Hur farligt?

Ponsse

Trådstartare
Hej!
Hur farligt är det för en häst som gått på ca 6-7 kilo hö per dag i de 5 senaste åren att plötsligt en dag få 6 kilo ensilage?

Det är så att jag har lånat ut min haflinger under lovet för att jag studerar på annan ort och gärna åker hem under lovet. Det har blivit något missförstånd mellan mig och min kompis som ska ta honom, för hon gav honom 6 kilo ensilage istället för 6 kilo hö.

Han har tidigare haft väldiga problem med fång och vi måste alltid ta det väldigt långsamt så fort han ska ändra sin foderstat.

Känner mig så otroligt oansvarig:crazy: Är det någon som vet hur farligt det är? Vad kan menen bli?

Tacksam för svar!
Mvh Ponsse

Sv: Hur farligt?

Håll ögonen öppna.

Jag tror inte det är bra alls, särskilt om ensilaget är starkt.
Däremot tänkte jag direkt också att 6 kg ensilage är väldigt lite!

Har du otur så utlöser det fång. Det är ett hastigt foderbyte som skett.
Hade jag varit du, skulle jag lämnat med så mkt hö som skulle gå åt under denna vecka så hästen inte behövt byta mat för en vecka bara.

sen håller jag med ovanstående "talare", 6kg hösilage är inte mycket! Bara den omställningen för hästen att få så lite grovfoder kan vara nog för att störa tarmfloran, utöver att det är ett nytt fodermedel...
Håll ordentlig koll på hästen!

Tack för era båda svar.

Hästen står kvar i samma stall, men det är bara vi som ger hö till våran häst, och resten ger ensilage. Min kompis gav därför honom ensilage av ren rutin igår. Han fick alltså sina tre mål mat bestående av ensilage igår, fastän han brukar få dem bestående av hö.

Hålla koll ska vi!

Okej, jag missförstod isf. Trodde hästen flyttat till annat stall under lovet.

Är inte 5-6kg hö riktigt lite? Min häst får 13kg & det är rimligt!

Hästen är ingen häst, han är en ponny på 148. Han går på 6-7 kilo per dag, men han rids knappt. Han är under igångsättning till s.k promenadhäst.

Det beror på vad man har för storlek på häst! För att fylla tuggbehovet brukar man räkna på ungefär 1kg ts/100kg kroppsvikt, vilket brukar motsvara 1,2kg hö/100kg kroppsvikt. Då är 6kg hö minimi för en häst på 500kg. Sen spelar det förstås in vad man har för värden på sitt hö och vad man tilläggsfodrar med för nåt. Vi vet ju inget om hästens övriga foderstat...

Vet inte hur mycket han väger om jag ska vara ärlig. Han är dock väldigt kraftig. Han får 3/4 kilo havre per dag + att han står på halm och käkar även den.

1 kg ts är absoluta minimimängd för att inte vanvårda hästen.

För att fylla tuggbehovet krävs en betydlgt större mängd då tuggbehovet även är baserat på hur lång tid de tar för hästen att tugga fodret.

Har hästen problem med fång bör den absolut inte äta havre. Öka grovfodret istället

Nu blir jag helt förvirrad av vad alla skriver :crazy:
Vad borde jag göra och vad borde jag inte göra?

Ska berätta också att jag äger inte hästen, utan jag har honom på helfoder och har flyttat honom till eget stall osv. Har inte haft honom länge!

Ska berätta också att jag äger inte hästen, utan jag har honom på helfoder och har flyttat honom till eget stall osv. Har inte haft honom länge!

För mig låter 6 kg hö ganska normalt. Och eftersom du har halm i bädden så tillfredställer den resten av tuggbehovet med den. En häst ska äta ca 1,5 kg stråfoder per 100 kg kroppsvikt för att tillfredställa sitt tuggbehov. Så en häst på 500 kg ska ha 7,5 kg stråfoder/dag. Men är hö't näringsrikt så kanske man får byta ut något kg och ge halm istället. Och är hästen svårfödd så ska den självklart ha mer mat. Det här är bara en minimängd för att tillfredsställa hästens tuggbehov.

Viktigast är att titta på hästen hur den ser ut. Är den bra i hullet och blank och fin så får den säkert tillräckligt med foder. Det är jättebra med alla foderuträkningar men en dator vet inte exakt hur min häst fungerar. Så sina egna ögon är ett alldeles ypperligt hjälpmedel.

Angående ensilage så har det med hur blött det är. Om hon gav ensilage som har ts 50 så räknas det som runt 3 kg hö. Då är det inte så mycket näring i slutänden som den kanske fick i sig, utan att gå in på allt för mycket detaljer och näringslära. Så håll koll bara. Förhoppningsvis kanske den bara blir lös i magen av det hastiga foderbytet.

Nej den ska inte äta 1,5 kg strå foder per 100 kg häst, den bör ha det som minsta giva. Som minsta giva innebär att hästen får en grovfoder mängd som motsvarar stillastående, eller anstränger sig absolut inte mycket.
Själv föredrar jag att titta på mängden TS per dygn, just denna formel verkar folk ta på stort allvar nämligen att inte fodra mer än just detta oavsett i vilken arbetssituation hästen befinner sig i. Rids hästen bör den ju alltså få avesvärt mer grovfoder än minimigivan.

En fånghäst ska inte ha stärkelserikt foder, vilket spannmål är, så det bör man undvika helt o hållet.
Mina fånghästar (2st) äter enbart hö, Luser + betfor, allt det räknas som grovfoder.

delvis KL

Oj, vilken duskussion det blev.

Kan svara till vissa att ensilaget är väldigt torrt.

Eftersom han inte rids så hårt (just nu bara i skritt ung. varannan dag, men är under igångsättning) tror jag att 6 kilo hö räcker för honom. Höt är väldigt näringsrikt. Han står på halm som sagt och under dagarna går han i en stor hage, med gräs (inte mycket, men det finns) som förhoppningsvis underhåller tuggbehövet.

Ska även tillägga att "skötaren" var ute och red i förrgår (dagen efter att han fått ensilage) och enligt henne var han väldigt pigg och glad. Pigg brukar han vara, men jag tänkte om han fått några men av ensilaget borde han kanske vara lite slöare och inte velat?

Men snälla hästen står ju på halm! Tugga lär den få göra.

I agree! Just grovfodret i TS foderstat tycker jag låter rimligt. Däremot havren undrar jag lite över, men det är väl å andra sidan inte min ensak.

Huruvida det är farligt för hästen att äta ett annat grovfoder en dag är väldigt individuellt. En fångkänslig häst kan reagera starkt på det, min egen korsning här hemma hade förmodligen inte ens märkt någon skillnad. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 506
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 018
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 576
Senast: Pratsch
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 754
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar