Sv: Hur fixa örontoppen på collie??
Jag ser Duvans inlägg som ett försvar för utställningsaveln.
PL
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det en helt annan diskussion? Detta tillsammans med många domares totala oförmåga att koppla sina bedömningar till sundhet är ju grundproblemet med utställningsavel!!!
PL
PL
Jag tar illa upp när du skriver att jag "går in för att inte förstå" när jag försöker lyfta fram min åsikt...
Jag kan inte se hur en kul sport kan bli roligare för att man fuskar. Även om den som ställer ut inte är intresserad av att avla så är det ändå en återspegling på den hundens uppfödares resultat av dess avelsarbete. Det handlar inte om att jag inte förstår hur "kul" det är med en massa stora blänkande rosetter på väggarna hemma, det handlar om principer.
Och var går gränsen? Tejpa öron, trimma falskledande, använda färgschampo, pudra, spraya, färga...?
Exakt!
Det är ju inte för inte som våra arbetsraser ofta finns i en show- och en working- klass.
Min tik som fick väldigt fin kritik vid sin exteriörbeskrivning vid korningen skulle ALDIRG få mer än en trea på en utställning!
/Swat
Jag tror att Swat har en bruksschäfer och Bruks- och utställningsschäfern ser helt olika ut i kroppen. På utställningen går högsta pris till den som ser ut som en räka, men Swat´s hund är rakare i ryggen och därför skulle den inte få mer än en 3a. Blev kanske luddigt nu men...
En "bra" utställnings schäfer ser ut så här:
![]()
Och en bruksschäfer har mycket mycket rakare rygg och enligt mig ser den mycket sundare och finare ut. Enligt rasstandarden ska inte schäfern se ut som bilden ovan utan det har blivit en feltolkning.
Jag anser att en av dessa grupper är den riktiga schäfern, och inte är det utställningsräkan inte.
Vi har inte pratat om trimning som framhäver hundens goda vinklar utan om trimning som döljer skavanker. Jag ser en skillnad där.
På vad sätt kan trimning dölja skavanker? På en hund med dåligt förbröst behåller man hår för att det ska se ut som att den har mer förbröst. På en hund som har dålig bröstkorg behåller man mer hår där. Känner domaren så märker den att det är just bara hår, dock kan man få det att se ut som att den är mer välbygd än vad den eg är. Är det att dölja skvanker?
Jag vore ju bra korkad om jag inte försökte trimma min hund så att det blir så fördelaktigt som möjligt för just den individen.
Håller med Duvan, det är upp till domarna att känna hur hunden eg ser ut.