Hur får ni era hästar energiska och kvicka?

break_a_leg

Trådstartare
Alla hästar är ju olika, men på tävling vill man ju att hästarna ska vara energiska, kvicka och svara snabbt på ryttarnas hjälper. Hur gör ni för att hästarna ska vara såpass "på" när ni kommer så långt som till tävling?

Sv: Hur får ni era hästar energiska och kvicka?

Min kamel är av naturen väldigt på och vaken (och väldigt tittig, flyktig)
Sen får han massor av mat så han orkar springa, och vi har lagt ner en hel del tid på konditionsträning (han går ju fälttävlan på rel. hög nivå åxå - måste orka springa)

I dressyrarbetet är det övergångar som gäller - alltid! för att få hästen vaken. Särskilt på tävling där det är lätt både för häst och ryttare att fokusera på allt runt omkring.
Övergångar mellan gångarter, rörelser eller bara snabba växlingar i tempo.

Och händer inget tex när man lägger till skänkel - snabb förstärkning (och sen "åka häst" igen)

Rent generellt - variation i arbetet, hästen får aldrig tycka att det är tråkigt utan måste hela tiden vilja mera :)

Behöver inte tillägga något, kunde skrivit samma :bow: (med undantag av ft på hög nivå förstås)

Både tänket o hästen stämmer bra, mkt energi o tittig o mycket mat och träning o i bra kondition. Samt även vad gäller ridningen. :bow:

Mitt eget problem är slarv - i det här sammanhanget.

Ptja, jag försöker verkligen förankra grunden i oss. Om allt sitter som ska sitta i det programmet jag rider kommer hästen vara kvick på hjälperna.

Jag tycker det inte är så stor idé att ständigt fokusera på att hästen är vaken :), för det är han alltid på tävling och även på träning. Men om hästen inte skulle svara tillfreddställande på en hjälp eller sega ihop om man begär en lite ökad nivå på formen är det klart att jag säger "kvickna till!" till honom.

Det är så svårt att hålla reda på kvicka växlingar i tempo som PrinceFair nämner :angel:. Jag kan tycka det är svårt att få hästen att gå bra konstant en långsida i trav liksom. Man måste alltid småjustera. Och i och med att jag ofta tycker det är svårt att hålla reda på mer än skritt, trav och galopp på volter, på fyrkantsspåret, på andra spår, i vanligt tempo, i ökningar, i kortare steg och i olika samlingsgrad av formen koncentrerar jag mig oftast bara på att få till allt detta grundläggande bra.

När all denna grund sitter kommer man kunna rida hästen bra genom ett helt program. Naturligtvis är det bra med kvickhetsträning och snabba övergångar, men jag känner mig ofta inte kapabel att få dem att fungera ordentligt. När de fungerar kan de dock vara ett utmärkt medel till ökad styrka och lyhördhet hos hästen och ökad koordination och ryttarskicklighet hos ryttaren.

det enda jag skulle kunna tillägga PF´s inlägg är att jag (rider o tävlar dressyr ej Ft som hon) att rida.
säger jag en sak då gäller det, utan ursäkter och undantag.
framåt då är det fråamåt osv.

sen handlar kvickhet endel om medfödda egenskaper och endel om konditon, ork och styrka.
men även rutin hos ekipaget!

Snabba övergångar, tempoväxlingar.
Hitta hästens egna framåtbjudning, släppa fram i gångarterna.

*kl*
Det är ju en aning lättare att komma fram till den här kvickheten på hästar som i sig själva är på och vakna (som PF:s häst). Men alla kan ju inte ha förmånen att rida på sådana (eller ens vilja kanske...).

Så hur gör ni som rider på "trögbockarna"? ;)

Trögbockarna är ofta beroende av en optimal balans, därför är förberedelserna viktiga, och utifrån det konsekvens...

Det betyder ju att rytatren är konsekvent i sin hjälpgivnig också, och i träningen. Bestäm vid vilken punkt en rörelse skall ske - och så skall den ske där också -inte en halvmeter före, eller efter.

Sedan om du menar kvickare mer lyft i bakbenen på en häst som är markbunden så - cavaletti a la Klimke... Dvs sådana med kryss så de blir lite högre.
Han säger högst fyra i rad..

svammel - du har fått många bra råd

Vi har ju haft en kvickare variant och nu en lite mer sävligare (nyttigt att lära sig rida alla sorter). Men vi gör redan ungefär vad du föreslog faktiskt, då är vi väl inte helt fel ute :angel:

Sedan har vi ju dessutom hjälp av mer kompententa människor än mig själv då och då, så förhoppningsvis blir det bra i slutänden...

Bestäm vid vilken punkt en rörelse skall ske - och så skall den ske där också -inte en halvmeter före, eller efter.

:o :o Det där är väldigt viktigt på de kvicka också vill jag bara understryka. Och handlar mest om ryttaren eg (var det jag menade med att jag är slarvig:o )

Kl
Jag tror nog att det är mycket samma, på ett sätt, var sig hästen är kvick eller ej, att ryttaren är noga med att få svar, oavsett vad. Alltför ofta låter man små olydnader passera:o tyvärr, dvs jag gör,
och då blir öven en kvick häst nonchalantare.

Jag ser till att väcka liv i den i början på passet.

Kollar av att gasen och bromsen fungerar.

Hästen ska reagera ögonaböj för liten hjälp, svaret ska komma omedelbart.

Öka och minska tempo, med krav på samma omedelbara reaktion.

Mycket beröm!!!!!

Alltså inte sitta och nöta, utan kräv snabba svar från hästen.
En liten snabb pisk på stjärten om det är segt med reaktionen, brukar vara effektivt, eller en hårdare skänkelgivning, men inte nöta som sagt var!
Lycka till!! :bump: :bump:

Jag ser till att väcka liv i den i början på passet.

Kollar av att gasen och bromsen fungerar.

Hästen ska reagera ögonaböj för liten hjälp, svaret ska komma omedelbart.

Öka och minska tempo, med krav på samma omedelbara reaktion.

Mycket beröm!!!!!

Alltså inte sitta och nöta, utan kräv snabba svar från hästen.
En liten snabb pisk på stjärten om det är segt med reaktionen, brukar vara effektivt, eller en hårdare skänkelgivning, men inte nöta som sagt var!
Lycka till!! :bump: :bump:

Ja, bra att du skrev det:bow: BERÖM!

*kl*

Vad gör man om man sitter på en liiiten ponny som helst enkelt typ STANNAR när det kommer in på banan. Den reagerar inte på varken säte eller skänkel :o
Kan tillägga att direkt den kommit ut från banan är det pigg som en mört :p Vi har tränat mkt övergångar och tempoväxlingar hemma

Vad gör man?

Nirak

Jag tror att man som ryttare påverkar hästen vid tävlingssituation mer än vad man tror. Man tror att man "rider som vanligt", men ofta blir det ju ett spänningsmoment i själva tävlingssituationen...

Många måste "träna på att tävla" för att bli tillfreds med situationen. Hos oss har det varit så, det har gått som bäst i slutet av säsongerna när tävling har blivit rutin hos ryttaren.

Men VAD gör man? Vad hade du gjort på en dressyrtävling?

alltså det var inget spänningsmoment. Jag tävlade en liten ponny mot stora hästar. Jag hade ingen press alls på mig själv, var inte nervös eller liknande alls.
Ponnyn kan med ägaren växa fast. Typ ställer sig i ett hörn i ridhuset och bara står där, eller ställer sig efter vägkanten ute nånstans och bara står stilla. Man skulle kunna kasta en atombomb på ponnyn och inget skulle hända.

Nirak

Kanske öva på att få den kvickare hemmavid? Får den att alltid tänka framåt?

Jag är av den åsikten att det mkt sällan är enbart hästens/ponnyns fel vad som händer på tävling även om ryttaren själv tror att den är precis som vanligt och inte nervös...

Den tänker oftast framåt hemmavid! Är väldigt kvick och positiv till det mesta. Men nån gång då och då så vill den bara inte.
Det är en fd. ridskoleponny som sista åren på ridskolan bara ställde sig i ett hörn i ridhuset med barnen och bara stod där. Ingen fick den ur fläcken så den kunde inte gå kvar där.

Min fråga återstår ändå, du har inte svarat på den. Vad gör du om hästen helt enkelt vägrar gå framåt? Just i den situationen. Hoppar du av och låter ponnyn stå kvar inne på banan?

Nirak

Det är ju inte jag som tävlar i vår familj :angel:

Och under alla år har vi faktiskt aldrig haft en ponny som totalvägrat att gå framåt på banan. Den ponny som haft minst fart i sig gick som bäst när den blev galopperad i lätt sits utan större krav som framridningen. Dvs ingen krumelurridning eller krav på formen innan den gick in på banan.

Jag red inte ens fram på banan typ :angel:

Men du har inget tips på hur du hade gjort med en häst som helt enkelt stannade på banan??

Nirak

Nej, inte direkt. Sedan kanske ponnyn ifråga tycker att dressyr är det tråkigaste som finns i livet? Alla hästar passar ju inte att tävla, så är det ju.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka