hur får man hästen att stå stilla

springsten

Trådstartare
jag köpte mig en ny häst för ca ett halv år sedan. hästen hade aldrig varit uppbunden i stallgång och var rädd för att spänna sadelgjorden. efter denna tid så har jag lärt honom att det inte är farligt att stå på stallgången. (dock lite läskigt som kompisen försvinner bort) sadel problemet är någolunda löst. han står på stället och trampar medans jag spänner. prblemet ligger i att jag måste kunna sadla honom utomhus och att han ska stå stilla även där. som det är nu så går det jätte bra inne i stallet. men utomhus så trampar han runt runt och kan inte stå stilla.
eftersom jag inte späner sdaeln fullt inne i stallet så gör jag det när jag gått ca 100m och ska hoppa upp. i början snurrade han runt runt ( hans gamla ägare tyckte detta var ok) det sorgliga är att han gjorde det av gammal ovana. det var inget som han behövde. han står nästan stilla när jag ska spänna resten. är det någon som har någon bra öving på ur man får sin häst att stå stilla? jag skulle behöva detta väldigt mycket då jag är beroende av en stilla stående häst, allt trampande tar för mycket tid. det är inte så att jag inte vill ge honom tid utan för att jag ridet distans och då har man 20min vila sedan ska man upp och iväg igen. han behöver så lång vila som möjligt coh det känns inte roligt att behöva klä på honom jätte tidigt för att man inte vet om han tänker stå still eller inte. :crazy: dessutom så har han lite problem med att stå stilla när jag ska pulsa och detta tar oxå mycket onödig tid.

ett till probelm som jag upptäckte var när jag skulle longera honom. han gick jätte fint i första varvet sedan skulle vi byta och det var då vi fick kommunikations problem. ;) om man pekar på hans bakdel så flytar han den i sidled. om man svingar med repet så flyttar han den i sidled. han förstår inte att jag vill att han ska gå runt. jag kan inte skälla på honom heller för han gör ju rätt. men hur får jag honom att gå i en cirkel. jag proade med att ha en ledare som gick runt med honom och sedan sakta tog sig inåt mitten men detta utan resultat. hur gör jag? hon jag köpte honom av har aldig longerat honom så där hade jag ingen hjälp. mig veterligen så har hon inte pysslat med horsemanship heller. så det är uppfödaren. Mäktigt att de mins sådana saker :D jag har en till häst sedan tidigare och det jag gör funkar hur bra som helst på henne. (om hon vägrar komma i hagen så kan jag lura in henne på en volt och få henne att komma till mig genom NH utan grimma eller andra hjälpmedel förutom mina armar. så jag förstår inte varför det inte fungerar på honom..? :confused: )

Hjälp mig! är det någon som har några bra övningar så tar jag tacksamt emot dessa!! :idea:
 
Sv: hur får man hästen att stå stilla

Hur man får hästen att stå stilla vet jag inte... men min pålle ville heller inte först gå runt mig utan bara vandrade i sidled. Jag såg då till att gå lite snett bakom honom och driva honom framför mig med lina och pisk, då funkade det helt plötsligt. :idea: Jag gick lite bakom honom och drev så att han förstod att han skulle fram å inte åt sidan. Sedan kunde jag ställa mig i mitten. Inte vet jag om det var rätt enligt NH å allt, men det funkade iaf! Nu kan jag longera honom även om jag ibland får påminna honom genom att gå snett bakom så att han inte bara "skruvar" sig utan verkligen går framåt på en volt.
 
Sv: hur får man hästen att stå stilla

Jag har haft liknande problem, och kan tipsa om hur jag gjorde med några saker... om du kanske kan bli hjälpt av det?

I stallgången har jag haft honom i två grimskaft som vanligt (med snöre för säkerhets skull) korta stunder men ofta. Berömma när han står still, och ett bestämt NEJ när han inte gör det. Stryka handen över halsen, lugna rörelser mm. Inget skrik och härj, absolut inte slå, utan så lugnt som möjligt runtomkring. Vara och bete sig själv som man vill att han ska bete sig... Vid några tillfällen har jag haft lite hö han har tuggat på. Försöker vara lugn och konsekvent själv. Det tog sina modiga veckor, men nu känns han stabil i gången. Tålamoood :angel: . Är vi ute och promenerar/till och från hagen mm, så tar jag gärna en paus lite här och var, och tränar på att "ha tråkigt" en liten stund. Beröm och stryk över halsen när han står still, och ett NEJ om/när han försöker dra.

På stallplan for han som en helikopter, så varken uppsittning eller spänna gjorden funkade där. Så gjorden spände jag i etapper i stallgången i början, och sista hålet efter vi ridit en stund (från ryggen).

Vid uppsittning använde jag mig av stallväggen och en pall. Jag ställde mig på pallen och ledde in honom mellan väggen och pallen - då hade jag "stöd" av väggen på andra sidan om han ville dra iväg (kunde bara gå framåt och bakåt).
Sade ett bestämt "stanna", och om han stannade till i mer än en sekund så tyngde/tryckte jag lite i sadeln med ena armen. Ville han inte stanna, eller började tramsa när jag tyngde i sadeln, så drev jag runt honom i en volt runt pallen, och in mellan pallen och väggen igen. Hänger du med? Jag står alltså på pallen hela tiden. (Vi hoppar alltid upp med pall i stallet.) Det blir alltså jobbigare för honom om han inte står still.
Mitt krav var att han skulle stå helt still och jag i lugn och ro kunde hoppa upp - ingen uppsittning i farten. I början tog det uppåt 15-20-25 försök :smirk: men samma sak där - med konsekvent hantering och tålamod så går han idag fram till pallen och står helt stilla.

Hmmm - har du någon nytta av detta kanske? Konsekvent, lugn och tålamod. Jag skriver kanske mer om jag kan formulera mig lite kortare (tycker mina inlägg blir så långa jämt :o )
 
Sv: hur får man hästen att stå stilla

Gör det mer obekvämt för honom att snurra än att stå still. Dvs styr snurrandet själv. När han börjar snurra (eller gå omkring, trampa eller vad han nu gör): ta tag i tygeln närmast dig och korta upp den så mycket att hela hans hals böjs bakåt mot sadeln, lås handen med tygeln i mot sadeln och låt den andra sidans tygel hänga fritt. Han börjar garanterat att snurra runt dig då. Följ med runt och behåll trycket i tygeln tills han själv kommer på att han kan stanna och ge efter så att tyglen slappnar. Då släpper du helt genast och fortsätter där du var. Om han börjar igen så gör du samma sak. Det kan behövas några gånger i början innan de fattar.

Samma sak kan man göra om hästen inte står still när du sitter upp. Har du foten redan i stigbygeln, gör samma sak med tygeln och hoppa med runt på ett ben (jobbigt...:)).

Sitter du redan på hästen och den börjar gå iväg innan du bett om det, lås ena tygeln (den andra måste hänga fritt) bakom rumpan på sadeln och släpp inte förrän hästen står still och har givit efter. Rid inte iväg förrän hästen är helt avslappnad och verkar ha accepterat att vi ska stå kvar här resten av dagen.

Dessa knep för att få en häst att stå stilla är mycket effektiva. Men det kräver att du är konsekvent och aldrig låter den komma undan snurrandet förrän den står helt stilla och att inte skynda dig att t ex rida iväg för att förekomma.

Lycka till!

Carina på Silver Arabians
 
Sv: hur får man hästen att stå stilla

anni0301 skrev:
Jag såg då till att gå lite snett bakom honom och driva honom framför mig med lina och pisk, då funkade det helt plötsligt. :idea: Jag gick lite bakom honom och drev så att han förstod att han skulle fram å inte åt sidan. Sedan kunde jag ställa mig i mitten.
anni0301 skrev:
jag provade detta eftersom jag hade för mig att det kan bero på i vilket läge jag står. så att min kropp säger att han ska flytta rumpan och inte gå framåt. så jag provade att flytta mig i olika vinklar för att bli drivande men då snurrade han bara på stället och lär hela tiden bogen peka mot mig *skrattar* jag blir tokig snart. sedan så ser han så där dumsnäll ut så man kan inte göra annat än att skratta. vad gör jag för fel?:confused:
 
Sv: hur får man hästen att stå stilla

jag ska prova det som tuva-li och carinaso berättar. får se om jag kommer till framgång! skam den som ger sig! tur att jag är envis som 17:devil:


tack för er allas hjälp! :bow: jag ska informera er om hur det går och tar gärna emot fler förslag på övningar
 
Sv: hur får man hästen att stå stilla

hej,
vad är det för en häst du har?
min arab går framåt när man smänner sadelgjorden för fort för araber har en ytligare/känsligare nerv som gör att det känns obehagligt för dem. han stod inte heller stilla när man skulle sitta upp när jag hade köpt honom, men för det första, använd en pall så att det inte blir så svårt för hästen att hålla balansen. Om den ändå går framåt, backa tillbaka den fler steg än vad den tog framåt. Om inte det går, snurra hästen några varv åt BÅDA hållen. Sedan markerar du tydligt när den ska stå still genom att säga, whoo eller stilla eller vad som helst. Viktigast av allt , var konsekvent! Nu räcker det för mej att backa tillbaka min pålle för han vet att det blir bara jobbigt om han går framåt ;) :d

Varför gör du inte iordning pållen i boxen istället? Det är mycket enklare tycker jag, då kan du ju dessutom lära honom att stå stilla - LÖS! Jag´brukar ha ett grimskaft nere i backen när jag gör i ordning min pålle, för när det hänger ett grimskaft ner i backen vet han att han ska stå still, jätte smart :D !

Lycka till! Men tänk på att du alltid måste vara konsekvent, så löser det sig!
 
Sv: hur får man hästen att stå stilla

minnie_ skrev:
Jag´brukar ha ett grimskaft nere i backen när jag gör i ordning min pålle, för när det hänger ett grimskaft ner i backen vet han att han ska stå still, jätte smart :D !

Göra iordning hästen i boxen kan vara en lösning - men hängande grimskaft rekommenderar inte jag till en häst som inte lärt sig stå still! Risken att hästen trampar på grimskaftet är för stor - och har man otur händer en rejäl olycka!

Min sprattliga häst drog sönder sitt side-pull direkt när tygeln av misstag hamnade på marken (trampade på tygeln o fick panik). Tack och lov var det side-pullet som gick sönder, och inte hästen. Men jag vill inte tänka på vad som hänt om det varit en nylongrimma :crazy: .
 
Sv: hur får man hästen att stå stilla

Nej det är klart, i början kan man ju lägga grimskaftet över halsen på hästen! Men jag skulle aldrig tänka mej att lägga tyglarna på marken när hästen skall stå stilla - när de har bettet i munnen :crazy:

/mvh
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 950
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 519
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 024
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 843
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp