Hur får man hästen att sluta takta?

Martina_m

Trådstartare
Jag har egentligen en ganska lat och bekväm häst.

Men när han blir pigg, är det lätt att han blir pigg genom att takta, knäcka av nacken och tränga.

Så nu undrar jag om ni har något bra tips på övning man kan göra för att hästen ska bli sysselsatt och sluta att takta?

Det svåra är att när han taktar, så fungerar det inte riktigt att gå på honom, för han tar det inte som en framåtdrivande hjälp. Vet inte riktigt hur han tar det, men det är konstigt iaf :p.

Tips någon?
 
Sv: Hur får man hästen att sluta takta?

Nu är ju inte jag någon expert på ridning (håller på med travhästar :P) Men jag hade slappnat av, suttit tungt, släppt efter lite på tyglarna och skrittat MYCKET :D så han slappnar av och lär sig skritta. ;)

Även om han inte börjar skritta direkt så kommer det väl när han börjar slappna av :)
 
Sv: Hur får man hästen att sluta takta?

Nu är ju inte jag någon expert på ridning (håller på med travhästar :P) Men jag hade slappnat av, suttit tungt, släppt efter lite på tyglarna och skrittat MYCKET :D så han slappnar av och lär sig skritta. ;)

Även om han inte börjar skritta direkt så kommer det väl när han börjar slappna av :)
Tack för svaret!
Låter klokt, och det är väl det jag vill göra!
Men känner att jag vill ha lite tips på hur jag får oss att slappna. För att skritta rakt fram på halvlånga tyglar kan ta tid, och jag vill att jag ska återfå kontrollen. För jag känner att jag tappar den när han börjar hålla på, och det blir han som bestämmer....
Han är en häst med MKT humör, som ett tjurigt sto :grin:. Och här gäller det att sätta gränser, för annars blir han lätt odräglig.
 
Sv: Hur får man hästen att sluta takta?

Min ponny är exakt likadan! Struntar i skänkeln, eller i varje fall går inte fram för den.... ;) men en sak som funkar på henne är: att jag kortar tyglarna och börjar jobba henne. Använder mycket skänkel, samtidigt som jag försiktigt kramar i tyglarna. Går hon inte fram för skänkeln, lägger jag till spöt något på baken, eller bakom skänkeln. Tanken med drivningen är att eftersom hon redan ökar så kan jag passa på att bestämma att hon ska öka ännu mer, inte att hon gör det för att hon vill. Hänger du med? ;) så istället för att sitta och små bromsa och försöka hålla emot framåtbjudningen gör man nåt med den! Det är ju den varje ryttare vill ha. Efter ökningen, kanske jag böjer henne åt båda hållen, flyttar sidledes, travar några steg, sen över gång till skritt... Ja och så vidare :) men måste dock påpeka att det som kan hända är att dom tycker att det är så kul när man gör så mycket saker hela tiden, så när man inte fortsätter börjar dom takta. Prova att släppa tyglarna och låta honom gå på några steg på långa tyglar, sen korta upp, jobba. Sen gör du så! Allt detta funkar super för mig, och hoppas det inte blev för flummigt och att det kanske funkar :)
 
Sv: Hur får man hästen att sluta takta?

Antar att du menar i dressyren? Har haft några sånna hästar och brukar köra med en taktik som funkar bra :D

Detta är ett litet undantagsfall där det är ok att bara rida på en tygel och oftast inner. Rid på en volt och lär hästen att den ska böja halsen innåt men fortsätta följa voltspåret, dvs. flytta inner bog för inner skänkel. Använd bara innertygeln och gör det mjukt samt rid på relativt lång tygel! Om hästen taktar så bara fortsätt jobba tills den ger efter i halsen och kliver under sig med inner bak och skrittar med lugna stora steg. Mjuk hand och följsamt säte!
Endast ledande tygeltag, bara en tygel och ta aldrig bakåt. Byt varv och tygel ofta, men inte förren du fått igenom skritten i det första. Driv heller aldrig framåt utan bara sitt still. Vill hästen böja in nacken för mycket får den göra det så länge, eventuellt ta små mjuka förhållningar följt av stora eftergifter på ytter tygel.

När det funkar och du kan skitta hästen böjd i halsen för bara innerskänkeln börjar du mjukt korta upp båda tyglarna men fortfarande hästen ställd lite innåt. Börja sen rida mer och mer som vanligt i skritten men inte med för mycket framåtdrivning. Känner du sen att hästen börjar vilja takta lägger du bara på inner skänkel och ställer lätt åt samma håll med bara EN tygel.

Har funkat väldigt bra på många hästar. Börjar man jobba för mycket bakåt med båda tyglarna stoppar man dem från att kliva på framåt i skritt. Men det får ta lite tid, funkar inte på bara ett ridpass även om det fort kan bli bättre
 
Sv: Hur får man hästen att sluta takta?

Lär hästen att det går fortare framåt i skritt än i trav. Varje gång hästen börjar trava (takta) så rid den mycket kort och samlat, små förhållningar, men ingen broms, så man låter hästen trava, men så kort och långsamt han kan, vilket då gör att han själv brukar gå över i skritt. När man då ger efter tyglen och låter den skritta på så inser han snart att 'hey, jag kommer fortare framåt om jag länger på stegen i skritten än börjar myrstegstrava'. Så man får på köpet en bra skritt, eftersom man utnyttjar framåtbjudningen.
 
Sv: Hur får man hästen att sluta takta?

Tack för tipsen! :laugh:
Ska testa mig fram och se vad som kan passa oss bäst!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp