Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

skuggi

Trådstartare
Hur öppna är ni i frågan kring hur ni hanterar/rider er häst?

Hur mycket skulle ni kunna tänka er att ändra om problem skulle uppstå?
Skulle ni ens kunna överväga tanken att det är er hantering/ridning som orsakat ett problem?
Och skulle ni helt kunna lämna "er stil" för att göra/rida på ett annat sätt om hästen kräver det?



Jag har personligen en häst som "tvingat på mig" både täcken, bett och kanske även skor. Samt en ganska annorlunda syn på ridningen.
Det är väl ganska motvilligt som man ändrat sig kan jag känna, även om det känns lite bättre när man ser förändring till det bättre.
Jag har fått reaktioner som antyder att det skulle vara lite ovanligt att man gör som jag gjort nu, så nu undrar jag hur ni ser på det?

Jag har även en vän som har en häst som blivit halt, det ser ut som att hästen måste tas bort. Personligen undrar jag om problemet delvis beror på ridning/typ av träning, men när jag lyfte funderingen om det kanske fanns en möjlighet att hästen kunde bli frisk med annan träning/ridning så viftades det bort, eftersom ägaren menar att hästen redan ridits/tränats på det mest ultimata sättet.
Där blir jag så förvånad, om min älskade hästs liv och hälsa (kanske) hänger på min ridstil, skulle jag inte vara beredd att prova allt, inkl ungersk post, innan man gav upp?
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

En del av min förtjusning i egensinniga ston är just tack vare utmaningen de ger rent mentalt. Jag har sålt en jättefin häst en gång för att vi ville helt olika saker. Så jag försöker att inte vara låst.
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag skulle absolut kunna ändra på min "stil" för att min häst skulle må så bra som möjligt. Men skulle jag känna att den nya stilen och jag inte fungerar så bra ihop i längden och det var något som min häst behövde för att må bra så skulle jag nog överväga att sälja. Jag tror att både häst och ryttare måste trivas med vad de gör för att det ska kunna blå något bra. :)
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag hoppas att jag är ganska öppen... jag kan inte tycka att jag som det är nu, gör likadant med alla.

Jag har ganska många hästar.
En del av dem står installade, en del av dem är på utedrift.
Alla för hösilage att äta. En del får havre som kraftfoder, en del får müsli som tillägg, en del får inget kraftfoder.
Ett par har täcke på sommaren.
Ingen klipps, några täckas på vintern men de flesta inte beroende på pälstyp och klimat/väderförhållanden.

Alla rids med mycket mjukgörande/lösgörande. En arbetas mest i skritt och trav eftersom den har problem med att den blir spänd, och arbetet fokuserar fortfarande efter tre år på avslappning.

Jag rider för tränare inom westernridning, islandshästridning, centrerad ridning, akademisk dressyr och engelskdressyr och blandar och ger.

Jag använder samma övning för olika ändamål på olika hästar.

Hästarna är oskodda på sommaren och underlaget anpassas då utifrån hästens förutsättningar. Någon blir öm av att gå på grusvägen: då rider jag inte på grusvägen utan på ridbanan eller i skogen.
De hästar som rids, är skodda under den halkiga årstiden.

Det vill säga jag är varken kategoriskt för eller emot skor.

Så jag tror att jag försöker vara öppen för olika lösningar av olika situationer.

Jag har inga större problem med hantering utan har hästar som är "kända" för att vara trevliga och lätthanterliga för alla.
Jag har hittills haft hälta en gång, för sju år sedan, som då berodde på för intensiv träning inför en tävling. Jag lärde mig läxan och har därefter varit noga med att inte överträna dem, varken i mängd eller i ensidighet (håller tummarna för att det fortsätter).

Jag har sällan ut equiterapeut för att behandla hästarna; däremot har jag ganska tät verbal kontakt med en equiterapeut och diskuterar hästfysiologi, träningstankegångar och liknande.

Jag ägnar mig åt hästar på hobbynivå men är efterfrågad för att rida in hästar mot betalning och hjälpa till med en del hanteringsproblem mot betalning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Hur öppna är ni i frågan kring hur ni hanterar/rider er häst? Svårt att svara på själv kanske, men jag tror att jag är öppen inom vissa gränser. Jag har vissa värderingar som jag håller på men inom de ramarna är jag öppen.

Hur mycket skulle ni kunna tänka er att ändra om problem skulle uppstå?
Jag skulle aldrig kunna tänka mig använda våld som träningsmetod. Det kommer inte på fråga. Eller ja, det beror väl på vad man menar med våld och att dra hela min definition här skulle ta för mycket tid, men jag kulle ex. aldrig kunna tänka mig att ex. barrera.

Skulle ni ens kunna överväga tanken att det är er hantering/ridning som orsakat ett problem?
MIn grundinställning är att det ALLTID är min (ev. tidigare ägares) ridning/hantering som orsakar problemet. Hästen bara är. Hästen reagerar på det sätt som jag ber den reagera på, sedan kanske jag inte alltid är MEDVETEN om att jag bad hästen reagera så. Uppstår ett problem så är det mitt problem s.a.s.

Och skulle ni helt kunna lämna "er stil" för att göra/rida på ett annat sätt om hästen kräver det? Nej, då skulle jag sälja hästen till någon som passar den.
Edit: skulle hästen en kortare stund behöva att jag ändrar stil/träningstyp så skulle jag självklart göra det, men jag skulle inte kunna tänka mig att börja rida akademiskt för att hästen trivs med det. Inte för att det är något fel med den typen av ridning, men det är inte det jag vill hålla på med och då är det bättre att gå skilda vägar. :)
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Tycker du har gjort helt rätt som lyssnat efter hästen behov! :)

Jag skulle vilja påstå att jag är rätt öppen för nya idéer, men man har ju skaffat sig egna värderingar och uppfattningar om saker med tiden, men jag ändrar dem också av nya erfarenheter.

Jag diskuterade med en stallkompis igår om att när ridskoleverksamheten drar igång igen och stallet blir fullsatt skulle jag bli ifrågasatt angående min hästhantering om jag skulle fortsätta som jag gör nu på sommaren när stallet är helt tomt... Hur jag lämnar boxdörren öppen när jag går och hämtar saker, eller låter hästen stå lös på stallgången när jag borstar och plockar fram utrustning, eller ber hästen gå in i boxen medans jag sopar upp här.
Hästar ska inte få vara lös i "mitt" stall. Även om det inte finns mycket hon kan skada sig på, och hittills har hon alltid stannat kvar där jag lämnat henne, alternativt gått in i någon box för att leta mat. Men där har jag fått ändra mig, pga stallet då, inte hästen. Hon trivs att gå lös.

Min filosofi och "stallets" filosofi går isär där. :p Kommer min häst lös är hon lugn och söker igenom utrymmet hon är i efter mat vare sig hon är ute eller inne, för hon är van att hon inte alltid är totalt kontrollerad och sitter fast. Kommer någon annans häst lös i stallet (nu säger jag inte att alla hästar är så, men många) så får den panik, springer, sparkar bakut och vet inte vart den ska ta vägen. Men jag förstår dock säkerhetstänket och får rätta mig därefter.

Ridmässigt tar jag hjälp av instruktör och eftersom vi utvecklas tror jag vi är på rätt väg. Men jag har fått ändra något med min ridning med i princip varje hästbyte, då alla hästar är individer och om det ena inte funkar så måste man ju prova något annat. :)

Märker jag att ett problem börjar uppstå vid hantering eller ridning försöker jag snabbt ta reda på varför det har blivit som det blivit för att jobba bort problemet. Det är ju bara jag som kan göra något åt det. :)

Men jag är absolut inte främmande för att ändra på mitt sätt, inom rimliga gränser då. Jag måste anpassa mig efter stallets regler, annars blir jag ju vräkt, och efter hästens behov. Jag måste ändra på mitt sätt att hantera/rida hästen om det inte fungerar. Har man för skiljda åsikter som ekipage skulle jag överväga att sälja hästen och hitta en mer passande, både för min skull och hästens.
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Hur öppna är ni i frågan kring hur ni hanterar/rider er häst?

Hur mycket skulle ni kunna tänka er att ändra om problem skulle uppstå?
Skulle ni ens kunna överväga tanken att det är er hantering/ridning som orsakat ett problem?
Och skulle ni helt kunna lämna "er stil" för att göra/rida på ett annat sätt om hästen kräver det?



Jag har personligen en häst som "tvingat på mig" både täcken, bett och kanske även skor. Samt en ganska annorlunda syn på ridningen.
Det är väl ganska motvilligt som man ändrat sig kan jag känna, även om det känns lite bättre när man ser förändring till det bättre.
Jag har fått reaktioner som antyder att det skulle vara lite ovanligt att man gör som jag gjort nu, så nu undrar jag hur ni ser på det?

Jag har även en vän som har en häst som blivit halt, det ser ut som att hästen måste tas bort. Personligen undrar jag om problemet delvis beror på ridning/typ av träning, men när jag lyfte funderingen om det kanske fanns en möjlighet att hästen kunde bli frisk med annan träning/ridning så viftades det bort, eftersom ägaren menar att hästen redan ridits/tränats på det mest ultimata sättet.
Där blir jag så förvånad, om min älskade hästs liv och hälsa (kanske) hänger på min ridstil, skulle jag inte vara beredd att prova allt, inkl ungersk post, innan man gav upp?

Självklart är jag öppen men självsäker i mitt hästhanterade, rätt perfekt avvägning om jag får säga det själv! Ledande frågeställningar... ;)

Nä, jag har förmodligen fastnat i min hästhantering. Jag gör som jag alltid gjort om inget problem uppstår där jag inte kan anpassa hästen efter min hantering utan blir tvungen att anpassa min hantering efter hästen. Förut gick alla hästar på tredelat, men efter att en häst gjorde klart att rakt bett var hennes grej så har numera nästan hälften raka bett eftersom det visade sig att de fungerade bättre på det utan att det egentligen varit något egentligt problem med tredelat heller. Som ett exempel på något helt orevolutionerande där jag förändrat något som "alltid varit så" men där jag plötsligt fått in ett "nytt alternativ" till något som fungerat bra och som visat sig fungera bättre på vissa av hästarna.

Ibland experimenterar jag lite och hittar nya vägar som passar mig och/eller min häst bättre hanteringsmässigt, ridningsmässigt eller rent av förhållningsmässigt. Jag följer, i mån av tid och ork, forskning och utveckling angående hästar, deras arbets- och boendemiljö och försöker ta till mig eller förhålla mig till dem i den utsträckning jag finner rimligt/möjligt. Eller dissa dem om de är oförenliga med mina egna erfarenheter eller övertygelse (inte passar in i min fyrkantiga värld...;))

Så alltså ganska rigid. Och jag är övertygad om att det gäller de allra flesta i de flesta sammanhang, inte bara inom hästhållningen. Och så måste det vara. Man måste ha en stadig grund att stå på och utgå ifrån. Självklart kan man komma till en punkt där man kanske inser att "oj, tänk att jag har tänkt så här fel så här länge!" angående något som påverkar stora delar av hela hästhanteringen. Men om jag gör det bra nära varje gång en ny trend kommer upp så är man inte öppen utan saknar självförtroende i sin hantering, vågar inte lita på att man hanterar sina hästar väl. Skillnaderna i hästarnas välmående är oftast ganska marginell förutsatt att man är lika engagerad och ambitiös i respektive trosamfund.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Det är väl just öppenhet och vilja att ge min häst det han behöver som gjorde att jag startade en lösdrift för många år sen. Jag visste inte ens vad det var när jag tillfrågades, men det var just vad min häst behövde för att bli bra i benen. Och bettet/huvudlaget åkte också upp på hyllan för hans skull, han gick till en början inte att galoppera med huvudlag - inte ens grimma - så jag gjorde det utan. Jag insåg förstås att det troligen var ngt jag gjorde annorlunda med huvudlag och inte utrustningen i sig, men eftersom att det inte ens gick på lång tygel var det bara att ta av det. Sadeln skippade jag redan första månaden jag hade honom pga att han hade fistlar som jag var rädd att den skulle skava emot.

Sen har ju min stil blivit vad den blivit pga mina hästar, även om jag alltid tenderat att luta åt det hållet själv också. Men det är de hästar man möter som formar en. Men jag vet inte om jag skulle börja med skarpa bett och installning pga att min häst "behövde" det. Jag tror inte på det helt enkelt, jag kan inte se varför en häst skulle behöva det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Ja och nej, beror på.

Har hästar med eller utan skor beroende på årstid, träning och behov även så med täcke och klippning så även med utrustning vid ridning.
Dock går saker bort som kan skada hästen som repgrimma och liknande.

I hanteringen går alla nh guru filosofier fet bort lika så skrika, banka och slå annars öppen.

I ridningen är det hopp som ligger varmast om hjärtat sedan dressyr kan tänka mej att byta tränare inom grenen och har så även gjort i dressyr då den tränaren inte passade med en av hästarna men inte byta gren då skulle jag troligen sälja.

Öppen eller inte det får andra avgöra:D
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Där blir jag så förvånad, om min älskade hästs liv och hälsa (kanske) hänger på min ridstil, skulle jag inte vara beredd att prova allt, inkl ungersk post, innan man gav upp?

Jag kan inte uttrycka mig så kategoriskt tror jag. Det beror ju på skadans art i första hand och min egen ridning/hantering i andra hand. Om läget är "hästen är kommer bli frisk om 6 veckor, och om det är så att du använder den på ett annat sätt så kanske den framöver kommer hålla" så är det ju inget snack. Gör om, gör rätt! Jag började ju köra min gamla dam när hon på äldre da'r upprepat fick kotledsinflammation vid ridning.

Om läget är "ledbrosket är helt nedslitet, han blir förmodligen såpass smärtfri att han kan lufsa lite i hagen, men vet kan inte garantera" så är det en annan sak. Han kanske skulle hålla för att gå i skogen för hand, lära sig enklare trick och konster och så vidare, men skulle det ge oss något? Skulle han ens trivas med att luffa runt i hagen?
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag har helt lämnat den klassiskt engelska ridningen och anammat western i stora drag samt även lite från AR. Ingen tävlingshets, tränar gärna för proffstränare men har höga krav. Jag har ett liv med mina hästar där jag anser att dom följer mig genom det. Jag formar hästen efter vad dom är lämpade för och stärker upp deras svagheter och det funkar hittills. Lärde mig rätt snabbt att det inte finns en given mall att arbeta från så jag är flexibel :)
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag hade inte gått hur långt som helst gällande ridning på en icke frisk häst dvs jag hade inte begränsat mig ridmässigt för hästen så att den om den hade en kronisk skada som krävde lättare ridning enbart tex .

Däremot ser jag alltid till min egen ridning och är ytterst självkritisk . Om en veterinär tex föreslagit att det är min ridning som är problemet hade jag tagit till mig det direkt .

Skor, täcken osv tycker jag är en total självklarhet att man anpassar utifrån hästen . Så där förstår jag nästan inte ens frågan .
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Ju mer jag har lärt mig desto öppnare för olika ideér och arbetssätt blir jag. Jag skulle nog kunna tänka mig att ändra rätt så mycket i form av hästhållning och arbetssätt. Däremot tror jag att jag skulle ha svårt för att begränsa mig till att bara ha en promenad-häst när jag egentligen vill träna och tävla men jag skulle nog vara öppen för alternativa träningssätt och grenar.


Jag tror och hoppas att jag är insiktsfull och stark nog att inse om det var mitt tränings/ridsätt som orsakade problem. Jag har i efterhand börjat anta att det kanske fanns en möjlighet för mig att fortsätta utvecklas med min första häst om jag hade haft mer kunskap. Han fick ett nytt hem som har haft kvar honom sedan dess eftersom mina tränare gav mig rådet att sälja och även om jag ibland saknar honom så har jag faktiskt förlåtit mitt 16-åriga jag. Men jag har ändå den erfarenheten och lärdomen i minnet och "lärt mig en läxa" s.a.s.

ändra min stil skulle jag göra så länge jag upplever att hästen mår bra och svarar bra på hur jag tränar/hanterar den. Och med "svarar bra" så är prio ett att hästen är harmonisk och positivt inställd och att den mår bra rent fysiskt.

Funderar lite på ditt exempel om en ägare som tycker att dennes häst tränats på ett ultimat sätt men ändå blivit dålig. -Jag tror att man kanske skyddar sig själv från "tänk om..." och "om jag bara hade..." för att man själv inte är redo för att inse sin egna "skuld" i skadan. Kanske man aldrig blir redo? (jag tror att jag hade nog haft väldigt svårt för att möta insikten om att jag ridit sönder min häst) Eller så anser man att man "kan tillräckligt" och genuint anser att man inte kunnat göra något bättre. Vet inte om den hästägaren du anspelar på är en gemensam bekant. Om så är så tror jag nog att det kanske hade kunnat förebyggas.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Om nåhot inte fungerar bra måste jag göra en förändring om jag vill få skillnad. Det är självklart för mig.
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag är nog extremt flexibel för jag skulle i stort sett göra vad som helst om det bara passade hästen, t ex om det helt plötsligt inte skulle gå att använda min westernsadel som jag älskar, då hade jag sålt den och köpt en engelsk. Trivs inte lika bra i en sån, men jag älskar min häst mer och hade hon mått bättre av det så hade det fått bli så.

Är alltid öppen för nya träningsmetoder, foder, fodertillskott, skoningstekniker, alternativbehandlingar och vill nog tro att min häst får det den behöver utan att för den delen vara en försökskanin.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag tror att många av oss verkligen tycker att vi är flexibla, men när det kommer till "skarpt läge" är det kanske inte så enkelt ... Hade det varit det hade knappast så många konflikter uppstått mellan hästmänniskor!

De flesta av oss har en tendens att tycka att vi har mer på fötterna i vår hästhållning än vad "de andra" har.

Sen vill vi förstås vara flexibla, men om vi verkligen är det ... nja ....
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Möjligen kan jag betraktas som tämligen oflexibel, men här hanteras samtliga hästar på samma sätt, med bara små variationer. Jag har nästan enbart haft ston genom årens lopp och är formad av dem. Variationer finns, som sagt, eftersom de är olika individer. Mitt äldsta sto vill t.ex alltid kramas en stund innan hon låter sig tränsas, hon talar om själv när det är dags för tränset. Försöker man tränsa innan tillåtelse getts så håller hon bara kvar en mot sin hals. Men i grunden är de hästar och så pass lika att min hantering, som jag är trygg med och inte vill ändra, fungerar. Jag har många gånger tänkt att jag är lyckligt lottad som började med häst för mååånga år sedan, eftersom det verkar jobbigt idag med alla olika influenser och filosofier. Om man skulle ändra sig efter allt detta så skulle man nog vara ganska osäker som hästägare.

När det gäller ridstil så har jag fått ändra min ridning till att bli mer "modern" på nuvarande hästen, hon går inte att rida på samma sätt som hennes mor. Men det är en självklarhet att man får anpassa sin ridning efter den häst man sitter på, i grunden är ridningen lika men med variationer beroende på individen ifråga. Alltså även här, precis som i hanteringen.
Jag skulle inte kunna tänka mig att t.ex. byta från dressyr till hoppning bara för att hästen visar sig vara hopphäst. Då säljer jag hellre.

Att anpassa utrustning osv kan knappast räknas som flexibilitet i detta avseende, tycker jag. Det är självklarheter.

När det gäller självkritik så håller jag med om att man måste se till sig själv, vad man gör, hur man rider osv. Jag vill dock sätt upp ett varningens finger, utifrån egen erfarenhet. Jag är så fruktansvärt kritisk mot mig själv och min ridning att jag faktiskt har missat problem hos hästen som har uppkommit och berott på andra faktorer än hur jag rider. Ett visst mått av självkritik är bra, men det får inte gå till överdrift.
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag är ganska öppen (tror jag). Men däremot är jag kritisk och "köper" inte allt.
Jag har en bra utbildning (hippolog, börjar sista året i höst) som gett mig mycket "kött på benen", har eget företag där jag tränar hästar.
Jag har någon slags grundide om hur jag vill träna och hantera hästar, men den är ständigt under utveckling och jag hanterar inte alla hästar lika. Har flera "verktyg" att plocka fram och "verktygslådan" utökas också med tiden (;
(Hoppas ni förstår vad jag menar, skriver från mobil)
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Hur öppna är ni i frågan kring hur ni hanterar/rider er häst?

Hur mycket skulle ni kunna tänka er att ändra om problem skulle uppstå?
Skulle ni ens kunna överväga tanken att det är er hantering/ridning som orsakat ett problem?
Och skulle ni helt kunna lämna "er stil" för att göra/rida på ett annat sätt om hästen kräver det?



Jag har personligen en häst som "tvingat på mig" både täcken, bett och kanske även skor. Samt en ganska annorlunda syn på ridningen.
Det är väl ganska motvilligt som man ändrat sig kan jag känna, även om det känns lite bättre när man ser förändring till det bättre.
Jag har fått reaktioner som antyder att det skulle vara lite ovanligt att man gör som jag gjort nu, så nu undrar jag hur ni ser på det?

Jag har även en vän som har en häst som blivit halt, det ser ut som att hästen måste tas bort. Personligen undrar jag om problemet delvis beror på ridning/typ av träning, men när jag lyfte funderingen om det kanske fanns en möjlighet att hästen kunde bli frisk med annan träning/ridning så viftades det bort, eftersom ägaren menar att hästen redan ridits/tränats på det mest ultimata sättet.
Där blir jag så förvånad, om min älskade hästs liv och hälsa (kanske) hänger på min ridstil, skulle jag inte vara beredd att prova allt, inkl ungersk post, innan man gav upp?
Det låter som du är besviken över att du kanske måste frångå din ideologi när det gäller hästar.

Allt som LÅTER/ VERKAR bra är inte guld o gröna skogar.
Det ska vara självklart att hästens behov styr.
Om man har en mentor i sin närhet som är både duktig på att rida samt har en väl fungerande relation o hästhållning är den guld värd att ha- OM man väljer att lyssna.
De uttalar sig iofs sällan om inte frågan ställs.

Jag skulle tippa att såna finns i din närhet. De som ser dig interagera o rida din häst. Jag antar att även Vet. kan hjälpa till.

Du verkar ha väldigt god kontakt med din-a hästar, men i ridningen kan man aldrig bli fullärd. *morgonsvammel*:meh:
 
Sv: Hur flexibla/öppna är ni egentligen?

Jag har nog inte behövt ändra på varken träning eller hästhållning. Köper hästar som jag känner passar mig, en typ av häst som passar min ridstil och sätt att hantera hästar. Hade väl tänkt att jag skulle hoppa med häst nr 2 men han blev lite för exalterad av hoppträningar så vi bytte gren till dressyr istället, men i samma veva fick jag problem med mina leder så jag kunde ändå inte rida i hoppsadel mer. Så det kändes inte som något stort problem, blev ju bättre för oss båda att hålla oss på marken. :)

Jag tycker alla hästar skall få gå på gräs hela året, men det funkar inte för min häst som har PPID tyvärr. I såna fall har jag inga problem med att frångå mina principer, då gör jag genast en grushage eller vad det nu skulle vara som krävs för att mina hästar skall må bra.

Har väldigt starka åsikter gällande bruk av fysisk och psykisk tvång och makt, och de är helt oflexibla. Därför skulle jag aldrig använda mig av varken rollkur eller nh.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp