Hur får man tag i någon som vill para?

W

wannehavefun

Jag har en hona och jag vill ha kaninungar. Vet mycket om det och har nu bestämt mig! Men jag undrar hur man får tag i hane som hon kan para sig med? Tacksam, pma mig gärna om du har en i göteborg som du vill para:angel:

Sv: Hur får man tag i någon som vill para?

Som sagt.. Vad vill du få fram med kullen? Är honan rasren med utsällningsmeriter eller duktig hoppkanin? Är du berädd (och har tid, pengar) att kanske få 10 kaninungar? Kommer du (ha råd att) vaccinera ungarna innan du säljer dem? Kan du hitta livslångahem till ungarna?

Enligt mitt tycke bör man inte avla hipp som happ på sina djur, för det finns redan tusentals kaniner, marsvin, katter, hundar osv. Som inte har ett eget hem (som kanske rent av är avlivningshotade) eller kommer släppas ut inom en snar framtid (och dö pga kyla och svält).

Sen är det lätt att det blir komplikationer.. En chatt kompis hade gjort en hipp som happ betäckning av sin kaninhona. Och några dagar innan beräknad födsel hade honan dött. Verkar lite egoistiskt att riskera sitt älskade djur bara för att få ungar efter det :crazy:

Låt henne para sin kaninhona. Jag ser inget fel med det:) Det ligger ju i naturen att alla djur ska få ungar. Tänk om alla tänkte det du skrev "Verkar lite egoistiskt att riskera sitt älskade djur bara för att få ungar efter det" Så hade vi ju inte haft ngr djur kvar. Och alla uppfödare vad skulle dem göra:confused:
Det var nog en aning knasigt det du skrev.
Och angående om hon har råd att vaccinera 10 kanin ungar osv, tycker jag inte du har med och göra. Jag tro hon är fullt medveten om att kaniner kan få många ungar.

Till TS...
Som du märkte så fick du ju svar på din fråga. Om du verkligen vill ta ungar på din hona så gör det. Men läs på om hur du ska göra, du kan ju även fråga ngn uppfödare så får du säkert bra råd:idea:
Lycka till:bump:

Men nu ÄR det så att det FINNS redan för många både hemlösa och avlivningshotade djur, varför ska vi inte ta hand om dom som finns innan vi försöker få fram ÄNNU FLER?

Så det du säger stämmer väl inte ritkigt aktuellt nu, att "om alla skulle sluta para så skulle vi inte ha några djur", NU har vi ett "överskott", och det är väl det som är NU som räknas, eller ska vi tänka på hur det hade kunnat vara?

Och att ta en kull "bara för att", det är inte så bra. Om man nu ska göra det tycker jag att man redan ska ha köpare klara innan kullen kanske ens är född. För då vet man vart kaninerna kommer hamna och man behöver inte "panikleta" ett hem till dom när dom är leveransklara. Och dom slipper bli bortskänkta på blocket.

Men nu ÄR det så att det FINNS redan för många både hemlösa och avlivningshotade djur, varför ska vi inte ta hand om dom som finns innan vi försöker få fram ÄNNU FLER?

Så det du säger stämmer väl inte ritkigt aktuellt nu, att "om alla skulle sluta para så skulle vi inte ha några djur", NU har vi ett "överskott", och det är väl det som är NU som räknas, eller ska vi tänka på hur det hade kunnat vara?

Och att ta en kull "bara för att", det är inte så bra. Om man nu ska göra det tycker jag att man redan ska ha köpare klara innan kullen kanske ens är född. För då vet man vart kaninerna kommer hamna och man behöver inte "panikleta" ett hem till dom när dom är leveransklara. Och dom slipper bli bortskänkta på blocket.

Vi la ut en annons på blocket med en fin bild till, och fick ca 50 svar via mejl / telefon. Sålde kaninerna (var bara tre ungar) till en barnfamilj som vi fortfarande har kontakt med. Kanske också borde tala om att ungarna inte var renrasiga.

En liten undran bara.... Varför säger du så här?
Du föder väl också upp kaniner?

Och vad menar du med NU? I dag, denna månad, detta årtionde eller vad?
Jag blir lite förvirrad av ditt resonemang.:crazy:

Är man bara påläst och vet vad det handlar om så tycker jag väl att det går bra att ta en kull om man vill.;)
Det var så jag började och till slut blev jag en kunnig och seriös uppfödare.:p :angel:

Nej, jag föder inte upp kaniner. Och jag ska antagligen aldrig mer ta en kull. Jag HAR tagit kullar, och jag hade köpare till mina ungar ifrån början.
Och nu när jag inser hur himla dumt det var och jag vill att andra ska inse det ockås. Jag har gjort misstag, som jag ångrar. Det är faktiskt KANINERNA som lider av det, inte den som "leker gud" och parar kaninerna...

Och jag säger såhär för jag blir så himla ledsen när jag läser 300 annonser om dagen som handlar om "kaninungar bortskänkes" och så. Och det finns sååå många (t ex) kaniner som behöver hem, är det inte bäst att ta hand om dom då, innan man "producerar" nya?

Och varför är det så viktigt att få en kull? Vill man ha en kaninunge? Köp då en kaninunge som då någon redan har "satt till världen". Det finns så himla många... :(

Och det kan väl inte finnas hur många uppfödare som helst heller, eller hur? Det är redan ett överskott av kaniner, och kommer så förbli om alla ska bli uppfödare.

Se till så att det finns ett "behov" av nya kaniner innan du gör så att nya kommer till världen!

Senast ändrad:

NU bor visserligen TS i södra sverige men vi här högre upp vaccinerar inte våra djur då vi inte har smittan här uppe.

Jag vaccinerar inte mina djur heller.

Och jag förstod inte varför det där svaret var till mig? ;)
Sorry, slant på musen och tryckte på fel namn. Det var naturligtvis till mOdiga Korn som tyckte att ts skulle ha råd att vaccinera alla 10 kaninungarna.

Varför det är så viktigt att få en kull på sin hona, det kan ju fatiskt vara så att man tycker grymt mycket om henne och gärna vill ha avkommor efter henne, visst, man kanske inte får sålt alla, och är det inte meriterade utställnings eller hoppkaniner man tar kull på är ju risken att man inte får sålt alla större, och då har man som uppfödare ett ansvar att antingen ta bort de kaniner som inte får något hem eller behålla alla de ungar som inte får något hem, vilket av alternativen som sedan är mest "humant" tål att diskuteras

Men jag är beredd att hålla med dig, det bästa hade varit om ingen villa ta ungar på sina kaniner innan alla kaniner som redan finns fått ett hem, tyvärr är det inte riktigt så det fungerar, ta hopp eller utställningskaniner som exempel, skulle man inte få ta kullar på dem innan alla andra kaniner fått hem skulle risken att ens linjer är "utdöda" eller inte lämpade för avel (för gamla osv.) vara ganska stor.
Jag skall själv leta efter hona till min hopphane men tänker inte ta någon kull innan jag vet att jag kan bli av med ungarna, och jag skulle aldrig ta en kull på honom om jag inte trodde att han har något att bidra med till hoppkaninerna.

Eller så kan man vara så grym som jag är. Har fransk vädur. De ungar jag inte säljer (stamtavla o hela baletten) går till bonden som äter upp dem...........

jag tycker absolut inte att dy är grym, som jags er det är det bara bra att man kan "ta vara på" det som kaniner som inte blir sålda har att erbjuda, tänker då både kött och Päls, äter inte själv kanin men jag tänker inte hindra andra att göra det =)

En kanin som slaktas för köttest skull är inte en kanin som slaktats i onödan =)

Troligen har de ett mkt bra kanin liv medan de lever. GOtt om mat och stor bur med sällskap innan de faller för bilan........

Eller så kan man vara så grym som jag är. Har fransk vädur. De ungar jag inte säljer (stamtavla o hela baletten) går till bonden som äter upp dem...........

men jag fårstår verkligen inte vitsen med att avla på kaniner för att sedan äta upp dom?

Hon avlar ju inte på dem för att äta upp dem, de hon inte får sålt äts upp.
Tänk sen på alla produktionsdjur vi har(kossor, grisar) som föds upp bara för att bli mat och som troligtvis lever ett mycket sämre liv innan de tas bort, än de flesta kaniner.

Anser själv också så att det absolut inte ligger ngt fel i att äta upp de man inte får sålt, skulle nog inte kunna göra de själv, men bättre det än att dem t ex sitter i en bur hela sitt för att man inte vet vad man ska med de =/

Jag har haft fem kullar, och fått sålt varenda unge jag fått. Det är inte jättesvårt om man annonserar på rätt ställen. Däremot så har jag varit flummig i min avel, men sen jag började med kaninhoppning har min avelsinriktning ändrats.

Jag tar en kull per år ungefär, blir kanske mer sen då jag ska få fler kaniner. Men ärligt, jag ser inte försäljningen som något problem. Mina föräldrar är införstådda med detta och blir det flera ungar kvar, så bygger vi fler burar och behåller dem tills de får en egen ägare. Så länge man tar sitt ansvar som uppfödare är inget problem.

Precis, du är påläst osv nu. Jag får inte intrycket av att TS är så pass påläst osv för att vara "tillräckligt seriös" i mina ögon.

Nu är jag ju en kattmäniska, och inte insatt på kanin alls, men herregud, varför inte vaccinera? :eek:

Precis, du är påläst osv nu. Jag får inte intrycket av att TS är så pass påläst osv för att vara "tillräckligt seriös" i mina ögon.

Nu är jag ju en kattmäniska, och inte insatt på kanin alls, men herregud, varför inte vaccinera? :eek:

Den smitta man vaccinerar kaniner mot finns bara i Södra Sverige. Vis om bor norröver har inget behov av att vaccinera dem. Vaccinerar du dina katter mot rabies? Det finns ju i andra länder........

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
954
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: MJLee
·
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 176
Senast: Efwa
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar