Hur får man till det?

abc

Trådstartare
Ja hur lyckas man inreda sitt hus så man får det att matcha,
Alltså är så trött på gamla tapeter och färger.
Har fortfarande gula, gröna väggar mm i en del rum.
Har tänkt att ha så mycket vitt som möjligt på tapeter och färg.
Men hur får man till så att det stämmer från rum till rum?
Gillar vitt,grått,beige,marin,rött och stjärnor men går det att kombinera med vitt lantligt, romantiskt och kanske lite pastell? Eller ska man köra bara en stil.
Vill gärna se bilder som inspiration.

Sv: Hur får man till det?

En kompis till mig tapetserade om hela sitt hus. De hade vissa möbler de ville behålla och de tog med bilder på dessa och fick hjälp på en tapetaffär att få tag i tapeter som till viss del matchade varandra (och möblerna). Det blev väldigt lyckat (tror att de till största delen använde Sandbergstapeter).

Vitt, grått, beige, marin, rött är ju färger som går bra ihop med varandra om man väljer rätt nyanser och självklart kan du kombinera det med lite lantligt och romantiskt även om jag tycker det är svårt att få in pastell i det hela.

Men vitt, ljusgrått och ljusbeige är ju färger som iaf jag tycker passar bra på väggarna så kan man kombinera med marint, rött och mörkare grått och beige för att det inte ska bli så platt som om man bara har en och samma nyans överallt.

Själv håller jag på att renovera lägenheten just nu och försöker få ihop något liknande som jag tror du är ute efter.

I kök och sovrum har jag målat med en gråblå färg (var meningen att den skulle vara grå, men ljuset gör så att den oftast ser gråblå ut).
Till det har jag valt vita linnegardiner och i köket har jag ekmöbler och lagt in ett laminatgolv som ser ut som äldre furuplank.
I sovrummet har jag istället vita möbler som ser lite gammeldags ut och har köpt ljusrosa och beige sängkläder till det å hoppas och tror att det ska bli fint :)

Vardagsrummet har jag målat en bruten vit färg så den är ljust ljust grå och sen har jag en tapet i hallen som går ut på ena väggen i vardagsrummet som ser ut som grått liggande plank.
Till det har jag en svart soffa, ljusgrå linnegardiner, grå/vit, rosa och beige kuddar men funderar lite på om jag skulle haft oblekta linnegardiner istället...
Men men får se när vi är helt klara hur det blir om jag köper nya gardiner igen eller ej.

Om du vill kan jag ta bilder när vi är klara.
Just nu är det mest möbler och kaos överallt eftersom vi bor trångt och renoverar överallt..
Men nu är det bara nytt golv är kvar som ska läggas klart :)

Ja låter som jag vill ha det, du får gärna lägga ut bilder sen:)

Vi håller också på och renoverar hela huset.
Vår tråd är nog grått, två sovrum blir helt vita med tapeter med något grå eller silverton, hall och matsal får vit/silverrandiga tapeter, vardagsrummet får en ljusgrå tapet, sista sovrummet ska kanske ha samma som vardagsrummet och så biorummet blir mörkt grått med svarta detaljer.
Förutom just den ljusgrå tonen genom det mesta så blir det ett mörkt ekgolv i alla rum utom två sovrum, det coola med golvet är att även den har en grå ton så allt kommer kännas väldigt sammanhängande.

Kör du på ljusa tapeter i alla rum så går det att matcha med alla färger! Du kan ju köra marint i ett rum och pastell i ett annat, allt kommer ändå hänga ihop i och med de ljusa tapeterna.
Tänk på detaljerna! Vi kommer som sagt att ha samma golv överallt, utan trösklar, likadana lister överallt och alla tapeter går ihop. Som när du går in i vardagsrummet från hallen så ser vardagsrummets ljusgrå väggar ut att vara exakt samma nyans som ränderna på väggarna i hallen. :)

Hur gör ni för att det inte ska bli dystert ? Har ni mycket andra inredningsdetaljer i färg ?

Använder man sig av varma grå toner så blir det ombonat.
Kalla grå nyanser gör det mer dystert...

Vi kommer inreda i färgerna vitt, grått, svart, silver och rosa. Jag ser det inte som dystert? Visst, personer som bara klär sig i grått ser till viss del väldigt dystra ut men det kommer se stilrent, enkelt och nytt hemma hos oss.

Jag gillar inte färg så mycket i inredningen. Huset var inrett med röda tapeter, pippigul tvättstuga, gröna garderober, mörkbrun tapet i ett sovrum och badrummet är turkost...

Jag tror nog att jag skulle tycka det var lite tråkigt med ett helt hus/lägenhet i bara de färgerna, men ursprunget låter helt galet.

Vilken tur att du inte ska bo här då! ;) Det blir ju roligare än att ha varenda vägg i vitt.

Tycker vita väggar är en fräsch och ljus grund! Det blir lättare om du en dag vill "byta stil" om det är så att detaljern gör jobbet, du får chans att pigga upp med tavlor, dekoration, kuddar osv. Mångsidigt!

Men vad tillförde du med det där då? Vad trevligt att ni hackar ner på vårt val av inredning utan att ens ha sett resultatet.

Här har ni en före och efterbild på garderoben. Det ser ju knappast mer dystert ut efter renoveringen? Snarare en mycket varmare känsla i och med att vi bytt golvet.

klkforeefter_51f1651e9606ee2768e1ab44.jpg

Det var väl ett utmärkt exempel på att vitt är ljust och fräscht, precis som Fröken Skåne just sa?!

Det var väl ett utmärkt exempel på att vitt är ljust och fräscht, precis som Fröken Skåne just sa?!

Men du missade visst att hon i inlägget innan kallade mitt hus för en steril operationssal för att vi valt ljusa färger?!

Det finns ju en reell risk att det blir alltför sterilt och anonymt med den färgskalan. Du får väl bevisa henne fel helt enkelt?! För övrigt rycker jag nog att det är betydligt mer ok att anmärka på ett tänkt val av inredning/ färger än att kritisera en bild som inredaren ifråga är nöjd med och inte bett om kritik över...

Men har man lite vett i skallen fattar man väl att man inte skriver något så otrevligt?

Jag tyckte inte att det var otrevligt skrivet, smaken är ju så olika. Det en tycker är sterilt tycker en annan är snyggt och avskalat, det handlar ju om olika preferenser. Och ex.vis grått, svart och vitt kan vara svåra färger att få "mysiga" (men det kan också bli otroligt snyggt om man får till det!)
Blått, rött och grönt blir sälla sterilt men de kan ju vara hiskeliga på ett annat sätt.

Däremot minns jag att du tyckte vår postlåda var rätt vidrig (eller åtminstone förtjänade ett "uäck") och det tyckte jag faktiskt var rätt otrevligt. På tal om vett och otrevlighet...Även om jag självklart förstår att smaken är olika och olika stilar passar för olika hus.

Liknande trådar

Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 229
Hemmet Sambon och jag har letat och hittat en vi tycker är bekväm. Men den finns bara i fula färger. Jag kan inte kompromissa med att skaffa en...
Svar
15
· Visningar
1 548
Senast: FadeAway
·
Hemmet Jag behöver tips. Vi råkade lite spontant köpa nytt hus, så nu ligger vårt gamla ute till försäljning. Men det nya huset består av...
Svar
13
· Visningar
1 686
Senast: Marty
·
Kropp & Själ Jag har världens största i-landsproblem, och det är att min garderob inte stämmer överens med mig. Eller ja, sko-garderoben stämmer...
2
Svar
37
· Visningar
5 895
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar