Hur fixa örontoppen på collie??

Sv: Hur fixa örontoppen på collie??

3:e pris
En i typ godtagbar hund, vars exteriöra fel
inte är av mer allvarlig art än att den kan sägas
vara ett godtagbart avelsresultat.

Öh..ja, precis vad jag skrev...

Får du endast en 3:a på din hund varje gång du ställer så undrar jag vad som gör den så lämplig att avla på. Den har exteriöra fel som är inte extramt allvarliga men dom är inte bra heller.

Får mina hundar inte :cool:

Och dom flesta rasklubbar har inte valphänvisning på kullar efter föräldradjur som har som bäst lägre än en 2:a på en utställning.

Min avel uppfyller de kriterier som finns från alla håll och kanter, men jag har valt att inte vara med på dylika sidor. Finns på kennelklubbens och det räcker med det.

Givetvis får man avla på hundar som helt saknar utställningsmeriter. Du får avla på vad du vill även blandras ;) Men jag kallar det inte en seriös uppfödare som aldrig får mer än en 3:a på sina hundar och skiter i allt vad meriter heter. Det kallar jag få ut valpar till varje pris.

De som avlar på rena arbetsegenskaper och inte enbart kikar på utseende är inom många raser förmodligen mer seriösa än de som skiter i egenskaperna och enbart avlar efter hur många SUCH, CK, CERT och kv, kk-ettor det finns i stammen..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Godkänd ridhjälm
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka