Hur får ni era hästar energiska och kvicka?

Sv: Hur får ni era hästar energiska och kvicka?

Min häst är alltid energisk på banan :D
Att hon sen inte går 100% i form beror på att hon int är så stark.

Men jag tränar mycket på att få henne kvickare i starterna nu. Har haft en tränare som påstår att jag är alldeles för snäll.. :angel:
Det ska vara snabba framridningar, snabba reaktioner. Det känns redan skillnad på hästen.

Det är möjligt att den får nån slags flashback från ridskolelivet kanske?

Nirak

kl

För mig handlar framåtbjudning om lösgjordhet och kanske främst på ryttaren.
När hästen är tillräckligt lösgjord tycker jag att den börjar bjuda.

Sen är det upp till ryttaren att se till att hästen alltid svarar framåt och inte alls tillåter den att sacka !
Har skolat om många bakåtsträvare...det går !

Har själv en häst som bjuder rejält och det kan faktist vara ett omvänt problem, motsatttill trög... att han blir lite svår att få fokuserad nog inne på t.banan :eek:

Med tanke på att du skrev att han gjorde likadant på ridskolan så handlar det nog om ren och skär istadighet.

Hade du inte skrivit det så hade jag trott att det var en reaktion på att han var nervös. Väldigt ofta fokuseras på att ryttare blir nervösa på tävlingsplatsen vilket gör att det går dåligt men i en hel del fall så rör det sig om att hästen är nervös, känner sig illa till mods och inte alls är med på noterna. Och ibland märks det genom ett sådant mysko beteende (och inte det klassiska diarré, gnäggande etc).

Men eftersom att han gjorde likadant på lektionerna så får man nog försöka överlista honom. Hade det varit min ponny hade jag nog prövat att åka till ridhus och göra situationen så tävlingslik som möjligt. Hade han då frusit fast hade jag suttit kvar och helt sonika väntat ut honom utan att göra några försök att rubba honom (eftersom att de ändå blir misslyckade). Förr eller senare kommer han garanterat att tröttna och börja röra sig igen. Då hade jag direkt fortsatt med det jag höll på med när han stannade. Precis samma jobb som innan stoppet. Skulle han då fastna igen hade jag väntat ut honom igen. Och igen och igen och igen...

Det viktigaste är att jobbet blir kvar att utföra oavsett vad han hittar på för att slippa. Att han aldrig slipper ifrån oavsett vad som händer.
Och att inte låta honom vinna några "kamper" där man gör misslyckade försök att få honom framåt.

För att lättast beskriva hur jag gör när jag rider, är att förklara hur jag ibland gör med ridelever som sitter och sover på sovande hästar.

Först förbereder jag ryttaren på att vi kommer att ha ett lite högre tempo med byte av gångarter/varv mm mm och att när jag ber om något så ska det ske NU. Samtidigt som jag är på ryttaren om "häl" "hand" "axlar" "skänkel" "vikt" o s v o s v, hela tiden.
När vi sen kör igång så använder jag en strängare röst än jag brukar ha och är mer snärtig i kommandona. Efter 2 minuter så har ekipaget t e x (bara för att hugga till med något) gått från en L:C till en L:A när det gäller formen/samlingen/energin. OBS kommandona innehåller även halvhalter för att det inte ska bli "slit och dra".

För att lättast beskriva hur jag gör när jag rider, är att förklara hur jag ibland gör med ridelever som sitter och sover på sovande hästar.

Först förbereder jag ryttaren på att vi kommer att ha ett lite högre tempo med byte av gångarter/varv mm mm och att när jag ber om något så ska det ske NU. Samtidigt som jag är på ryttaren om "häl" "hand" "axlar" "skänkel" "vikt" o s v o s v, hela tiden.
När vi sen kör igång så använder jag en strängare röst än jag brukar ha och är mer snärtig i kommandona. Efter 2 minuter så har ekipaget t e x (bara för att hugga till med något) gått från en L:C till en L:A när det gäller formen/samlingen/energin. OBS kommandona innehåller även halvhalter för att det inte ska bli "slit och dra".

Hmmmm. Det låter mest som om det blir risk för stress o hafs, inte mer energi, men det är som det låter för mej, jag har ju inte sett irl vad du menar. Kanske mer "livligt" men frågan är om det blir kvalité?

kl

För mig handlar framåtbjudning om lösgjordhet och kanske främst på ryttaren.
När hästen är tillräckligt lösgjord tycker jag att den börjar bjuda.

Sen är det upp till ryttaren att se till att hästen alltid svarar framåt och inte alls tillåter den att sacka !
Har skolat om många bakåtsträvare...det går !

Har själv en häst som bjuder rejält och det kan faktist vara ett omvänt problem, motsatttill trög... att han blir lite svår att få fokuserad nog inne på t.banan :eek:

Håller med. :bow:

Hmmmm. Det låter mest som om det blir risk för stress o hafs, inte mer energi, men det är som det låter för mej, jag har ju inte sett irl vad du menar. Kanske mer "livligt" men frågan är om det blir kvalité?

Håller me du...svårt att se en LB form blir till LA med den instruktionen.

Den typ av lektion följde jag varje lektion på ridskolan men som framridning....inte blev det nå LA-ekipage direkt :crazy:

Har sett nån ponnyinstruktör på ridskola köra så med ungarna för att dom tyckte det var lite kul, som en lek. Men nej inga LA-ekipage, bara gladare ungar i det fallet:cool:

Ja, risken för att det blir slit och dra finns ju om hjälpgivningen inte är "inprogrammerad i ryggmärgen" först, på både häst och ryttare tillsammans (synkade). Så ett varningens finger bör väl sättas upp här. Sedan ska man ju bara behöva rida så här (eller ungefär så här)när det finns behov för att a, väcka hästen eller b, ge ryttaren och hästen en liten aha-upplevelse när det gäller vad som händer i ridningen när det läggs till lite energi. Plus att ryttaren blir lite mer "med" och fokuserar mer (vaknar). Det handlar om att väcka upp, inte fara omkring så här jämt och ständigt. Och som sagt, man kanske väcker så här bara en liten stund (2 sek eller 2 min - beroende på hur lättväckt häst och/el ryttare är), sedan återgår man till den "vanliga" ridningen och det är då som man ser en förändring från "L:C till L:A" när det gäller form/samling/energi.

Ja, risken för att det blir slit och dra finns ju om hjälpgivningen inte är "inprogrammerad i ryggmärgen" först, på både häst och ryttare tillsammans (synkade). Så ett varningens finger bör väl sättas upp här. Sedan ska man ju bara behöva rida så här (eller ungefär så här)när det finns behov för att a, väcka hästen eller b, ge ryttaren och hästen en liten aha-upplevelse när det gäller vad som händer i ridningen när det läggs till lite energi. Plus att ryttaren blir lite mer "med" och fokuserar mer (vaknar). Det handlar om att väcka upp, inte fara omkring så här jämt och ständigt. Och som sagt, man kanske väcker så här bara en liten stund (2 sek eller 2 min - beroende på hur lättväckt häst och/el ryttare är), sedan återgår man till den "vanliga" ridningen och det är då som man ser en förändring från "L:C till L:A" när det gäller form/samling/energi.

Ofta går det du skriver inte ihop för mej och jag fattar inte varför, blir bara alltmer nyfiken på vem du är. :confused:

Om en ryttare har hjälpgivningen "inprogrammerad" i ryggmärgen så undrar jag varför det skulle behövas en sån övning som du beskriver, den ryttaren borde kunna få igång hästens motor utan den typen av "lekar".

Det handlar ju inte om att "väcka" sovande hästar:confused: utan om hur ryttaren rider och just att hjälpgivningen inte sitter i ryggmärgen och fungerar automatiskt, det stämmer inte och hästen går inte fram som en följd av ridningen.

Det låter på dej som om ryttaren sitter oengagerad på en sovande häst:confused: Vad är det för ryttare? Knappast någon som du beskriver i första meningen.

Nej, jag fattar inte vad du har för referensramar - fortfarande:confused:

Ofta går det du skriver inte ihop för mej och jag fattar inte varför, blir bara alltmer nyfiken på vem du är. :confused:

Om en ryttare har hjälpgivningen "inprogrammerad" i ryggmärgen så undrar jag varför det skulle behövas en sån övning som du beskriver, den ryttaren borde kunna få igång hästens motor utan den typen av "lekar".

Det handlar ju inte om att "väcka" sovande hästar:confused: utan om hur ryttaren rider och just att hjälpgivningen inte sitter i ryggmärgen och fungerar automatiskt, det stämmer inte och hästen går inte fram som en följd av ridningen.

Det låter på dej som om ryttaren sitter oengagerad på en sovande häst:confused: Vad är det för ryttare? Knappast någon som du beskriver i första meningen.

Nej, jag fattar inte vad du har för referensramar - fortfarande:confused:

Det klarnar kanske så småningom...
Orkar inte förklara mer för människor som varken vill försöka förstå, aldrig ridit åt "samma håll" som jag själv och som inte heller skulle komma på tanken att försöka rida på något annat sätt än det de redan gör eller enligt förklaringar som i en del fall faktiskt skulle förenkla ridningen och öka förståelsen för ridningen.

Men du är på ett diskussionsforum där vi bollar ideer och försöker förstå varrandra i våra diskussioner.

Vem är du som inte orkar förklara för oss andra :( :mad:

Vi vill visst förstå...kanske det är du som inte kan förklara...eller du orkar inte....

Men du är på ett diskussionsforum där vi bollar ideer och försöker förstå varrandra i våra diskussioner.

Vem är du som inte orkar förklara för oss andra :( :mad:

Vi vill visst förstå...kanske det är du som inte kan förklara...eller du orkar inte....

Läs en gång till.

Det klarnar kanske så småningom...
Orkar inte förklara mer för människor som varken vill försöka förstå, aldrig ridit åt "samma håll" som jag själv och som inte heller skulle komma på tanken att försöka rida på något annat sätt än det de redan gör eller enligt förklaringar som i en del fall faktiskt skulle förenkla ridningen och öka förståelsen för ridningen.

Vilket "håll" rider du då:confused: Ibland undrar jag om du rider alls:o Det är just det som blir så obegripligt, menar inget illa nu, men det du skriver leder liksom inte åt något håll som går att förstå.
Du får gärna okunnigförklara mej, som du gör nu, det är verkligen sant att jag inte klarar att fatta vart dina resonemang leder ridmässigt tyvärr.

Inte heller kan jag föreställa mej dej som ridinstruktör, men du skriver ju det så.....

Har följt diskussionerna du är med i ett tag nu och nej..... det klarnar inte, tyvärrr.

Senast ändrad av en moderator:

Vilket "håll" rider du då:confused: Ibland undrar jag om du rider alls:o Det är just det som blir så obegripligt, menar inget illa nu, men det du skriver leder liksom inte åt något håll som går att förstå.
Du får gärna okunnigförklara mej, som du gör nu, det är verkligen sant att jag inte klarar att fatta vart dina resonemang leder ridmässigt tyvärr.

Vill bestämt ta avstånd från att jag skulle "okunnigförklara" någon. Det gör jag absolut inte! Det jag förklarar är inte svårt ö h t. Jag tror att det beror på att vi kommer från "olika skolor". Och jag rider enligt TR, så som jag tolkar det.

Vilken TR då ??

De flesta som skriver här och nu jag rider - tävlar enligt TR :confused:
Tävlar du ?

Varför förstår vi då inte varrandra ?

Vill bestämt ta avstånd från att jag skulle "okunnigförklara" någon. Det gör jag absolut inte! Det jag förklarar är inte svårt ö h t. Jag tror att det beror på att vi kommer från "olika skolor". Och jag rider enligt TR, så som jag tolkar det.

OK hur kommer TR in i denna diskussion vi just haft om energin och "sovande ryttare/hästar mm":confused: Jag ifrågasatte bara den metod du beskrev för att få kvickare och mer energisk häst, som ju tråden handlar om. Var kommer TR in där menar du?

KL
Jag får för min tränare nu se till att jag är den som hela tiden (hela) bestämmer takt o tempo. Det är svårt att vara så alert hela tiden, men väldigt nyttigt. Och jag har fått en mer framåtbjudande häst (som tpåköpet verkar tycka det är roligare nu).

kl

Jag knackar hästen lite i huvudet med baksidan av mitt spö och ropar

"VAKNA"

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka