Hur får ni med er häst+vagn

Sv: Hur får ni med er häst+vagn

Lägger in min bild på nytt. Har en Roslagsrockard...

423452_10150994800751641_2141039149_n.jpg

Hur har du fått frambommen så långt ner? Hemmafix? Måste alltid palla upp med höbalar framför min eftersom alla bommar är för högt upp för honom...

Hur har du fått frambommen så långt ner? Hemmafix? Måste alltid palla upp med höbalar framför min eftersom alla bommar är för högt upp för honom...

Jag svarar på detta även om frågan inte var riktad direkt till mig. Men eftersom jag sänkt bommarna i min vagn så kan jag ju förklara hur jag gjorde:

Jag har gjort egna fästen för bommarna genom att använda öglebultar som jag monterat genom att borra nya hål i balkarna under de befintliga fästena i väggarna. Höjden är måttad efter mina ponnyer, den mindre till höger och den lite större till vänster. Som sprintar har jag använt mig av långa vagnsbultar.

I mellanväggen så har jag använt samma öglebultar, men där fick jag vara lite mer finurlig för att fästa dem. Jag borrade rätt genom väggen från kanten, sen borrade jag genom väggen med en 28mm-borr för att komma åt "änden" på hålet. Bultarna är sedan monterad och mutter med stor bricka kunde fästas genom det stora hålet i väggen.

Till sprint använde jag en överbliven markbult till ett garagetält jag kasserat, som jag slipade ned ytan på med vinkelkap + slipskiva för att den skulle glida bättre genom öglorna. Bulten böjde jag sedan ut lite upptill för att den lättare skulle gå att få grepp om, men inte för mkt så att ponny skulle kunna fastna med ngt i den.

Totalt kostade ombygget mig ngn hundralapp och tog ett par timmar av min tid för att fundera ut och snickra till :)

Ponny åker tryggt och bekvämt = Nöjd matte! :D

Den är så låg som standard. En star trailer var det, blev överlycklig över att slippa bära in pallar och diverse grejer när man ska åka någonstans :)

Annars brukar det kunna se ut såhär: :p
181144_10150882496061641_408324940_n.jpg

Eller såhär :D
319078_10150289000331641_4072391_n.jpg

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter detta kunde de som ville åka nordsvensk häst och vagn som kördes av Arne Persson från Åverka och Christina Ekh från Kungsåra...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
Körning Körnoob här :D Det går framåt med körträning för vår shettis och jag börjar lite smått fundera på egen vagn. Men jag undrar, får man...
Svar
7
· Visningar
1 767
Senast: misan
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 032
Senast: Ponsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve