Hur får ni med er häst+vagn

Seabaz

Trådstartare
Hur får man med sig både häst och vagn till körträning/körtävling?? :o

Hur stor häst har du?
En häst eller flera?
Vad för sorts vagn?

Och hur transporterar ni ekipaget? :D

Sv: Hur får ni med er häst+vagn

Hur får man med sig både häst och vagn till körträning/körtävling?? :o

Hur stor häst har du?
En häst eller flera?
Vad för sorts vagn?

Och hur transporterar ni ekipaget? :D

D-ponny
En häst
Tidaholmsgigg, tidaholms maratonvagn (förutom hembygd rockard att ha hemma)

När vi tränar eller tävlar är det alltid två rundor eller två bilar och två släp. Dyrt men roligt.

Jag kör shettis. Rockarden kan jag hänga bakpå transporten. Men jag har en King Cab med stort flak, så nu får jag med mig två ponnyer och parvagn/maratonvagn på en resa :laugh:

En stor häst
Träningsrockard nr 204 från Tidaholmsvagnar

Å så här transporterade vi oss när vi tävlade :D

IMGP8150....JPG

Vi köpte en hästtransport med flak och kunde lasta en maratonvagn och en gigg på flaket och 2 stora hästar i. Dock ingenstans att bo så tillslut blev det en lastbil. I den kan vi lasta 2 vagnar i boutrymmet, 3 hästar och förare+2 passagerare. Dock använder vi hästtransporten när vi kör till träning för det är enkelt att lasta upp en vagn och 1-2 hästar.

Jag körde traktor med kräkbur till träningarna. (djurtransport som är öppen som man kör kor och kalvar i)
I med hästen i med rockarden och så rullade vi iväg. (Det var ca en 7 km till träningen) det blev lite långt att köra dit. Träna och sen köra hem men det gjorde vi ibland. Tävlade aldrig själv. Men lånade ut en gång;)

Så här ser det ut när jag har packat för träning eller tävling (plus ponny förstås, inte lastad på bilden ännu :p):

541771_10151239336344428_72132082_n.jpg

Shetlandsponny & Cavalettie-vagn :)

Senast ändrad:

*kl* Kan bidra med en alldeles färsk bild ifrån idag. Brukar vanligtvis köra med korta bommar, men idag fick han åka brett. ;)
Shetlandsponny + roslagsrockard.

423452_10150994800751641_2141039149_n.jpg

Kan inte se bilderna i inlägg 8 & 9 :(

Någon mer som har bilder att dela med sig av?

Vad har du för vagn, den såg ju lätt att "montera ned" ut eller?

Det är en Cavaletti sport edition.
Inte superduperfiffig att fälla ihop, man får skruva lite, men det går undan när man fått in klämmen :)
Jag monterar av sitsen och skaklarna så att jag kan ställa vagnen på högkant som du ser på bilden. Det blir totalt åtta bultar att öppna, två extra eftersom min vagn har gasdämpare också.
Det brukar ta mig runt fem minuter att plocka isär, så det är inget jättejobb ändå :)

Hahaha! Hej hjärtat! Saknade dig på Runstentävlingen! Är inte heeelt förtjust i bodelen ;-) Tar hellre in på vandrarhem.

Vilket ekipage! Men blir det inte svårt att ta sig fram, iom bilen framhjulsdriven och tungt släp+extra vikt bak ;)

Åh jag tror jag ska köpa shettis och minivagn :angel: Så smidigt!!

Har stor häst och får inte med mig vagn så har antingen kört vagnen i annat släp (extra bil och extra hästsläp då, rockarden går precis in i en transport), eller lånat vagn på plats.
Man skulle haft en sådan där hopfällbar rockard som Vimsan har!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter detta kunde de som ville åka nordsvensk häst och vagn som kördes av Arne Persson från Åverka och Christina Ekh från Kungsåra...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·
Körning Körnoob här :D Det går framåt med körträning för vår shettis och jag börjar lite smått fundera på egen vagn. Men jag undrar, får man...
Svar
7
· Visningar
1 767
Senast: misan
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 032
Senast: Ponsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve