Hur fixa örontoppen på collie??

Sv: Hur fixa örontoppen på collie??

Varför är det en helt annan diskussion? Detta tillsammans med många domares totala oförmåga att koppla sina bedömningar till sundhet är ju grundproblemet med utställningsavel!!!
PL

Därför att mitt svar var på frågan om varför man trimmar sina hundar för att "trolla bort" mindre skavanker - inte om avelspolicy.

Vad det gäller avel är jag den första att tycka sundhet till kropp och mentalitet är A & O. Jag vill dessutom ha arbetskapacitet i mina hundar trots att det i mångt och mycket blivit en "sällskapsras".

Jag ser Duvans inlägg som ett försvar för utställningsaveln.
PL

Jag har överhuvudtaget inte uttalat mig för eller emot utställningsavel. Att jag tycker att det är helt OK att visa sin hund i utställningsringen på det absolut mest fördelaktiga vis som reglerna tillåter, betyder inte att jag applåderar vare sig matador-, extrem- eller defektavel.

Alla som ställer ut hundar vet att bedömningarna skiljer sig högst avsevärt domare emellan, och ibland också från gång till gång med samma domare.

Oavsett vilken egenskap man prioriterar, och nu menar jag inte bara extriört utan även mentalt och arbetsmässigt, har olika hundar olika styrkor och svagheter. Man kan aldrig låta domarutlåtanden välja avelsdjur, utan det måste man som uppfödare själv bilda sig en uppfattning om. Tävlingsresultat kan bara tjäna som en första uppfattning om hunden, men sedan måste man ta reda på mer själv.

Den idealbild du presenterar är vettig men ganska långt från verklighetens utställningsavel.
PL

det är inte svårt att fixa öronen.. min sheltie ställdes aldrig ut etc men jag själv ansåg att hennes öron skulle ha tipp så fixade det med nån gegga jag kleta på med en 10 öring i som tygnd.. blev perfa.. det är väl ingen större grejj att fixa småskavanker men jag menar det är ju inte värre än att klippa och trimma en hund... en hund lider ju inte av att man har lite gegg på örontippen i några veckor..:)

Det är ingen som har sagt att hunden lider av att bli "fixad" innan utställning,det är inte det som diskussionen handlar om.

Jag tar illa upp när du skriver att jag "går in för att inte förstå" när jag försöker lyfta fram min åsikt...

Jag kan inte se hur en kul sport kan bli roligare för att man fuskar. Även om den som ställer ut inte är intresserad av att avla så är det ändå en återspegling på den hundens uppfödares resultat av dess avelsarbete. Det handlar inte om att jag inte förstår hur "kul" det är med en massa stora blänkande rosetter på väggarna hemma, det handlar om principer.

Och var går gränsen? Tejpa öron, trimma falskledande, använda färgschampo, pudra, spraya, färga...?

Äsch, jag tycker du överdriver! Vad är lite örontejp egentligen? Att ställa ut är fåfänga och det handlar inte om att man kan förändra en hel hunds konstruktion. Det är detaljer som "fuskas" fram på samma sätt som du fuskar om du går ut en kväll och sätter på lite extra läppglans. Du vill se bra ut för tillfället, helt enkelt.

Falskledande... ehh, du menar kanske ordet vilseledande (?), är ett dumt ord.

Triming som kanske till och med framhäver hundens goda vinklar, precis som du framhäver fina läppar är väl inget problem?

Vad gäller färg och hårspray så är inte det ok i Sverige, men i många andra länder förekommer det.

Om det handlar om principer så skulle man inte heller egentligen få visa hunden eftersom en utställningstränad hund per defintion luras genom att se extra bra ut genom att positionera sig väl.

Vad skönt att du förstod mitt inlägg trots att jag snurrade till ett ord där! :)

Det är precis det som är grejen. Varför handlar utställningar om fåfänga? Varför är det inte längre det som det var meningen att vara, en avelsbedömning. Inte en cirkus....

Hur det än rycks på axlarna som en kul grej eller jämförs med krogbesök så är det otroligt många uppfödare och valpköpare som ser utställningsmeriter som just meriter och väljer hundar på det. Hur imponerande är det inte att ha en valp efter en SVCH, NOCH, DKCH och allt vad det är i långa rader. (Synd bara att du måste tejpa, klippa och klistra innan hunden ser ut som den borde göra.)

Vi har inte pratat om trimning som framhäver hundens goda vinklar utan om trimning som döljer skavanker. Jag ser en skillnad där.

:bow: Exakt!

Det är ju inte för inte som våra arbetsraser ofta finns i en show- och en working- klass.

Min tik som fick väldigt fin kritik vid sin exteriörbeskrivning vid korningen skulle ALDIRG få mer än en trea på en utställning!

/Swat

:bow: Exakt!

Det är ju inte för inte som våra arbetsraser ofta finns i en show- och en working- klass.

Min tik som fick väldigt fin kritik vid sin exteriörbeskrivning vid korningen skulle ALDIRG få mer än en trea på en utställning!

/Swat

:confused: vilken rasstandar gick ni efter vid korningen. För en 3:a betyder att hunden inte är rastypisk.

Eller har jag fått det helt om bakfoten och att en exteriörbedömningen vid en korning går efter någon allmän uppfattning om hur en hund ska se ut och sen skiter man i vilken ras det är. Bara den har fyra ben, ett huvud och en svans. Vilket måste då betyda att alla hundar får ok vid exteriörbedömningen...

Jag tror att Swat har en bruksschäfer och Bruks- och utställningsschäfern ser helt olika ut i kroppen. På utställningen går högsta pris till den som ser ut som en räka, men Swat´s hund är rakare i ryggen och därför skulle den inte få mer än en 3a. Blev kanske luddigt nu men...

En "bra" utställnings schäfer ser ut så här:
341400.jpg

Och en bruksschäfer har mycket mycket rakare rygg och enligt mig ser den mycket sundare och finare ut. Enligt rasstandarden ska inte schäfern se ut som bilden ovan utan det har blivit en feltolkning.

Jag anser att en av dessa grupper är den riktiga schäfern, och inte är det utställningsräkan inte.

Jag tror att Swat har en bruksschäfer och Bruks- och utställningsschäfern ser helt olika ut i kroppen. På utställningen går högsta pris till den som ser ut som en räka, men Swat´s hund är rakare i ryggen och därför skulle den inte få mer än en 3a. Blev kanske luddigt nu men...

En "bra" utställnings schäfer ser ut så här:
341400.jpg

Och en bruksschäfer har mycket mycket rakare rygg och enligt mig ser den mycket sundare och finare ut. Enligt rasstandarden ska inte schäfern se ut som bilden ovan utan det har blivit en feltolkning.

Jag anser att en av dessa grupper är den riktiga schäfern, och inte är det utställningsräkan inte.

Jag har sett många schäfrar på utställning och även annars. Och dom som tävlar i bruksklassen får ofta 2:a och ibland 1:a men jag har inte sett några som har fått 3:a. Du får inte ens avla på en hund med en 3:a om du är en seriös uppfödare.

Men för mig det ett stort steg från att få godkänd exteriör på en korning till att inte tro att du ska få bättre än en 3:a på en utställning.

Om du googlar efter bilder på utställnings-mailnois och sedan på bruks-malinois så förstår du kanske skillnaden?

En utställnings-malle ser snarare ut som en korthårig, ljus grönis. Tikarna är små, snipiga, trippiga i steget och väldigt feminina.

Min tik är relativt stor, kantig, med rejäl skalle, vägvinnande steg och ser i jämförelse väldigt "manhaftig" ut!
Möjligtvis skulle jag kunna ställa henne mot de större hanarna!? :grin:

Korningens exteriösdel beskriver ju bara hunden och beskrivaren tyckte hunden var snygg och enligt rasstandard. Vilket räcker för mej!

Men sannorlikheten att hon skulle kunna få en tvåa på en off.utst är minimal... Tack och lov har jag inget intresse alls av att ställa henne :D

/Swat

Oj, oj, oj.. Här skullle jag bara be om ett tips och det resulterade i detta?

Jag vill klargöra en sak: I mina ögon är min hund jättefin! Hon har kort päls (alltså kan jag inte dupera hennes kroppsform så mycket) och man ser hennes rena vackra linjer. Hon är visserligen bara 4mån med långbent, graciös och har fin färgteckning. JAG tycker att hon är perfekt, liksom att jag antar att ni tycker om era hundar? Jag är inte alls insatt i utställningsvärlden men skulle tycka att det någon gång skulle vara kul att visa henne för att se om domaren tycker som jag..;) Men det är dessa öron..

För mig får de se ut precis hur som helst så länge de fungerar. Men jag är rädd att hon inte får chansen att få en bra bedömning om det är allt domaren ser? Jag vet ju inte hur detta funkar.. Hur hårt är det på collie med öron?

Tyvärr är öronen i många collie-uppfödares ögon betydligt viktigare än mentaliteten i alla fall!

/Swat

Jag har sett massor av raser där de tejpar och hänger kronor i öronen. Tex. på boxrar för att de inte hänger fint osv. Var går gränsen då? Träffade en collieägare igår som det blev prat om öron och hon sade att på hennes hund teste sig ena örat pga tandlossningen, för att sedan lägga sig igen när det var klart. På min så lade sig öronen när det var dags för tandlossning.
Det finns säkert fler små skönhetsfel på alla hundar men med lite hjälp blir bättre. Hur och vem ska då avgöra vad som är rätt och fel. När är vi för petiga, och vem avgör när det får göras och inte göras.

Vi har inte pratat om trimning som framhäver hundens goda vinklar utan om trimning som döljer skavanker. Jag ser en skillnad där.

På vad sätt kan trimning dölja skavanker? På en hund med dåligt förbröst behåller man hår för att det ska se ut som att den har mer förbröst. På en hund som har dålig bröstkorg behåller man mer hår där. Känner domaren så märker den att det är just bara hår, dock kan man få det att se ut som att den är mer välbygd än vad den eg är. Är det att dölja skvanker?

Jag vore ju bra korkad om jag inte försökte trimma min hund så att det blir så fördelaktigt som möjligt för just den individen. Kanske innebär det att spara lite hår på ett ställe och trimma kort på ett annat. Håller med Duvan, det är upp till domarna att känna hur hunden eg ser ut.

Och ibland kan det vara bättre att tejpa/limma eller vad man nu gör än att hunden får öronen i fel veck. Känner till några dvärgschnauzrar som har öronen i "fel" veck vilket gör att de har ständiga eksem som kliar och blir såriga med jämna mellarum. Så ibland kan faktiskt småsaker man fixar till var en fördel för hunden.

På det vis som beskrevs tidigare i tråden, en sned svans trimmades/klipptes för att se rakare ut.

På vad sätt kan trimning dölja skavanker? På en hund med dåligt förbröst behåller man hår för att det ska se ut som att den har mer förbröst. På en hund som har dålig bröstkorg behåller man mer hår där. Känner domaren så märker den att det är just bara hår, dock kan man få det att se ut som att den är mer välbygd än vad den eg är. Är det att dölja skvanker?

Ja, det tycker jag. Om man vill få hunden att se ut att vara något den inte är.

Jag vore ju bra korkad om jag inte försökte trimma min hund så att det blir så fördelaktigt som möjligt för just den individen.

Jag ser större än så, vad är mest fördelaktigt för rasen. Kanske börjar man resonera annorlunda när man blir egen uppfödare och vill framhäva sina egna hundar i konkurrensen.

Håller med Duvan, det är upp till domarna att känna hur hunden eg ser ut.

Om man inte tänker längre än för dagen, ja. Vem går hem med den största rosetten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka