Hur får ni era hästar energiska och kvicka?

Sv: Hur får ni era hästar energiska och kvicka?

OT Har du provat att ställa väckarklockan i mobilen, min brukar vakna om man har något vidrigt ljud i mobilen...

Har sett en proffsig tränare (fd världsmästare) driva på hästen extremt hårt för att få den att vakna; med spö och maxskänklar - inget jag vill prova.
En annan grej jag fick göra för honom var att rida i öppna i ganska högt tempo och på så små volter som möjligt. Göra halt och direkt driva på igen.
Han gjorde även så, att om man skulle rida ut, så sket han i uppvärmningen och satte av i bra högt tempo direkt, då vaknade hästarna. De går på lösdrift.

Senast ändrad:

haha, nä.. men han brukar piggna på sig om någon ringer i mobilen när jag rider. Har just nu R.E.M - Orange Crush som ringsignal, vet ni hur den börjar så förstår ni att även ryttaren piggnar lixom på sig... :rofl:

Jag red inte ens fram på banan typ :angel:

Men du har inget tips på hur du hade gjort med en häst som helt enkelt stannade på banan??

Nirak

Ja, man borde kanske fråga sig (om det pågått länge) om ryttaren öht är tillfreds med situationen, ryttaren eller sammanhanget. Ponnyn verkar uppenbart inte ha någon ''tävlingsmentalitet'' just nu.

Kanske vore det bra att göra något helt annat ett tag?

Alla hästar är ju olika, men på tävling vill man ju att hästarna ska vara energiska, kvicka och svara snabbt på ryttarnas hjälper. Hur gör ni för att hästarna ska vara såpass "på" när ni kommer så långt som till tävling?

Det kommer på automatik när hästen är "på hjälperna" eftersom det betyder ju just nästan exakt det du staplar upp. På Hille som är lite lat faktiskt , han har gått ifrån att fly till att bli lat i början av ridpasset så byter jag i serier längs med långsidorna för att få igång honom , det funkar inte att göra övergångar eller att gasa på för det skapar bara spänningar hos honom.

Barcelona är det övergångar och halvhalter som gäller eftersom hon är mkt mer på och stark framåt egentligen vill jag inte ha igång henne så mkt mer utan lugna ner då hon är mer energisk i sig.

Är det isisryttare eller dressyrryttare du pratar om:angel:

Låter som en konstig metod i mina öron.

Det klarnar kanske så småningom...
Orkar inte förklara mer för människor som varken vill försöka förstå, aldrig ridit åt "samma håll" som jag själv

Du kanske kunde berätta vem mer som rider åt samma håll som du så man förstår hur du menar :confused:

Det är enklare om man har en klar bild i huvudet framför sig nämligen på ett ekipage man sett rida.

KL
Jag får för min tränare nu se till att jag är den som hela tiden (hela) bestämmer takt o tempo. Det är svårt att vara så alert hela tiden, men väldigt nyttigt. Och jag har fått en mer framåtbjudande häst (som tpåköpet verkar tycka det är roligare nu).

Tack så mycket. Huvudet på spiken! Hästen ska inte gå i ett statiskt tempo som en zombie.

Alla hästar är ju olika, men på tävling vill man ju att hästarna ska vara energiska, kvicka och svara snabbt på ryttarnas hjälper. Hur gör ni för att hästarna ska vara såpass "på" när ni kommer så långt som till tävling?

Så här tänker jag:

1. Aldrig "tjata". (Ge hjälpen - kommer ingen reaktion så snabb och bestämd upprepning - beröm)

2. Hellre "fel" reaktion än ingen reaktion alls.

3. "Åk häst" så långa sträckor som möjligt.

4. "Handbromsen ur". Jag försöker lära mina hästar att i varje övergång ska de FRAMÅT.

5. Variation i arbetet

6. "Kvalitet före kvantitet".Jag bestämmer mig för ett moment vi ska träna och när hästen gör rätt får den gå in, även om det bara tar 10 min. Det är lätt att bara sitta och slörida och nöta ut sig själv och hästen. Kvickheten sitter ju mellan öronen på hästen!

Hmmmm. Det låter mest som om det blir risk för stress o hafs, inte mer energi, men det är som det låter för mej, jag har ju inte sett irl vad du menar. Kanske mer "livligt" men frågan är om det blir kvalité?

När jag jobbade som ridlärare så jobbade jag mycket med snabba kommandon. Det skulle ofta hända något och det skulle ske NU. Jag upplevde att detta gjorde ryttarna mer på och hästarna alerta. Inte hela lektionerna dock, utan en period i första halvan av lektionen.

Detta gav dock inte hästar som ändrade form från LC - LA, men det gjorde dem känsligare för ryttarnas (ganska klumpiga) hjälper. Det var mest barn jag jobbade med och jag vet att de uppskattade att få jobba så - oj vad koncentrerade de var!

När jag jobbade som ridlärare så jobbade jag mycket med snabba kommandon. Det skulle ofta hända något och det skulle ske NU. Jag upplevde att detta gjorde ryttarna mer på och hästarna alerta. Inte hela lektionerna dock, utan en period i första halvan av lektionen.

Detta gav dock inte hästar som ändrade form från LC - LA, men det gjorde dem känsligare för ryttarnas (ganska klumpiga) hjälper. Det var mest barn jag jobbade med och jag vet att de uppskattade att få jobba så - oj vad koncentrerade de var!

Jo, jag såg det just på ridskola för ponnyer (en av lärarna älskade att få ungarna att skratta och ha kul) Så där var det effektivt för ungarna kom igång och gillade när hon "körde" med dem.

Hon var f ö jättepopulär:idea: Men det var nybörjare så dom hade varken hört om LC eller LA...

Tack så mycket!:)
Nu drog jag bara till med en "klass-ökning" bara för att med ord försöka visa vad jag menade. Nu går ju inte hästarna stadigt i en högre-klass-form med den här typen av väckarklocka-ridning utan bara några sekunder i taget mellan varven. Syftet är att ge eleven och hästen en aha-upplevelse - hur det ska kännas när hästen går framför hjälperna med egen motor, är uppmärksam och på tygeln.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka