Hur får ni era råtter att trivas? Några tips?

E

Ewe J

Har ni något spesielt ni brukar göra för att dom ska trivas o må bra.. Är öppen för allt =)

Sv: Hur får ni era råtter att trivas? Några tips?

Jag och pojkvännen brukar ta ut dom så ofta vi kan så att de får springa lite och gosa i knäet. Vi brukar även gömma godis i t ex toalettrullar så att de har lite sysselsättning och får kämpa lite för maten. Rent ska det vara i buren, gott om plats, och nytt vatten varje dag samt bra kost, så jag tror våra (hans) råttor mår utmärkt :). En ny bur ska det dock investeras i i framtiden.

Jag och pojkvännen brukar ta ut dom så ofta vi kan så att de får springa lite och gosa i knäet. Vi brukar även gömma godis i t ex toalettrullar så att de har lite sysselsättning och får kämpa lite för maten. Rent ska det vara i buren, gott om plats, och nytt vatten varje dag samt bra kost, så jag tror våra (hans) råttor mår utmärkt :). En ny bur ska det dock investeras i i framtiden.

Tack.. Tänkte nämligen försöka få ungar o trivs dom inte då så får dom väll inga ungar..

nejnejnejnej... ta för gudars skull inte en kull om du inte har extremt bra skäl/bra föräldradjur! Det finns på tok för många råttor på blocket redan, på tok för många buskavlade djur med dålig hlsa och genetiska sjukdomar- LÅT BLI ATT AVLA om du inte är väldigt erfaren!

Bara för att de lätt får ungar och är små, betyder det inte att man ska klämma ungar ur dem hur som helst:devil:

/Migo
som jobbat i åratal med att stoppa okunnig buskavel och sett resultatet i måååånga sjuka/vanvårdade råttor....

Jag kan rekommendera dig att besöka dessa hemsidor, och LÄSA PÅ om djurslaget tamråtta:

http://r8forum.kanske.net
www.rattsallskapet.se

Senast ändrad:

Vadå ska råttorna sen bli mat till din kungsptyon? :smirk:

Det skulle ju tydligen både hamstern och kattungarna jag frågade om du ville hjälpa mig att omplacera bli. :smirk:

Vadå ska råttorna sen bli mat till din kungsptyon? :smirk:

Det skulle ju tydligen både hamstern och kattungarna jag frågade om du ville hjälpa mig att omplacera bli. :smirk:

Nää hanen o honan ska få ungar o dom ska ormen få.. En hamster dödar ormen i alla fal i den stor´leken ormen är i nu o en katt är förstor.. Tror du jag skulle ge on katt till en orm.. då är du ju dumaren är jag trode facktist.. Men om katterna fins kvar så viste mamma kanske någon som ville ha

nejnejnejnej... ta för gudars skull inte en kull om du inte har extremt bra skäl/bra föräldradjur! Det finns på tok för många råttor på blocket redan, på tok för många buskavlade djur med dålig hlsa och genetiska sjukdomar- LÅT BLI ATT AVLA om du inte är väldigt erfaren!

Bara för att de lätt får ungar och är små, betyder det inte att man ska klämma ungar ur dem hur som helst:devil:

/Migo
som jobbat i åratal med att stoppa okunnig buskavel och sett resultatet i måååånga sjuka/vanvårdade råttor....

Jag kan rekommendera dig att besöka dessa hemsidor, och LÄSA PÅ om djurslaget tamråtta:

http://r8forum.kanske.net
www.rattsallskapet.se

Meningen att ungaran ska bli mat.. Vet att de inte är många som gillar de men ormen behöver med mat

Meningen att ungaran ska bli mat.. Vet att de inte är många som gillar de men ormen behöver med mat

Folk är väl medvetna om att ormar också behöver mat.. Vad dom flesta ogillar med det är när ex. Råttor, blir mat levandes.. Det är grymt, så jag hoppas ni slår ihjäl dom innan!

Stor bur med mycket gömställen, klättermöjligheter, hängmatta osv.
Bra basmat (dvs, bort med ev zoomat och köp bättre - müsli brukar tex vara bra, kan rekommendera Euroshoppers fruktmüsli), bra färskmat (tallriksmodellen). Mycket hjärngympa och aktivering, och så massa gos.

Ska de ges till ormen levande eller döda? Om levande, varför? Om döda, hur ska de dödas?

Och btw - ingen kull på en hona under 5 månader, hon måste få vara bebis först. Första kullen på en hona inte efter 1 år då bäckenet stelnar. Inte mer än 2-3 kullar på varje råtta.

bara för att man har råttor som föda åt andra djur ska de inte skötas sämre:devil: ALLA husdjur har rätt till ett kunnigt hem!

Eftersom du ställer frågan som du gör märks det väl att du har noll koll på tamråttor... läs på, för djurens skull!!

Folk är väl medvetna om att ormar också behöver mat.. Vad dom flesta ogillar med det är när ex. Råttor, blir mat levandes.. Det är grymt, så jag hoppas ni slår ihjäl dom innan!

De beror ju på från orm till orm endel äter döt endel inte... Vet inte redig hur de är med dena ormen..

varför har du djur om du inte är intresserad av dem?VET INTE om din orm äter levande föda:confused::crazy:

Stor bur med mycket gömställen, klättermöjligheter, hängmatta osv.
Bra basmat (dvs, bort med ev zoomat och köp bättre - müsli brukar tex vara bra, kan rekommendera Euroshoppers fruktmüsli), bra färskmat (tallriksmodellen). Mycket hjärngympa och aktivering, och så massa gos.

Ska de ges till ormen levande eller döda? Om levande, varför? Om döda, hur ska de dödas?

Och btw - ingen kull på en hona under 5 månader, hon måste få vara bebis först. Första kullen på en hona inte efter 1 år då bäckenet stelnar. Inte mer än 2-3 kullar på varje råtta.

mamma råtta o pappa råtta ska ju leva vidare men dom ska ju ha de så bra som möjlig o även ugarna när dom är i livet..

Har läst mig fram till att råttor ska ha en bur som dom kan klätra i o sån o att den ska stå på ett lite mörktställe i ett lungt hörn.. Efter som att i naturen så gräver dom ju gångar i marken o där är de ju inte så just.. Men på en annan sida jag frågat efter råd på så har dom sakt att de ska va där de händer mycke saker uatnför buren..

Vet inte redigt än.. Är ju olika från orm till orm.. Endel äter levande o endel måste kan spräta i musens/råttans huve

bara för att man har råttor som föda åt andra djur ska de inte skötas sämre:devil: ALLA husdjur har rätt till ett kunnigt hem!

Eftersom du ställer frågan som du gör märks det väl att du har noll koll på tamråttor... läs på, för djurens skull!!

Jag stäler många frågon för att endel säjer anat än vad jag läst o då vill jag barar höra så jag gör helt rätt.. Har haft råttor tidigare men som sälskap..

varför har du djur om du inte är intresserad av dem?VET INTE om din orm äter levande föda:confused::crazy:

jag är intresserad av dom.. Jag gillar råttor o håller på att kela med mamman o pappan o ger dom bra mat med mera men jag gillar ormen med.. O har intresse för alla tre.. nä vi har inte haft ormen så länge för att kuna lista ut de.. En tid så kanske den äter levande en tid kanskle man måste spräta råttans huve för att ormen ska få vitring.. O en tid på året äter den inte alls.. Troligt vis äter den levande.. Den kan va utan mat i 2-3 månader

Senast ändrad av en moderator:

jag är intresserad av dom.. Jag gillar råttor o håller på att kela med mamman o pappan o ger dom bra mat med mera men jag gillar ormen med.. O har intresse för alla tre.. nä vi har inte haft ormen så länge för att kuna lista ut de.. En tid så kanske den äter levande en tid kanskle man måste spräta råttans huve för att ormen ska få vitring.. O en tid på året äter den inte alls.. Troligt vis äter den levande.. Den kan va utan mat i 2-3 månader

min fetstil.

Man skaffar inte djur innan man vet sånt:crazy:
Det är inte speciellt svårt att hitta info om tamråttor och hur de ska hållas- det finns många hundra siter på nätet, bla en FÖRENING- jag gav dig länkar förut....:cool:

Migo
mörkrädd...

Ställ den där det händer saker. Råttor är nyfikna djur, mörker kan de få i olika gömställen och lite ljud är inget som stör de sålänge man inte dunkar musik på högsta volym typ.

Eh, what? Sprätta upp huvudet eller levande? Gör dig själv och dina djur en tjänst och läs på innan du skaffar ormen och om du redan har den - köp "färdig" ormmat istället, du verkar inte ens i närheten så kunnig som du borde vara... Det märks tydligt när du dessutom skriver att du haft råttor förut och ändå inte ens vet hur de ska skötas för att trivas :crazy:

min fetstil.

Man skaffar inte djur innan man vet sånt:crazy:
Det är inte speciellt svårt att hitta info om tamråttor och hur de ska hållas- det finns många hundra siter på nätet, bla en FÖRENING- jag gav dig länkar förut....:cool:

Migo
mörkrädd...

Jo jag vet men jag har inte haft tiden att kuna kåll på den.. O när de gäller ormen så har min kille en kompis som föder upp ormar så jag har frågat han en massa saker..

Ställ den där det händer saker. Råttor är nyfikna djur, mörker kan de få i olika gömställen och lite ljud är inget som stör de sålänge man inte dunkar musik på högsta volym typ.

Eh, what? Sprätta upp huvudet eller levande? Gör dig själv och dina djur en tjänst och läs på innan du skaffar ormen och om du redan har den - köp "färdig" ormmat istället, du verkar inte ens i närheten så kunnig som du borde vara... Det märks tydligt när du dessutom skriver att du haft råttor förut och ändå inte ens vet hur de ska skötas för att trivas :crazy:

Ok... Läste att de inte är bra att flyta buren omkring i lägenheten Men de är inte så farligt då om tex killen ska spela musik o jag stäler in dom hos granaen? Jag har tagit reda på de man behöver veta om orme.. Skrev tidigare att jag har en att fråga om de är nåt jag inte är säker på.. De var länge sen o jag var liten.. Bra att friska upp minet lite.. Fålk kansdke har andra bätre ider än vad jag kan o läst mig till

DET HJÄLPER INTE ATT DU HAR FRÅGAT SAKER OM DU INTE TAR IN VAD SOM SVARAS!
Om du inte kan basala skötseldelar så ska du inte ha djur, fattar du inte det själv?
Reptiler är väldigt känsliga och kräver nogrann och kunnig skötsel. Råttor är tyvärr överlevnadsexperter och tål det mesta, men mår förjävla dåligt av det!

Det är djurplågeri att ha husdjur som man inte har tillräcklig kunskap om!

/Migo

Liknande trådar

Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 939
Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: ameo
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar