Hur får man ordning på grannens lösa hästar?

Lillsillen

Trådstartare
Hos grannen finns ett drygt 10-tal med hästar som kommer å går som de vill i och utanför hagarna. Titt som tätt är de ute på vägen så bilister får stanna. Trädgårdarna runtomkring är välbesökta och märkta med hästhovar.
Trots samtal med henne ett otal gånger så blir det ingen bättring.
Ingen el i trådarna o inte ens ett elaggregat i sikte. Det är bara en tidsfråga innan någon blir påkörd!!

Det senaste hon nu sade var att hon skall ta hem hästarna till en hage där hon har el och låta dem gå där i 5 timmar utan mat o vatten, så att de ska försöka ta sig ut, och därmed få en redig kyss av stängslet. Därefter ska de tillbaka till hagen utan el. Försöker de ändå ta sig ut i denna hagen så åker de tillbaka till elhagen ytterligare 5 timmar utan mat o vatten :(

Men, hästarna märker ju direkt om det är ström eller ej i trådarna, så att det är ström i den ena hagen gör ju inte att de håller sig inne i den andra för det!

Inspektörer har varit där pga alla anmälningar, men inget har hänt.
Vad är vårt nästa steg?? Polisanmälan eller?? Och vad gör isåfall polisen? Detta handlar om lösa hästar flera ggr per vecka!!

Sv: Hur får man ordning på grannens lösa hästar?

Det enda som brukar bita på denna typ av personer är pengar, så upplys henne om att hennes nonchalans kan stå henne dyrt.

Om hästarna orsakar en skada, ex; en bilolycka är hon ansvarig pga sin vårdslöshet.
Skadas en person och blir arbets-oförmögen kan de handla om stora belopp för utebliven arbetsinkomst för många år framöver.

Anmäl till miljö- och hälskoskyddsnämnden i din kommun (djurskyddsinspektören). Du får vara anonym.

Det har jag sagt till henne X antal gånger. Men hon påstår att hennes hästar minnsann inte går ut på vägen utan att se sig för först...
så hon lever i nån egen liten fantasivärd!!

Hon har MASSOR med anmälningar på sig redan, och de har varit ut vid flera tillfällen. Men de påstår att de inte kan göra nåt för DÅ har hästarna varit i hagarna o de har haft vatten o mat med då (vilket det verkligen är si o så med annars!)
Tacka f*n för det när de meddelat i god tid när de ska komma..

SÅ...djurskyddsnämnden känns inte aktuell...
Vad mer kan man göra????

Jag hade ringt polisen så dom fick komma ut och ta ett snack med hästägaren.

Frågan är bara om polisen engagerar sig i ämnet...vad "mer" gör de än att möjligen åka ut?? Sänder de ut något skriftligt till hädstägaren eller markägaren eller vad??
Nu råkar det vara ett uthyrt stall så markägaren är inte samma som hästägaren....

Om jag vänder mig till länsstyrelsen så är det väl markägaren som "åker" på det?? Iofs inget fel i det, men det är uppenbarligen hästägaren som behöver sig en skopa!!

Som jag fattar lagen så är det inte polisen som har så mycket med lagen om ägofred att göra utan den myndighet som ser till att följa upp är länsstyrelsen.

Nej..men när det gäller att hästarna flera ggr per vecka uppehåller sig lösa såväl på som intill vägen, borde väl vara en orsak för polisen att ingripa?? Jag menar, det är många som har varit på väg att köra på dem ju...

Men när det gäller just ägofreden så är det ju länsstyrelsen, men de kanske inte bryr sig så mkt just om väg-frågan??

Senast ändrad:

Varför skaffar hon inte ett aggregat för, har hon angett några anledningar?
Inte för att det är ditt ansvar men du skulle ju kunna prata med henne och hjälpa henne att skaffa ett och sätta upp det, då kanske det fixar sig.

Ja..varför?? Har frågat henne flera ggr men hon har bara aggregat som går på elström och det funkar inte i denna hagen då den inte ligger intill gården....

Att skaffa ett aggregat som går på batteri skulle ju förmodligen lösa alla problem. Men jag antar att det är en kostnadsfråga...

Så istället väljer hon att "rehabilitera" dem genom att de får gå utan mat o vatten i en annan hage med fårstaket o ström för att FÅ dem att ge sig på staketet. Och därmed tror hon att de ska tro att det är ström i alla hagar bara för det...

till en början sa hon att den ena hästen var blind, det var därför den inte såg staketet som den gick ut. nån vecka senare skulle samma häst vara med på en hopptävling...:(

en annan metod har varit att sparka dem i arslet när hon släpper in dem i hagen, precis som om hon tror det ska hjälpa...

Jag hade tagit hand om dem och stallat upp dem inomhus. Anmält till polisen att jag hittat dem och sedan begärt ersättning för uppstallningen och det de ev hade förstört, när de blev hämtade. Hade hästägaren inte betalat med en gång hade skickat det vidare till KF.
Då kanske hästägaren inser att det blir billigare i längden med ett helt och bra staket + att det hade funnits dokumentation på att hästarna varit lösa (polisanmälan) som man hade kunnat gå vidare med.

den möjligheten har jag tyvärr inte.....men liknande hände på en tävling vi hade då hennes hingst kom lös 3 ggr samma dag o rännde runt på tävlingsområdet.....DÅ höll vi den tills tävlingen var slut... hon bara skratta å tyckte de va skoj...

Frågan är bara om polisen engagerar sig i ämnet...vad "mer" gör de än att möjligen åka ut?? Sänder de ut något skriftligt till hädstägaren eller markägaren eller vad??
Nu råkar det vara ett uthyrt stall så markägaren är inte samma som hästägaren....

Men dom MÅSTE ju göra något åt det. ELLER stalla in hästana när dom kommer så får dom lösa ut dom för typ 5-700 kr st.

Pengar brukar bita på den sortens folk. Dokumentera de skador hästarna ställer till med i tex trädgården, och skicka faktura.

den möjligheten har jag tyvärr inte.....men liknande hände på en tävling vi hade då hennes hingst kom lös 3 ggr samma dag o rännde runt på tävlingsområdet.....DÅ höll vi den tills tävlingen var slut... hon bara skratta å tyckte de va skoj...

Vad då inte möjlighet? Nu när det är sommar så är det väl inte så svårt att ställa dem i stall eller en egen hage och anmäla till polisen att man har upphittade hästar? Det är till ock med så att i ock med den anmäla får polisen visst ansvar för dem.

nej men mitt stall/hagar ligger inte i anslutning till hennes...

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 741
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka