Hur får man hästen i form?

J

Jennifer97

Hejsan! :)
Nu är det så att jag rider islandshäst som är 'mycket' enkel att få i form. Har letat på hemisdor om hur man får hästen i form men alla skriver så komplicerat..
Finns det någon som kan förklara 'få hästen i form' på ett enkelt sätt?
Har lite svårt att förstå jätteglad för svar :D

Sv: Hur får man hästen i form?

Tar lite grunder, gäller i princip alla hästar:
En häst går inte i form bara av att den böjjer på huvudet, utan en ärlig och rätt form är då hästen går med huvudet rakt ner och i rätt lodplan(lodplanet är ett lodrät streck man kan dra rakt igenom öronen mot marken och hästen skall då inte gå bakom eller framför det) trampa under sig (dvs, trampa bakom framhovarna med sina bakhovar) och höjja ryggen. Man uppnår den rätta formen då man har en korrekt sits (lodräta sitsen) kan använda sina hjälper korrekt (stabil skänkel, stadig hand osv.), bra framåt bjudning, och allmänt mjuk och följsam (ett plus är ju såklart är att hästen är musklad och lösgjord). Att få hästen i form betyder inte att man sitter och sågar med händerna, har ett starkt bett eller liknande, utan som sagt, bra framåtbjudning, lyhörd för det du ber den om och du skall ha bra sits :)

Bättre förklaring än ovan kan du nog inte få genom internet ;). Det krävs massa övning i sadeln, hjälp av ridlärare eller annan som påminner dig om du ex. lutar dig framåt, drar upp skänklarna osv, och 'känsla' (vilket man får :) )!

Hejsan! :)
Nu är det så att jag rider islandshäst som är 'mycket' enkel att få i form. Har letat på hemisdor om hur man får hästen i form men alla skriver så komplicerat..
Finns det någon som kan förklara 'få hästen i form' på ett enkelt sätt?
Har lite svårt att förstå jätteglad för svar :D

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1105787

Samma fråga, med relativt utförliga svar. Framförallt gällande form. Läs tråden, den är ganska kort, har du fler frågor så återkom.

Formen har inte med var huvudet befinner sig.
Går hästen bakom hand så kan den inte bära sig.
Alla hästar är olika byggda och har olika förutsättningar för hur hästen arbetar rätt.
Drar man ihop hästen felaktigt så tappar hästen spänsten, sänker ryggen och kan få svårt att andas.
http://www.jakobslund.se/3.html
På den här hemsidan under artiklar så visas det tydligt på skillnaderna mellan rätt och fel ridning/ form.

Driv väldigt mycket med sätet liksom knuffa fram hästen men din sits och låt vaderna trycka hästen framåtgenom att låte dom trycker in mot hästens sidor. Även om det inte är halson som är viktigast så bli hästen alltid mjukare om du ställer den lite grann

Hästar som är mjuka och riktigt uppvärmda går lättare i korrekt form (då såklart om ryttaren arbetar rätt) Man vill kort och gott att hästen ska gå med huvudet nedåt/framåt och inte kråma ihop nacken, alltså så att den arbetar med ryggen. För att göra detta måste hästen vara mjuk och bra uppvärmd dvs så skulle jag rekomendera att rida mycket tempoväxlingar samt serpentiner och 8or :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 926
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka