E
Ewe J
Har ni något spesielt ni brukar göra för att dom ska trivas o må bra.. Är öppen för allt =)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag och pojkvännen brukar ta ut dom så ofta vi kan så att de får springa lite och gosa i knäet. Vi brukar även gömma godis i t ex toalettrullar så att de har lite sysselsättning och får kämpa lite för maten. Rent ska det vara i buren, gott om plats, och nytt vatten varje dag samt bra kost, så jag tror våra (hans) råttor mår utmärkt . En ny bur ska det dock investeras i i framtiden.
Vadå ska råttorna sen bli mat till din kungsptyon? :smirk:
Det skulle ju tydligen både hamstern och kattungarna jag frågade om du ville hjälpa mig att omplacera bli. :smirk:
nejnejnejnej... ta för gudars skull inte en kull om du inte har extremt bra skäl/bra föräldradjur! Det finns på tok för många råttor på blocket redan, på tok för många buskavlade djur med dålig hlsa och genetiska sjukdomar- LÅT BLI ATT AVLA om du inte är väldigt erfaren!
Bara för att de lätt får ungar och är små, betyder det inte att man ska klämma ungar ur dem hur som helst
/Migo
som jobbat i åratal med att stoppa okunnig buskavel och sett resultatet i måååånga sjuka/vanvårdade råttor....
Jag kan rekommendera dig att besöka dessa hemsidor, och LÄSA PÅ om djurslaget tamråtta:
http://r8forum.kanske.net
www.rattsallskapet.se
Meningen att ungaran ska bli mat.. Vet att de inte är många som gillar de men ormen behöver med mat
Folk är väl medvetna om att ormar också behöver mat.. Vad dom flesta ogillar med det är när ex. Råttor, blir mat levandes.. Det är grymt, så jag hoppas ni slår ihjäl dom innan!
Stor bur med mycket gömställen, klättermöjligheter, hängmatta osv.
Bra basmat (dvs, bort med ev zoomat och köp bättre - müsli brukar tex vara bra, kan rekommendera Euroshoppers fruktmüsli), bra färskmat (tallriksmodellen). Mycket hjärngympa och aktivering, och så massa gos.
Ska de ges till ormen levande eller döda? Om levande, varför? Om döda, hur ska de dödas?
Och btw - ingen kull på en hona under 5 månader, hon måste få vara bebis först. Första kullen på en hona inte efter 1 år då bäckenet stelnar. Inte mer än 2-3 kullar på varje råtta.
bara för att man har råttor som föda åt andra djur ska de inte skötas sämre ALLA husdjur har rätt till ett kunnigt hem!
Eftersom du ställer frågan som du gör märks det väl att du har noll koll på tamråttor... läs på, för djurens skull!!
varför har du djur om du inte är intresserad av dem?VET INTE om din orm äter levande föda
jag är intresserad av dom.. Jag gillar råttor o håller på att kela med mamman o pappan o ger dom bra mat med mera men jag gillar ormen med.. O har intresse för alla tre.. nä vi har inte haft ormen så länge för att kuna lista ut de.. En tid så kanske den äter levande en tid kanskle man måste spräta råttans huve för att ormen ska få vitring.. O en tid på året äter den inte alls.. Troligt vis äter den levande.. Den kan va utan mat i 2-3 månader
min fetstil.
Man skaffar inte djur innan man vet sånt
Det är inte speciellt svårt att hitta info om tamråttor och hur de ska hållas- det finns många hundra siter på nätet, bla en FÖRENING- jag gav dig länkar förut....
Migo
mörkrädd...
Ställ den där det händer saker. Råttor är nyfikna djur, mörker kan de få i olika gömställen och lite ljud är inget som stör de sålänge man inte dunkar musik på högsta volym typ.
Eh, what? Sprätta upp huvudet eller levande? Gör dig själv och dina djur en tjänst och läs på innan du skaffar ormen och om du redan har den - köp "färdig" ormmat istället, du verkar inte ens i närheten så kunnig som du borde vara... Det märks tydligt när du dessutom skriver att du haft råttor förut och ändå inte ens vet hur de ska skötas för att trivas