Hur får man en valp att vara still??!

Kalaspinglan

Trådstartare
Okej, kära bukefalos-människor, nu ska jag sätta era kunskaper på prov... ;)

Hur fasen får man en liten Ridgeback-bebis att vara still? Han är lite lätt halt, syns framför allt i traven, efter en lek-olycka (misstänker att det är en sträckning eller träningsvärk) och nu tänkte jag att han ska ta det lugnt ett tag.

Vet inte om silvertejp är rätt grej? Han kanske sträcker sig ännu en gång då? :rofl:

Sv: Hur får man en valp att vara still??!

Kompostgallerhage inne, koppel ute. Mer kan du nog inte göra utan att söva. Ge tuggisar och saker som han kan pyssla med när han ligger still. Han fick väl en väldans massa aktiveringsjulklappar för huvudet om jag inte minns fel. Bra läge att använda!

Stillsam sysselsättning inne, hjärngympa av nåt slag.
Koppel lär vara ett måste ute, men då får ni ju övning på det i alla fall. Man ska se nåt positivt i det negativa.

Annars är det väl bara en hammare i huvudet som gäller.... :devil: (nädå, inte så elakt, men det är svårt att få valpar att inte leka våldsamt).

Vet inte om silvertejp är rätt grej?

Återigen rekommenderar jag silvertejp. Det är enda sättet att få stopp eller tyst på dem. Lovar! :angel: :D

Annars är det väl bara en hammare i huvudet som gäller....

Hammare... :idea: smart! Brukar ta stekpannan, men du kanske är så pricksäker att en hammare räcker!? :angel: ;)

Oh ja, pricksäker till tusen.
Här kan vi slå i spikar med ett slag....(inte i huvudet dock)

Kalaspinglan skrev:
Okej, kära bukefalos-människor, nu ska jag sätta era kunskaper på prov... ;)

Hur fasen får man en liten Ridgeback-bebis att vara still? Han är lite lätt halt, syns framför allt i traven, efter en lek-olycka (misstänker att det är en sträckning eller träningsvärk) och nu tänkte jag att han ska ta det lugnt ett tag.

Vet inte om silvertejp är rätt grej? Han kanske sträcker sig ännu en gång då? :rofl:

Silvertejp är bra till mycket. Speciellt till valpar. Man tar helt enkelt och tejpar runt frambenen som en åtta, och likadant med bakbenen. Har du otur så får du en valp som "går" som en larv. Men då får du tejpa ihop alla fyra så är ditt problem löst :D

Stackars dig som aldrig får några vettiga svar på dina frågor om tokig rr-valp! :crazy: :D

Men det finns inte så många bra tips, det är bara att vänta och uthärda. Hysteri-tiden går över. Dock har du ju valt fel ras, då RR inte lugnar sig och blir "vuxna" förrän tidigast 4 års ålder. :angel: :D *inte avis*

Ingen fara GaurdianAngel, jag tycker att bara att det är roligt att det "flummar ut" ibland. Min tråd var inte så speciellt seriöst skrivet heller... :-)

Gissa vilken stackars vovve som röjer mer än vanligt? Han är skogstokig, hoppar och springer och biter och är helt hysterisk. Svårt att låta bli att skratta åt honom, han ser för kul ut. Försökte hålla fast honom i famnen, då blev han ännu mer exalterad... *suck*

Fast han var jätteduktig när jag promenerade med honom nyss, gick "fot" hela tiden i princip och när jag träffade en kollega med sin hund i bilen utanför porten var han helt lugn trots att vovven skällde som bara den.

Nu ska vi försöka få honom att ligga still i sin säng hela natten. Förhoppningsvis är han uttröttad efter allt röj och bus så även jag får sovmorgon i morgon.

Tjingeling!!!

hemlig skrev:
Oh ja, pricksäker till tusen.
Här kan vi slå i spikar med ett slag....(inte i huvudet dock)

Inte i huvudet skriver du....*tittar runt och viskar tyst*....sätter du spikarna i tassar, svans eller öronen då? Funkar det lika bra? :o :idea: :angel:

Sömnmedel...

När min hund var liten var han bara stilla när han sov!

Lycka till!! ;)

En i varje tass och en i svansen så sitter valpen kvar :devil: . Måste dock medge att det är jobbigt att få loss den sen, man får böja och bända. :p

Jag vill helst inte spika i golvet, eftersom jag bor i lägenhet. Är rädd för att grannarna ska klaga för mycket. Kanske jag kan häfta fast honom i soffkuddarna, det låter ju garanterat inte lika mycket...??! *L*

Idag är han bättre från hältan, tack och lov. Fast jag märker att han inte alls uppskattar den här lugna soffliggar-stilen SÅÅÅÅ mycket. Bra passivitets-träning! Jag har gjort lite hjärngympa med honom här inne fast han blir inte så trött av det, inte så att han vill ligga och sova...

Häfta fast i soffkuddarna.....hm, bor ju också i lägenhet. Bra med tips när valpen hämtas om tre veckor - och tiden går lååångsamt!

Valpar brukar ju ha en ganska aktiv växel.
Vad bra att han är bättre nu!
Svårt att hålla dem lugna när de vill utforska och prova på allt.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Förvarnar för en väldigt lång "skriva av sig-tråd".. Vet knappt vad jag ska börja med.. Eller ja, kanske "början" vore bra... Efter...
2
Svar
35
· Visningar
5 634
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård