hur får man icke understrukna länkar?

dee79

Trådstartare
När man länkar i vanlig text, som jag gör med Frontpage tex, så blir länkarna alltid understrukna. Jag vet att det ska gå att ta bort på något vis, någon som vet hur? Har suttit och tittat i html-kodningen, men kommer inte på vad det är som ligger där och gör det understruket. Skulle hellre vilja ha fetstil eller något... Har lyckats få dem att bli feta om man drar muspekaren över iaf...
 
Senast ändrad:
Sv: hur får man icke understrukna länkar?

Det måste man göra med hjälp av css-kod.

Man kan antingen lägga in css-kod som en extern fil, som man länkar till html-dokumentet. Det är det smidigaste sättet om man vill ändra samma sak på flera olika html-sidor. Om man vill ändra tillbaka, eller göra någon ny ändring, så ändrar man bara i css-filen, så ändras allt på alla html-filer som är länkade till css-filen.

Annars kan man även skriva in css-koden mellan <head>-taggarna.

Slutligen kan man även skriva in den direkt på det ställe där man vill ändra, om det bara är enstaka ändringar man vill göra.

Koden för att få bort understrykning på länkar är:

a:link
{
text-decoration: none;
}

a:visited
{
text-decoration: none;
}

a:active
{
text-decoration: none;
}

a:hover
{
text-decoration: none;
font-weight: bold;
}

Hover anger hur länken ska se ut när du pekar på den. Där kan du tex välja att den ska ha en understrykning, eller att den ska byta färg etc. Font-weight: bold, anger att länken ska bli fet då man pekar på den. Om du vill att alla länkar ska vara feta så kan du skriva det på alla attributen istället för bara hover.

Denna kod kan du alltså antingen:

a) klistra in i ett textdokument som du sparar i .css-format. Sedan skriver du denna kod mellan <head> och </head>: <link href="namnetpafilen.css" rel="stylesheet" type="text/css"> på alla de html-dokument som du vill att den ska påverka.
Css-filen måste förstås sparas i samma mapp som html-koderna, så att den kan hittas.

b)Klistra in mellan <head> och </head> direkt, men då måste de omges av taggarna <style> och </style>

Läs mer om css och vad du kan göra med det här:
http://www.ninetnet.com/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 027
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 538
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Förra året kantades av den ena jobbiga händelsen efter det andra med bland annat en älskad hund som gick bort, ett dåligt förhållande...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 062
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Skulle gärna vilja ha tips för passivitetsövningar och självkontroll övningar till min Leonberger på 18 månader. Vet att vi borde ha...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp