Hur får man tillbaka ledarskap?

F

Fjordan

Min hund är en stor blandrashane på 3 år i maj, och jag känner mig rådlös.
Han har haft ett bråkigt förflutet som valp och när vi fick honom var han i jättedåligt skick, men det gick bra, vi vaccinerade, avmaskade och gick på valpkurs och läste böcker.

Våran hund är världens goaste snällaste raring, men han lyder inte för fem öre längre, det är inte så att han inte vet vad vi ber honom om för har man godis i handen lyder han till 99 %
Men det känns fel att muta honom hela tiden eftersom han kan, han skiter verkligen i det bara.
Det jobbigaste är att han inte kommer när man ropar, han är aldrig långt borta men han kommer inte förrens det passar honom.
Detta resulterar i att han får gå i koppel nästan jämt.
Han skäller och morrar på människor och andra hundar som går förbi, tikar går bra han skäller och morrar på dom med men det går bra bara han får hälsa.
Han morrskäller och viftar på svansen, reser ragg från svans till nacker och börjar yla efter en stund när han inte får hälsa.
Detta har vi tolkat enligt böcker som att han är dominant rädd och osäker.

Kan man få nån ordning på detta???
Blir man arg på honom blir det som att han stänger av och inte lyssnar.
Han stirrar rätt ut ser helt chockad ut, ibland nafsar han efter en.
Det låter som att han är en psykhund, men jag har aldrig någonsin kännt mig rädd för honom eller trott att han ska hugga, han bara tjaffsar emot.

Han hade aldrig varit i bråk med andra hundar tills vår hovslagares hund flög på han när våran råkade smita ut på gården.
Vi särade på dom fort, och jag blev chockad för min hade fått bettsår i läppen och i huvet så det rann blod.
jag skällde ingenting och tog inte tag i honom jag tvättade såren och sa bestämt åt honom att lägga sig under bordet, och det gjorde han, sen gick jag ut.

Jag älskar verkligen min hund, men jag måste få ording på detta!!!
Vågar man ha med honom på hundkurser om det är andra hanhundar där?

Kom gärna med råd, detta måste ändras!!

Sv: Hur får man tillbaka ledarskap?

Visst skall du gå på hundkurs! Det är första steget i rätt riktning. Det är ju ett ganska stort och komplext problem som är svårt att ge några råd om här på forumet. En sak är säker i alla fall - du kommer INTE att vara ensam om att ha en problemhund på kursen. Alla har vi våra bekymmer med jyckarna och det är ju därför vi är där. Lycka till! Boktips: allt som Anders Hallgren skrivit!!

Sv: Hur får man tillbaka ledarskap?

Tror att Du kommer få bäst hjälp, till en början i alla fall, om du går hos en privattränare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 508
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 655
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025