få med alla skruvar bara! Samla dom i en (eller två, ifall skruvarna river hål på plasten) plastpåsar, märk väl och förvara allt sånt antingen på EN plats, eller väl fastsatt på en del av möbeln.

Och vad gäller flyttkartonger så vill jag faktiskt hävda att Rustas är helt okej. Självklart får man bättre kvalitet om man köper dyra kartonger hos flyttfirma, men för priset de kostar... Rustas är stadiga och vad vi än fick för oss att stoppa i så höll de måttet, både att bära och stapla. Julas är också bra, men däremot brukar både de från Biltema och IKEA säcka ihop rätt så snart...

Det är ju en hel vetenskap att flyttpacka! Nåja, en halv då. :)
Nu är jag en envis och snål jäkel så jag undrar hur man flyttpackar så enkelt och billigt som möjligt. Jag har hört nåt om att bananlådor inte är bra, men varför är de inte det? Vi har tidigare flyttat med bananlådor, men det har ju bara varit några få mil (max 3) så då har vi ju kunnat köra fler gånger och inte behövt var så noga med hur det packats. Dessutom får man in ca 20 bananlådor i en Volvo 245a...

Nu är det dock 47,6 mil vi ska flytta. Är säckar bra till kläder och handdukar och sånt? Och allvarligt, det går ju åt lite fler lådor då och min datorskärm, t.ex. fyller ju bara den en låda:nailbiting:. Jag har två kistor, visst kan man prega ner täcken och kuddar däri? Eller flyttnissarna (däribland jag :eek: ) orkar nog inte bära den om den är för tung. Och hur packar man leksaker? BRIO trätågbana är ju rätt tung när den packats ner, likaså byggstavarna och klossarna och duplon och legot och alla småbilar och militärgubbar och .... Sedan är det ju min dator- tänk om den tappas?! Och mitt högtalarsystem som sladdarna har glapp nånstans, tänk om de trycks till så de inte går att användas alls, då GRÅTER jag och mina tavlor (t.ex. den som svärmor/svärfar en gång i tiden virkade..nej broderade var det nog) och min fina lilla skål jag fick i studentpresent, den med namn och datum i och de där kristallikörglasen jag fick av mor och svor på att vara rädd om för de är SKITgamla och hennes första och... ja ni fattar grejen. :D

Min bror glodde konstigt på mig när jag sa att vi får väl skruva sönder möblerna ordentligt så de inte tar onödig plats....:confused:, vadå, det är väl bara att sätta ihop dem igen...eller?? :angel: Jag tror han kom ihåg att jag satte ihop dotterns lilla loftsäng från IKEA och INTE fick rätt på ribborna till den här sängen. Min då 11 åriga son fixade det på ett kick och jag fattade inget, hallå, hålen i ribborna satt fel och ribborna var ju för korta för att sitta i skenorna på sängen... eller inte...:o

Men hur gör man för att flyttpacka så att det bara verkar som om man flyttar med en resväska liksom?? Eller man kanske ska skita i allt och bara ta sina kläder och täcken och kuddar! Eller nej, mina böcker! Mitt älskade köksbord! Mina kistor! Tösens skolbänk! Min DATOR! Sonens Star Wars lego! :eek::eek:

JAG VILL INTE FLYTTA!!!!!:arghh::arghh:

Mög!!:meh:
Om du har användning för dem senare så skulle jag, om jag varit dig, köpa några sådana här
http://www.clasohlson.com/se/Vakuumförvaring/34-9487 eller liknande.
Detta då man minimerar utrymmet ordentligt.
Alternativt att man rullar ut luften från säckarna och sedan stänger igen.
Täcker och kuddar tar annars stor plats.

Biltema har också vakuumpåsar fast betydligt billigare, funkar super när man packar täcken, kuddar, handdukar mm! Det använde jag till en viss del, dock ska man passa sig för att packa för mycket i dom, utan luften i så blir sakerna helt plötsligt väldigt tunga!

Det första jag kommer att tänka på är SMÅ kartonger!
Nu flyttade vi visserligen 1,2 mil, på tre månader, så det var ju inte lika viktigt att optimera, men för alla tunga saker är små lådor hur bra som helst! Det blir lagom tungt att bära och mycket platseffektivt.

Vi hade en miljon sånnahär
pappis-lada-med-lock__62464_PE169190_S4.JPG
Men blir det inte mängder med sånna? Där får ju inte plats lika mycket som i en bananlåda? Annars är de himla praktiskt när de inte är så tunga att släpa runt på!

Regel nummer 1 när det ska flyttas:

TA INTE MED ALLT.

Rensa, släng, sälj och skänk.

Jag har en kompis som optimerade flytten med att ha ett exceldokument där det stod precis vad som fanns i flyttlåda 1 och 2 och 3 och... Smidigaste jag har varit med om :D
Jag ska inte ta med allt :) Tvärtom faktiskt. Jag anser att loppisprylar duger fint istället för att släpa med så mycket grejer härifrån. Ju billigare desto bättre är mitt måtto (motto?).

Såå. soffbordet följer nog inte med, inte TV-bänken heller, absolut inte min tjockTV, inte sönernas skrivbord och inte mitt skrivbord, inte två byråar (heter det så?), inte sönernas sängar (de ska ha våningssäng istället) och mycket leksaker följer inte med utan har skänkts bort till systerdottern som blev skitglad, inte heller särskilt många julsaker eller annat bra att ha. Jag har egentligen inte så mycket saker eller tygstycken. Har till och med brist på lakan och behöver fylla på igen. ;) Dotterns cykel följer med men inte sönernas eftersom de ändå är för små för dem.

Sååå... egentligen är det köksbord med 4 eller 6 stolar som följer med, min tvåsitssoffa, min säng, dotterns säng, två byråar, två kistor, ett litet skåp, två billybokhyllor (typ likadana), dotterns skolbänk och kaaaanske min dvdhylla, datorn och laptopen och mitt högtalarsystem ska också med. Har inte beslutat mig om mitt nintendo wii eller min dvdspelare får följa med, de är lite tjuriga och trasslar för oss. Så lägger man till hushållsprylar, kläder, sängkläder och annat smått och gott så blir det ju inget megalass att släpa runt på egentligen.

Skänker saker har jag redan gjort en del, fyllde två och en halv bananlådor med bilderböcker till systerdottern, mycket urväxta kläder fick hon, en drös leksaker, barnfilmer och liknande.

Fler böcker ska sorteras ut, för behöver jag egentligen ALLA de kursböcker jag har? Visst är det intressant med alla kursböckerna men jag får nog sortera ut en del. "Svenska skrivregler", "Språkriktighetsboken" och "Rättsmedicin" samt böckerna i kriminologi bara MÅSTE jag ha kvar, men det är nog inte lika viktigt med 5 böcker som handlar om kvalitativa och kvantitativa metoder, böckerna i verksamhetsutveckling, boken om hälsoinformatik, boken om psykopater eller andra böcker om läsning och skrivning i skolan (jag har bland annat gått ett år på lärarutbildningen...) Så när jag är klar kommer jag ha fyllt 2-3 bananlådor till med böcker som skänks bort! :D :D

Till och med min kaffekokare skänkte jag bort till min syster (jag har en tassimo-maskin) så också mitt strykjärn som är använt typ 5 gånger på 10 år :D Ni ser, inget onödigt kommer vara kvar :D

DVD-spelare med hårddiskinspelning liksom stort skrivbord med vinkelbord och hurts finns här. Skrivbordsstolar är redan tingade och troligen på G. Varför köpa när företagen ändå kastar? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka