Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Vanity

Trådstartare
Hej.

Tänkte bara höra om det är någon som vet hur man gör för att fatta och byta galopp på en galoppör?
Skänklar funkar inte, eftersom en jockey aldrig når ner så långt. Jag vet att man ska använda tyglarna för både galoppfattning och galoppbyte, men hur? Gissar på att man måste luta sig på något sätt också. All hjälp mottages! Att bara försöka putta igång hästen funkar inte i längden. ;)
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Ställa höger eller vänster och ge galopp hjälp. Fast allt beror på vad hästen är lärd, enklast är att prata med tränaren. Lite klurigare är att lära in en galopp hjälp själv.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Det är väldigt längesedan hästarna kom hem från banan och nu har vi börjat försöka göra vanliga ridhästar av dem så vi har ingen tränare att fråga.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

rid lätt och sitt på rätt sitt ben. rid på en cirkel. när hästen trampar ner med ytter framben, alltså när du sitter ner - fatta galopp.

då har hästen alla benen rätt för att enklast kunna börja galoppera. så lärde jag en häst att fatta galopp.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Men då är det ingen vits att lära in galopp skänker i jockey sits, gör istället tydliga galopp hjälper och fatta galopp på volt.
(Volt = enklare att få rätt galopp även om hästen inte riktigt förstår vad du menar).
Lättare sagt än gjort dock om hästen inte blivit utbildad i något annat än att springa rakt fram och inte ens tar vikt hjälper.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

En galoppör är känslig för "vikthjälper". Det är ju nästan det enda som jockeyn har (förutom tyglarna).

Är lite osäker på om TS undrar hur man lär en fd galoppör att fatta galopp med "ridhästhjälper" eller om hur man gör på galoppörer. I det senare fallet bör frågan kanske flyttas till Galopp-forumet.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Jag menade främst hur man gör det på galoppsätt. Visste inte att det fanns ett galoppforum så får testa där. Tack.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Men du skrev ju att du skulle göra vanliga ridhästar av dom.. är det inte läge att lära dom hjälpgivning på rätt sätt då?
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Ridhäst var kanske fel uttryck.
Jag vill veta hur jag ger en galoppör alla olika fattningar när jag inte kan använda skänklar så jag kan rida på hästen och inte bara stå still eller springa fullt. :)
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Om jag fattar det rätt, så vill du fatta galopp på en galopör och inte skola om hästen? Isf kan du tänka så här, en jockey står ju upp i sadeln. Så om du tex travar och sedan ställer dig upp och tar tyglarna lite lätt, inte för mycket, då pullar de oftast bara, så bör hästen fatta galopp. Om du vill öka, ställer du dig mer framåt och kortar tyglarna mer och om du vill minska, lutar du dig bakåt, fortfarande ståendes och längre tyglarna. Galoppörerna lyssnar ofta på ryttarens läten, som ho, ho och ptroo. Och mycket på vikterna. Lycka till.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Om jag fattar det rätt, så vill du fatta galopp på en galopör och inte skola om hästen? Isf kan du tänka så här, en jockey står ju upp i sadeln. Så om du tex travar och sedan ställer dig upp och tar tyglarna lite lätt, inte för mycket, då pullar de oftast bara, så bör hästen fatta galopp. Om du vill öka, ställer du dig mer framåt och kortar tyglarna mer och om du vill minska, lutar du dig bakåt, fortfarande ståendes och längre tyglarna. Galoppörerna lyssnar ofta på ryttarens läten, som ho, ho och ptroo. Och mycket på vikterna. Lycka till.

Tack för ett bra svar! Vet du hur man byter galopp också? Den ena hästen tar bara vänster galopp eller går snett, och den andra har jag precis börjat med, och än så länge kör hon mest sin egen stil. Travar med frambenen och galopperar med bakbenen så tänkte ta reda på hur galoppörer är vana att man gör för att lättare få henne till ren galopp i mer än 3 steg. :)
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Oftast byter de själva vid tex en kurva, så att rida på en volt funkar nog, om de inte byter på kortsidan. Om man vill träna galopbyte rent generellt, så är det väldigt effektivt att rida på en åttvolt. Sedan att hästen inte går i ren galopp, är svårt att svara på, men min spontana tanke är att den kanske inte får galoppera på tillräckligt? Om man sitter och tjuvhåller lite, så kan det nog vara så.
Men det vet jag ju inte utan ha sett det :)
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Tror nog att Tingeling är inne på rätt spår.

Vår "galoppör" (ponny iofs men med mycket påbrå och tävlas i ponnygalopp) behöver så mycket plats med bakbenen att man måste galoppera lite på "tvären" när det går i mer normalt tempo.

Galoppörerna är vana att gå i "fel" galopp på raksträckorna och i rätt i kurvorna. Alltid i samma varv (undantag finns) på tävling. Det gör att de ofta blir lite olika starka.

Man brukar ställa dem lite utåt när man fattar galopp. Om jag har förstått det hela rätt gör man det även när man byter, förutom vikthjälp (om hästen inte byter själv där den ska). Lite dåligt förklarat eftersom det inte är jag som är jockeyn i familjen;)

Vad har du för sadel? Nästan omöjligt att rida som en jockey i vanlig sadel.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med din fråga? Ska hästen skolas om eller inte? På en galoppör tar man bara lite mer i tyglarna, smackar och ställer sig upp så fattar dom oftast av sig själv. Vill du byta så ställer du hästen utåt och lägger tyngden på lite yttersidan så dom måste balansera om och byta. Ofta kräver det lite fart och är inte samma sak som att göra samlade byten på ridbanan. Vill du skola om hästen låter det som att du gör bäst i att skaffa dig en tränare med erfarenhet av detta. Många galoppörer orkar inte bära sig i en lugn arbetsgalopp på en liten volt på ridbanan från början utan utan behöver stärkas först och lära sig att bära sig balanserat rakt fram och där det finns gott om plats. Att hästen går på sniskan har inget att göra med att bakbenen ska få plats utan handlar om att hästen är snemusklad och behöver stärkas med ordentligt markarbete för att bli jämn. Jag brukar lära in galoppfattningarna ute i exempelvis en flack lång backe där hästen har gott om plats och naturlig fraåtbjudning. Ställer hästen svagt utåt för att släppa fram innerbogen innan jag ger galopphjälpen. Sen är det bara att traggla ett par gånger så brukar det sitta. Låt hästen galoppera på ett par steg för att hitta balansen och samla sen försiktigt galoppen till önskat tempo. Begär inte för mycket eller ge överdrivna hjälper, då får du bara en stressad häst. Det viktigaste för att det ska bli rätt är att du som ryttare är balanserad och mitt över hästen i fattningen, alltså inte kastar sig framåt/innåt eller liknande, då blir det omöjligt för hästen att fatta rätt.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Ja jag undrar lite detsamma?

Vad är nyttan med att rida en galoppör som en galoppör om den inte ska gå löp?
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Ja jag undrar lite detsamma?

Vad är nyttan med att rida en galoppör som en galoppör om den inte ska gå löp?

Vad är de för nytta att rida en dressyrhäst i dressyr om man ändå inte skall tävla??O_o

Det finns faktiskt hobbynivå inom ALLA grenar inte bara dressyr och hoppning;)

Ser inge fel i att man rider en galoppör på lättare nivå efter att den lagt tävlingarna bakom sig.
De kan va perfekta att ha med sig som draghjälpare till unghästar.

Vet många många som har kvar sina travare efter att de tävlat och kör med dom som ren hobbyhäst. Många sadlar om och kör terrängkörning ist eller kör bara ist för att rida.


Det TS kanske menade att nu vill hon KOMBINERA galoppridning med vanlig ridning.

Själv rider jag en islandshäst utan att träna eller tävla tölt eller pass och ser inge fel i de.
Hästen jag älskar och vilken ras hon har spelar mindre roll hon kunde vara en ardenner.. hade älskat henne lika mkt för de:)
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Vad har rida dressyr och i form med tävling att göra?

Att du inte förstått nyttan med att rida i en ändamålsenlig form har jag redan förstått av dina tidigare inlägg.

Att inte lära hästen att stärka upp sig under ridning för att minska slitage.. nä det förstår jag faktiskt inte att man inte har som mål.
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

Haha, jag "skolade om" ett halvblod (eller lärde henne fatta galopp som en galopphäst i alla fall) eftersom jag tyckte jag det var roligt och att jag ville träna/hålla formen. Tror inte att hon klagade över lite variation i vardagen heller. Perfekt sätt att konditionsträna på, var ju inga hastigheter att tala om..
 
Sv: Hur fattar och byter jag galopp med tyglarna?

KL. Jag förstår nog inte heller riktigt anledningen till frågan nu. Trodde från början att den skulle omskolas och du TS ville veta mer om hur den hade blivit riden tidigare för att förstå hur signaler/hjälper uppfattas så att du skulle ha det att utgå ifrån, stämmer det?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp