Hur fixa örontoppen på collie??

Sv: Hur fixa örontoppen på collie??

Man betalar för just den domarens åsikt om hur nära idealet hunden kommer.

Men varför då "maskera" de ev. fel/nackdelar som man vet med sig att hunden har? För att testa domaren? Varför inte visa upp den hund man har, som den är, och låta domaren göra sig sin åsikt på det.

Både håller med och inte håller med. Just vad gäller collie finns det så mycket viktigare saker än öronen att jag inte riktigt orkar bry mig om huruvida folk hjälper till med tippningen vid tandömsningen eller ej(så vitt jag förstått är det framför allt då som öronen helst vill stå rakt upp). Själv skulle jag inte orka men min hund fick perfekta öron ändå. Som valpköpare får jag hellre en hund med ståöron men bra mentalitet än en med naturliga vippöron som kryper efter backen. Jag tror det är lättare att avelsmässigt komma tillrätta med felaktiga öron framöver än stora rädslor i en ras och vill inte att avelsdjur i dagsläget väljs bort för att de ser helt perfekta ut - även om idealuppfödaren ändå inte skulle göra det krävs det fler än ett fåtal uppfödare för att hålla liv i en ras.

Men varför då "maskera" de ev. fel/nackdelar som man vet med sig att hunden har? För att testa domaren? Varför inte visa upp den hund man har, som den är, och låta domaren göra sig sin åsikt på det.

Därför att det är frågan om tävling. Om man inte anstränger sig för att visa sin hund på bästa sätt kan man lika gärna sitta och elda upp pengar istället.

Jag tycker att du blandar ihop avel med tävling. I tävling tar man till alla tillåtna medel för att få så bra chans som möjligt. Dvs. man badar, trimmar, tränar, väljer egna kläder och koppel till hunden under en enda förespegling - att hunden ska visas så bra som möjligt. Annars kunde vi nöja oss med mönstring.

Ska du skriva ett prov läser du på alldeles in i sista minut om du vill skriva bra. 3 mån senare har du glömt hälften. Är betyget missvisande? Har du fått ett för högt betyg för din kunskap? Du kanske kommer att få ett jobb baserat på det provet. Nu har ju alla arbetsgivare redan listat ut att ett betyg inte är allt, så därför får man gå på jobbintervju.

Samma sak när jag letar hane till mina tikar eller får förfrågningar om min hane - då är jag väldigt noga med att tala om vad mina hundar har för både för- och nackdelar. Och jag försäkrar mig alltid om att den hund som min ska paras med har rätt fördelar och inte allt för stora nackdelar.

Jag tycker att du blandar ihop avel med tävling. I tävling tar man till alla tillåtna medel för att få så bra chans som möjligt. Dvs. man badar, trimmar, tränar, väljer egna kläder och koppel till hunden under en enda förespegling - att hunden ska visas så bra som möjligt. Annars kunde vi nöja oss med mönstring.

Ja det kanske jag gör. Eftersom jag trodde tävlingen (utställning) var i syfte att premiera avelsdjur. Mönstring låter då, i mitt tycke, som en bättre idé.

Ja givetvis finns det viktigare saker att ta hänsyn till än perfekta öron! Men om öronen tejpas på valparna och ser perfekta ut finns ju ingen möjlighet att ta hänsyn till dem alls.

Om öronen står rakt upp eller har en vikt topp känns ju i långa loppet extremt oviktigt (!), det är själva principen jag reagerar på.

Fast det känns inte riktigt rätt att jämföra ett kunskaps-prov med en exteriörbedömning!

Jag tillhör den tråkiga(?) kategorin som ställer mej HELT frågande till hundutställningarnas mening i alla lägen utom vid rena exteriörbeskrivningar - där en beskrivare med kunskap om rasen beskriver det han/hon ser!
Dvs inte lägger någon personlig vikt vid hunden i jämförelse med andra hundar, utan endast talar om vad hunden har/inte har i förhållande till ras-standarden.

De som ställer mycket erkänner ju själva hur de gärna modifierar hundarnas förutsättningar så mycket de bara kan - inom föreskrivna regler så klart!! - för att domarna skall missa hundens svagheter!
Man klipper och fönar och tupperar och tejpar och sprayar och lägger upp på spolar och hoppas, hoppas, hoppas att hundens "yta" skall dölja eventuella anatomiska brister...

Att sedan säga att detta inte innebär att hundar med anatomiska "fel" som ägaren lyckats dölja för domare inte kommer användas i avel trots sina briser känns som en sanning med modifikation!

Visst, att en hund kommit långt i utställningsringen innebär ju inte per automatik att hunden kommer användas i avel, men för dem som premierar exteriören mycket så är ju risken större än om hunden är "ful" på utställning!

Så mina ful-hundar får leva med de öron de fötts med ;)

/Swat

Ullfett ska tydligen vara bra!
Sen finns det ett medel på apoteket som är muskelavslappnande, det sägs oxå vara bra :)

Vi har en collie med tippade öron, en med ståöron och en som har ett tippat och ett stående :D

Ja det kanske jag gör. Eftersom jag trodde tävlingen (utställning) var i syfte att premiera avelsdjur. Mönstring låter då, i mitt tycke, som en bättre idé.

Utställningens kvalitéts del ska syfta till att bedöma avelsresultatet - dvs. parningar som redan är gjorda. Om domarna sköter sitt jobb slinker inte extriört väldigt avvikande igenom den delen. Det spelar ingen roll hur bra du trimmar, extriöra avvikelser kan inte döljas när domaren känner igenom hunden. Domarna sätter här betyg på hur väl denne tycker att hunden matchar standarden, vilket ger betyg på avelsresultatet.

I konkurrensen däremot kan trimningen vinna eller förlora klassen åt dig. Men här mäter man hundarna mot varandra, inte i första hand mot standarden. Det är redan avklarat, och alla som tar sig vidare till konkurrensen har fått sin 1.

Kan en domare avgöra om öronen blivit tejpade på hunden som valp?

Jag ber om ursäkt om jag är tjatig, men det verkar vara så att jag bara inte förstår. Så omdömet man får är relaterat till hur hunden motsvarar standarden, men placeringen är i relation till de övriga hundarna i klassen?

Och var går gränsen? Tejpa öron, trimma falskledande, använda färgschampo, pudra, spraya, färga...?

Det är därför inte jag ställer ut någonting, det myglas nått så in i bomben. Jag har en icke-trimras men det är så himla vanligt att man klipper fram både linjer och ett starkt bröst.
En svart/vit hane som är rikligt meriterad får sina fukteksem överpudrade så han fläckade ner hela bilen på vägen hem (lång historia kort, dom åkte hem med mig från utställningen).
Tänk om man skulle komma med min hund på en utställning utan att hon badats och klippts ner -hon skulle se ut som en risbuske, ungefär som en fjording som inte fått sin ståndman klippt -ovårdad.
Jag skulle åka ut på en gång om jag gjorde det -men endå är det liksom så standarden eg. säjer att hon ska se ut!

För vems skull man gör det vet jag inte, knappast för hundens skull och knappast för valpkullarnas väl och ve för dom får ju ingen bättre exteriör för att man bänglat runt så mycket med föräldradjuren.

Men kom inte o påstå att inte resultatet i konkurensen påverkar vilka hundar som eftertraktas i aveln. En slät etta betraktas som ingenting.
PL

Det är därför inte jag ställer ut någonting, det myglas nått så in i bomben. Jag har en icke-trimras men det är så himla vanligt att man klipper fram både linjer och ett starkt bröst.
En svart/vit hane som är rikligt meriterad får sina fukteksem överpudrade så han fläckade ner hela bilen på vägen hem (lång historia kort, dom åkte hem med mig från utställningen).
Tänk om man skulle komma med min hund på en utställning utan att hon badats och klippts ner -hon skulle se ut som en risbuske, ungefär som en fjording som inte fått sin ståndman klippt -ovårdad.
Jag skulle åka ut på en gång om jag gjorde det -men endå är det liksom så standarden eg. säjer att hon ska se ut!

För vems skull man gör det vet jag inte, knappast för hundens skull och knappast för valpkullarnas väl och ve för dom får ju ingen bättre exteriör för att man bänglat runt så mycket med föräldradjuren.

Ehhh :confused: så domaren kände aldrig på hunden? För om h*n hade känt på hunden så måste den ha fått puder på händerna och det är inte tillåtet.

Att du sen klipper för att framhävda olika saker på hunden är ju en sak, precis som du borstar hunden på olika vis beroende på vilken ras det är.
Men en domare känner hur hunden ser ut när den känner på den och du kan inte dölja ett dåligt förbröst med en klippning och tro att domaren inte ska märka ett skit. Men hunden kan ha tillräckligt stort/djupt förbröst för att vara godkänd och få sin 1:a och sen är det så att bra klippningar på raser som du ska göra det med gör att du kommer några platser längre fram i konkuransen.

Men kom inte o påstå att inte resultatet i konkurensen påverkar vilka hundar som eftertraktas i aveln. En slät etta betraktas som ingenting.
PL

Det har jag aldrig påstått. Jag har enbart sagt att hundens kvalité granskas i första bedömningen när domaren går igenom hunden, och att konkurrensen kan avgöras på hur bra trimmad hunden är. Trimningen har alltså ingen större betydelse för kvalitetsbedömningen, men däremot spelar den stor roll i själva tävlingsmomentet mot andra hundar.

Sedan angående vilka hundar som är eftertraktade i aveln så följer det en ganska enkel logik - syns de, finns de. En storvinnare som ofta visas runt om i landet får fler förfrågningar eftersom fler människor ser honom. Om då inte hanhundsägaren är sellektiv har vi snart en avelsmatador. Men det är en helt annan diskution.

PL

Beror ju på om hunden ställts ut mycket. Kanske den ställts ut som unghund och fått en 1a.
Ägaren kanske inte alls är intresserad av utställning.
Men skulle jag se en hund som verkligen tilltalar mig, och som har något jag vill ha i mina linjer. Då bryr inte jag mig om meriter.
Finns hundar som får en etta eller två bara för föraren inte kan visa. Och sen finns det hundar som kanske bara är värd en två, men har en skicklig handler och de får ck...
Så man måste titta på mer än bara resultatet.

För övrigt skriver Duvan vad jag tycker.

Så dessa CERT och championat osv som man tilldelas (det hörs hur bra rutin jag har på det här va :p) går efter vilket: omdömet eller konkurrensen?

När konkurrensbedömningen i klassen är avgjord delar domaren ut CK till de hundar som han/hon tycker håller certifikatkvalité. Dvs håller sådan klass att de är värdiga vinnare av cert. CK är alltså i sig ett kvalitetsbevis - men det delas ut i konkurrensen. Endast CK-hundar tävlar sedan om själva certet i konkurrens. (förutom vissa raser där alla CK-hundar i jakt/bruksklass får cert). Det är högst sällan fler än de fem placerade i en klass tilldelas CK, även om det är teoretiskt möjligt. Jag tror bara jag har sett det en gång, och jag är inte ens säker på att det verkligen blev så eller om det bara kom på tal. Mer vanligt är att ingen får CK i en klass, speciellt i juniorklass.

Varför är det en helt annan diskussion? Detta tillsammans med många domares totala oförmåga att koppla sina bedömningar till sundhet är ju grundproblemet med utställningsavel!!!
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka