Hur får man valpen att säga till då den vill ut??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare soffii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 13 251
S

soffii

Jag har en papillonhane som är ganska exakt 7 månader nu och jag har haft honom sedan han var 9 veckor. Han är annars väldigt lättlärd och så men att få honom rumsren har inte varit lätt! Nu kan man säga att han i princip är rumsren, han har förstått att göra ifrån sig ute när man är ute med honom, men problemet är att han aldrig "säger till" då han är nödig utan man får springa ut med honom nu som då så han inte gör ifrån sig inne. I bästa fall räcker det att man är ute med honom varannan timme nu, om man inte går ut med honom kissar han inne. :grin: dock bajsar han sällan inne.
Svårt också då man aldrig märker när han har kissat inne, utan först efter en lång stund, så man kan ju inte ta honom då så han förstår att det är fel. Vi belönar när han har kissar och bajsar ute och jag tror han vet han gör fel då han kissar inne.
Samma sak om nätterna, han håller sig för det mesta men om man inte är ute med hon kring 7-8 tiden så kissar han inne, ibland också bajsar. Tur man är lättväckt när man hör han börjar vara uppe och tassa iallafall...

Så finns det något sätt att få honom att börja säga till själv när han vill ut? Eller är det försent då vi ändå ha haft honom i snart 5 månader nu, man tycker ju han ska ha blivit rumsren för länge sen! Men det skulle underlätta ifall han skulle säga till själv... :bump:

Sv: Hur får man valpen att säga till då den vill ut??

För det första tar man inte tag i en valp som kissar inne, man bannar sig själv och sedan tar man ut valpen :)

Våran hund säger fortfarande inte till med att pipa, alla hundar gör inte det.

Nu sätter hon sig vid dörren och håller sig tills man går ut med henne, men hon säger aldrig till om hon inte är riktigt dålig i magen då kan hon pipa.

För det första tar man inte tag i en valp som kissar inne, man bannar sig själv och sedan tar man ut valpen :)

Våran hund säger fortfarande inte till med att pipa, alla hundar gör inte det.

Nu sätter hon sig vid dörren och håller sig tills man går ut med henne, men hon säger aldrig till om hon inte är riktigt dålig i magen då kan hon pipa.

Oj, ser att jag har missat ett ord där men jag menade förstås att ta UT valpen och inte bara ta i den... :)

Okej, hur gammal är din hund då? Jag tror inte min börjar säga till någon gång heller, men det skulle ju vara bra om han kunde hålla sig mera än två-tre timmar då man är hemma med honom. Annars kan han hålla sig bra nu när han är ensam hemma några timmar.

Nu är våran tjej över året.

Det är bara att traggla på ( ut / in ) så trillar poletten ner så småning om, vissa hundar tar längre tid på sig än andra :)

Min kille är 2år, han säger ingenting när han vill ut. Men man lär sig tyda signalerna. Han vandrar runt och kan i värsta fall lägga sig och titta på dörren.

Jag började räkna honom som rumsren vid 6-7månader, men han gjorde fortfarande inne någon gång senare vad jag kan minnas.

Vi har aldrig lärt någon av våra hundar att "säga till" en av dom gjorde det av sig själv (skällde 1-2 gånger) och en annan började kraffsa på dörren.

Jag har en papillonhane som är ganska exakt 7 månader nu och jag har haft honom sedan han var 9 veckor. Han är annars väldigt lättlärd och så men att få honom rumsren har inte varit lätt! Nu kan man säga att han i princip är rumsren, han har förstått att göra ifrån sig ute när man är ute med honom, men problemet är att han aldrig "säger till" då han är nödig utan man får springa ut med honom nu som då så han inte gör ifrån sig inne. I bästa fall räcker det att man är ute med honom varannan timme nu, om man inte går ut med honom kissar han inne. :grin: dock bajsar han sällan inne.
Svårt också då man aldrig märker när han har kissat inne, utan först efter en lång stund, så man kan ju inte ta honom då så han förstår att det är fel. Vi belönar när han har kissar och bajsar ute och jag tror han vet han gör fel då han kissar inne.
Samma sak om nätterna, han håller sig för det mesta men om man inte är ute med hon kring 7-8 tiden så kissar han inne, ibland också bajsar. Tur man är lättväckt när man hör han börjar vara uppe och tassa iallafall...

Så finns det något sätt att få honom att börja säga till själv när han vill ut? Eller är det försent då vi ändå ha haft honom i snart 5 månader nu, man tycker ju han ska ha blivit rumsren för länge sen! Men det skulle underlätta ifall han skulle säga till själv... :bump:

En sak jag skulle vilja "säga till om" är att inte belöna hunden om den gör ifrån sig utomhus, speciellt inte nu när den börjar bli lite äldre. Det är något helt naturligt. I värsta fall, har hänt andra djur, att de klämmer och klämmer och försöker, bara för att bli belönade, vilket blir fel effekt.
Våran valp blir snart 13 veckor, han piper när han är bajj-nödig men inte när han är kissnödig. Men jag är ute med honom en gång i timmen minst, och självklart efter han sovit, ätit, lekt, gjort något skoj utöver vardagen. Som tidigare skrivet, alla tar olika tid på sig att bli rumsrena. Det enda sättet är att hela tiden gå ut med dem och verkligen hålla det. Till slut lär de sig. En smart grej är att försöka lämna hunden då och då i en hundbur inne. Inte bara blir det en trygghet, utan hundar gör gärna inte ifrån sig där de ligger och sover/vilar. Håll ut och lycka till!

Vet inte om det är till någon tröst, men min papillon hane blev rumsren ovanligt fort. Tror inte att han gjort inne mer än vad man har fingrar på en hand=)
I början sa han inte till utan man fick ränna....idag står han vid balkongdörren å "boffar" när han vill ut, inte bara nödvändigtvis när han är nödig, utan ibland vill han bara ut.
I lägenhet brukar han komma bärandes på min skor när han tycker det är dax att gå ut, sötingen!

Inte någon av mina två säger till!
Dom har sina rutiner och skulle jag missa så kanske dom skulle säga till.... Jo ikväll så gjorde ena det, på ett sätt... Var ute å sprang vid femtiden, kom hem vid sex(då ville hon inte kissa), hon kom fram å ville pussas vid nio... = hon var nödig!
Annars så tror jag att mina vet att det är bäst att göra av sig när vi är ute, för mer än fem prommisar om dagen blir det inte;)

Tack för era svar!

Jo jag antar det är bara att traggla vidare. Det är bara så synd då han nu nästan hela sommaren har hållit sig över nätterna men nu har han börjat kissa inne nästan varje natt igen, fast jag stiger upp halv 8 och går ut med honom. :(

Min hund blev rumsren väldigt fort, vi sprang ut näst in till hela tiden i början. Vi sov tillsammans i sovrummet med stängd dörr, senare började han säga till själv. Men testa att gå upp ännu tidigare och gå ut med honom. Vi var ute klockan fem på morgonen i början sen blev det senare och senare.
Hoppas det går bättre!

Våran hane säger inte till, så vi släpper ut honom med jämna mellanrum på tomten så han får kissa av sig emellan promenaderna (där han också kissar såklart).
När han var valp, så sade han till, men ändå inte.
Han gnällde ingenting, pep ingenting eller så.
Utan han satte sig bredvid/framför benen på mig och blåstirrade på mig.
Han vek inte med blicken förrän jag frågade om han ville ut och kissa.
Då vred han på huvudet lite, reste sig och rusade mot dörren. :D
Numer gör han inte det, utan vi brukar som sagt släppa ut honom ganska ofta så han får kissa av sig lite och springa runt på gården. :)

Okej, jag får börja gå ut med honom på morgonen när jag hör han är uppe då. Jag är väldigt lättväckt så det är inga problem, på helgerna så brukar jag nog gå ut med honom då han vaknar och sedan går jag och lägger mig ett par timmar till. I veckorna så försöker man dra ut det till halv 8 då jag ändå ska stiga upp, ibland går det men vissa gånger hinner han kissa inne. :grin:

Annars är det nog sällan han gör ifrån sig på dagarna då vi är hemma, vi går då ut med jämna mellanrum med honom.

Leo som är 6 månader sitter vid dörren när han vill ut, men han piper inte. Om jag inte ser att han vill ut så kissar han inne...

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 320
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 818
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka