Hur får man mera framåtbjudning utav hästen?

E

Ells

Jag rider en fin häst(ca. 160mkh) som har ingen framåtbjudning alls :p
Och då menar jag INGEN. När inte skänklarna är på så minskar han tempot på direkten.
Så jag undrar om det är någon som har ett förslag på en övning som kan göra att hästens framåtbjudning ökar? Jag håller på och ökar/minskar tempot hela lektionen och han lyssnar på mina hjälper (dock lite tittig stundtals) men det skulle vara skönt om han ökade självmant någon gång. Bara för att.

Tackar och bugar för hjälp! :bow:

Sv: Hur får man mera framåtbjudning utav hästen?

Snabbt svar...

Om någon av mina hästar saknar framåtbjudning så brukar det antingen bero på:
* för lite mat. Ingen energi=trött och tappar bjudning
* ont någonstans.
* Uttråkad.

Har inte för lite mat eller ont någonstans. Frisk som en nötkärna! Uttråkad? Tror inte det då vi varierar ridningen såpass och när vi t.ex. rider an mot ett hinder så spetsas öronen och han blir intresserad. Men han ökar inte något speciellt för det. Han busar ju fortf och så.

Och då menar jag INGEN. När inte skänklarna är på så minskar han tempot på direkten.
Så jag undrar om det är någon som har ett förslag på en övning som kan göra att hästens framåtbjudning ökar? Jag håller på och ökar/minskar tempot hela lektionen och han lyssnar på mina hjälper (dock lite tittig stundtals) men det skulle vara skönt om han ökade självmant någon gång. Bara för att.

ja det låter som om din häst är av den sävligare personligheten men utanpå det är det vanligaste att ha har lärt sig att det är så det är genom att folk har skänklat honom framåt och gjort det för mycket. Du måste programmera om honom. Sluta skänkla hela tiden. Ge en hjälp lägg sedan på spöet "tapp tapp" istället. Börja ganska lätt men bestämt, får du ingen reaktion så får du tappa till honom lie hårdare men börja lätt. du ska naturligtvis inte spöa upp hästen, det är misshandel! :) Var konsekvent med detta så kommer du lära om skänklarnas betydelse för hästen. höj din egen enrginivå, tänk WOHOO! JIPPIE!! inom dig och hjälp honom.
en ren uppgift är att göra övergångar både uppåt och neråt. Var noga med att inte få in gångarter du inte vill ex vid övergång från halt till trav så ska det inte skrittas emellan utan travas på en gång.
När det kommer till motivation så är det nog som någon skrev under, hästen är i behov av mer "rolig" träning. Byt uppgift ofta, jobba på stora mönster. Tycker han om hinder så jobba med bommar, var inte kvar i samma uppgift utan byt, kanske bygga upp små "banor" med uppgifter ex trail. Du käner ju din häst bäst. men betänk att det vi tycker är roligt är inte säkert att hästen ttycker är roligt :) Vad är belöning för din häst? där har du svaret till motivationen.

Övergångar är svaret för i alla fall min häst när hon blir lite loj.

Skritt - trav, trav - halt, halt - trav, trav- halt, halt - galopp, galopp- skritt...
Detta brukar få min häst att tända till ordentligt och nästan studsa i sin iver att få reda på vad hon skall göra härnäst... ;)

Hela tiden variation, och se till att din häst svarar direkt! Ber man om trav så skall traven inte komma 30 meter senare...
För min del brukar detta fungera bäst ute på grusvägar där det inte är så mycket trafik. Gör man det på ridbanan så brukar de flesta hästar tycka det blir tråkigare.

Lycka till! :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag och pålle är i utbildningsstadiet när det är dags att gasa och behålla samlingsgraden. Dvs vinkla bak, inte bara älga på.
Jag gör så här: Mitt i passet så lägger jag ner, djupt, under lättridning i trav. Senare ska detta också göras i galopp. Hästen svarar alltid med att skjuta iväg rejält. Eftersom jag inte sitter ner längre och har inte kräver samling.
Sen kommer det trickiga, att sätta sig ner i "skjuta-iväg-traven" och helt enkelt höja huvudet utan att hästen tappar ryggen eller slokar eller saktar ner i traven. Den ska vara rejält framme med stöd på betten utan att tappa balansen. Tappar den balansen så kommer den att hamna på bogarna, och det gagnar ingen.

Detta orkar han (ja, eller piloten) göra väldigt korta sträckor. Men vi bygger vidare på detta.
Är man osäker på att hästen verkligen är framme och inte på bogarna så tar man sin tränare till hjälp.

Senast ändrad:

höj din egen enrginivå, tänk WOHOO! JIPPIE!! inom dig och hjälp honom.

Det skadar inte om detta jubel kommer ut också emellanåt ;) Om inte annat blir hästen förvånad, ryttaren får träna sig i att inte skämmas och grannarna får ett gott skratt. :D

en ren uppgift är att göra övergångar både uppåt och neråt. Var noga med att inte få in gångarter du inte vill ex vid övergång från halt till trav så ska det inte skrittas emellan utan travas på en gång.

En mycket bra övning. Väcker uppmärksamhet för skänklar och säte. Vill man göra det ännu svårare lägger man in att hästen ska svara på en väldigt liten skänkel, kanske bara att man spänner skinkorna (huvudsaken är att man alltid, alltid är konsekvent!!) och sakta av/stanna för bara en djup utandning och ett "tyngre" säte.
Att tänka på är, precis som sagts, att en del hästar är sävligare av naturen. De har inte så bråttom helt enkelt. Men misströsta inte! Man kan göra underverk även med en sån häst!

Och igen; det absolut allra viktigaste är att man är konsekvent.
Säger du gå, är det gå. Är det stopp så är det. Inte då, inte en annan gång, utan nu. Viktigt att tänka på, konsekvent alltid alltid och eftergift, massor med beröm och eftergift.

Tack alla! Ska bara klargöra att det inte är min häst utan en häst jag har nu över sommaren :D Fakum är att såhär står det om honom på hemsidan: "Masse är ganska lat av sig. Han jobbar inget i onödan och har ingen egen motor. Ibland får man nästan bära fram honom. Ifall det inte handlar om att se spöken, för då skenar han!!" [/I] Så ja, kan han nog vara av den sävligare sorten.

Blandrastik - vadå lägger ned? Slutar du ge/ta och bara åker med för att se vad hästen hittar på? Förstod inte riktigt :P

Tack för svaren ännu en gång!

Blandrastik - vadå lägger ned? Slutar du ge/ta och bara åker med för att se vad hästen hittar på? Förstod inte riktigt :P

Ärhm, det trodde jag var vedertaget..:o

Vad kallar ni det när man lägger ner i formen, från samling till extremt rund och låg?

Alltså bibehållen kontakt, lättridning, runda av formen rejält utan att hästen tappar stödet. Många gör så här när passet är slut, men jag gör det lika ofta mitt i passet. Hästen får gärna gå med näsan i höjd med framkäna och ryggen ska vara rejält höjd och hästen ska skjuta på.

Jag brukar som någon annan skrev jobba mycket med övergångar. Min medryttarhäst som ja ridit i 2 år kan också vara av en segis ibland och då funakr övergångar super. Jätteviktigt är ju som sagt att det blir den gångarten du tänkt dig. När jag jobbat med det ett tag tar han gärna ett galoppsprång självmant när jag ber om trav, vilket jag tycker tyder på att jag fått igång energin :D

Du skriver väldigt lite om hästen och om dig själv. Men förstår jag dig rätt i att detta är en sommarhäst som du rider lektion på? Rider du den själv också, alltså inte lektion för tränare? Rider du i paddock/utomhus? Hur vet du att den inte har ont? Är hästen ALLTID lat - alltså även om du gör något "superroligt", ex galopperar barbacka ute på en äng? Går hästen på bete, eller står den på stall? Vissa gräsmagade ponnyer blir smälltrötta på sommaren om de går ute och äter hela tiden. Du vet hur det känns efter en stor middag - man orkar ingenting.

Red jag på en ovillig häst så skulle jag helt enkelt försöka hitta någonting som den tyckte var roligt - övergångar, som du fick tips om, kan vara en sådan sak. Rida ute i skogen, klättra omkring på stigar, rida på ängarna, hoppa, "tjoa och tjimma" med kompisarna, rida ikapp; vad som helst. Beröm mycket då den är duktig och vad jättenoga med att inte sitta och tjata med hjälperna. Ett tryck med skänkel betyder framåt, sedan ligger skänkeln still. Sitter du och trycker med skänkel, eller bråkar med handen, och "pratar" hela tiden så slutar hästen lyssna.

ut och galoppjobba hästen på ängar / i skogen, variera arbetet, var koncekvent, ge inte en hjälpt utan att det händer något, en bra övning är att, endast skänkla hästen framåt ( utan att ta i den), och sen endast bromsa den utan att använda skänklarna. och så gör du det om och om igen, och se till att få reaktion i hästen, den ska svara fram direkt för skänkeln, antagligen är du för okoncekvent. den ska alltid gå fram på en gång när du ber om det, när detta fungerar så kan du börja få den melllan hand och skänkel genom att använda båda hjälperna.

Jag red för några år sedan en ponny som var rent ut sagt lat, och hade tidigare kommit undan med det.
När jag ville att den skulle öka tempot smackade jag (men man kan ju välja att skänkla istället). Svarade han inte direkt framåt på smackning fick han en dask med spöet. Konsekvent varje gång. Han lärde sig väldigt snabbt att det var bäst att öka tempot när man smackade.

Med en så lat häst får man vara noggrann i sin egen ridning så man inte hela tiden nöter med skänklarna.

Blandrastik - jag tror du menar det vi kallar nedrundning. ;)

Lager - Det är en häst som jag ridit ett fåtal gånger men som jag nu ska hyra. Jag kan rida var jag vill - utomhus i skog eller äng, två utomhusridbanor finns och två ridhus. Jag tänker ju variera ridningen (inte rida inomhus om det är fint väder dock :P ) så det ska nog inte bli något problem. Hästen står på ett stall men när den inte rids får den stå i hagen (vet inte om den gör det på nätterna med).
Alltså - jag har inte hästen just nu - det är bara det att alla som ridit den osv. varnat mig för att han är en riktig latmask! Jag har ju själv ridit han för ett tag sen så jag kan ju instämma att det till en stor del är sant. Han har framåtbjudning när man får rida han ute på ängen och hoppa lite terräng - då kan han dra lite i tyglarna etc. Direkt när man får upp han i ett bra tempo bibehåller han det sålänge men håller kvar skänkeln som stöd. En trevlig häst :D

Tänk inte "han är en latmask" - tänk "nu ska vi göra roliga saker". Blir han glad av att gå på ängen, så rid på ängen! Många lektionshästar blir både mentalt och fysiskt trötta av att behöva anpassa sig efter olika ryttare hela tiden. Han är smart som sparar på energin istället för att bli skärrad och stressa runt ;).

Sitt inte och tryck med skänkeln konstant, ett lätt "smek" betyder framåt. Sedan är du "tyst". Saktar han ned så tryck till lite mer - bli tyst. Beröm när han går, saktar han ned igen så peta med spö. Lycka till med sommarhästen!

Det är svårt att få en häst som aldrig har haft egen framåtbjudning till att få egen framåtbjudning. Det verkar som att hästen tycker att det är tråkigt att arbeta med det den arbetar med (byta inriktning?), har ont någonstans eller inte har särskilt bra foderstat. Innan du klagar på att hästen har noll framåtbjudning - kolla upp så att allt stämmer först. Passar sadeln? Har hästen ont i munnen? Kan det finnas något fel på hästen som inte syns på utsidan?

Gör saker hästen tycker är roligt, nöta inte tempoväxlingar dag ut och dag in på ridbanan bara för att du får hästen alert och framåt för hjälperna då. Varva dressyrpassen med långa skrittturer ut i skogen med lite picknick för både dig och hästen (det är oerhört bra för hästen att skrittas i 2 timmar i sträck), bygg upp lite småhinder i skogen och skutta över, träna frihetsdressyr. Det finns hundratals roliga övningar du kan göra med din häst, det är bara fantasin som sätter gränser!

Måste bara berätta lite för dig TS ;)

Mif medryttarhäst som jag ridit i två år nu har alltid varit jätteseg på sommaren. Men nu är han som förändrad och har energi som aldrig förr. Vet du vad jag gjorde? Jag slängde på honom ett träns, satt upp barbacka och lär honom välja sin favoritväg i skogen. Han fick bestämma nästan helt själv vad han skulle göra och hur fort vi skulle rida. utan att jag satt o manade på honom hela tiden. Tillslut fick han faktiskt energi och vill skritta pån i bra tempo sjävlmant. Sedan vi gjorde det i torsdags har han varit jätteglad och superpigg.

Blev bara tvungen att berätta det :p

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 492
Hästmänniskan Hej! Är en 15-årig tjej som drömmer om en egen häst tillsammans med min 23-åriga storasyster. Jag har ridit i ett år på ridskola...
2
Svar
20
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka