hur får man en mer samlad galopp..?

T

Tjalfe

När jag galoperar på min fjording kille så rusar han iväg! Han är inte koncentrerad på nått utan bara springer runt,runt,runt inne i ridhuset:crazy: är inte så lätt att träna på andra saker då för man har fullt upp att hålla balansen:(
När jag gör en galopp fattning från skritt så går han jätte bra och samlad några galoppsprång sen ökar han och det blir bara flängit:crazy:

Har inte tillgång till någon tränare just nu men vill få ordning på det här.. Något tips?:crazy:
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Gör många övergånga; trav-galopp och skritt-galopp. Var nog med att hitta lugnet igen efter varje galopp igen innan du fattar igen.

Du kan även ta hjälp av bommar så han måste koncentrera sig lite på att galoppera på det avståndet du lägger dom...
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

japp. och det funkar inge vidare.. han lyssnar inte alls..:crazy:

har haft min fjording i 11 år nu och han var exakt lika, han trodde att galopp betydde full fart utan kontroll, jag har tränat,: galopp- halt-galopp-halt och efter ett tag väntar de liskom på halten och börjar lyssna mer, men ofta handlar de om att de ska kunna bära upp sig, vi testa även att galoppera honom trött vilket var som att hälla vatten på en svan eftersom jag var helt utslagen innan honom men de är bara att försöka rida volter, ju mindre de är dess svårare är de för dem att springa ifrån sen när din häst går bättre på mindre volt är de bara att öka succecivt till sist kan du rida på hela spåret.
Lycka till =):banana:
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Bra svar. När det funkar kan du öka o minska tempot 4 språng fram o sen 4 språng tillbaka.....
Gör bara en kort kram i tygeln.
Bli inte kvar i tygeltagen, då lägger den sig bara på o drar- slutar att lyssna.
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Japp tror oxå det funkar bäst, har själv ett korsningssto på 13 år som oftast har rusat fram så fort det blev galopp och ALLTID slagit bakut åt alla håll!:crazy: Nu när jag börjat rida mer (ca 5dgr/v) har hon lugnat ner sig, sparkar aldrig bakut men rusar fortfarande i galoppen:eek: har påbörjat att försöka galoppera henne i mindre volter så hon helt enkelt inte kan rusa fram. Märker att hon börjar få lättare att ta det sakta, galoppera i form på volt, :bow: men så fort vi lämnar volten ökar hon igen :( tror dock det beror på vana/oförstånd och att hon inte orkar bära sig än....Alltså övning GER färdighet :bump: :bump: :bump:
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Sätt honom i arbete i galoppen, alltså inte bara galoppera runt på spåret eller volten, utan som andra säger - minska volten så han tvingas att lyssna på dig, tänka och arbeta istället för att bara kuta. Övergångar är också bra och stärkande. En bra övning är att vara på volten och tänka sig eller markera 2 eller 4 punkter (halv eller kvartsvolt) och att vid varje punkt göra en övergång/fattning alt halvhalt. Sträva efter att ge så små hjälper som möjligt.

Beroende på vad eran nivå ligger på kan man lägga in serpentiner där man rider förvänd galopp i mittenbågen, eller en 8 volt där man rider förvänd galopp i ena volten.
Rid öppna längs långsidan eller bara ställ honom lite. Helt enkelt "tvinga" honom att lyssna, tänka och arbeta.
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

kan tänka mej att det här med över gångar är ett riktigt bra knep:)
ska prova det:)

men det där med att rida på en volt i galopp är ju ett annat problem vi har.. Har skapat en tråd här under "fritidsridning" där jag frågar om det också....
När man galoperat ca 2 varv på en inte allt för liten volt så sticker han iväg ut ur volten!!:eek:

och problemet till det är väl helt enkelt att han är väldigt dåligt musklad. så jag kanske får börja med att muskla honom innan jag ger mej på det hära problemet.:crazy:

synd bara att jag har så dåligt tålamod och bara vill att allt ska gå fort fram:(
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Hur funkar traven och skritten? Det är jättebra tips du har fått, men det låter lite som att pålle minsann tycker att det är han som bestämmer ;) och se till så att allt det du vill ska funka i galopp först och främst funkar i traven. Känner du tendenser till att han vill ut ur volten även där?

Det kan ju också vara så att hästen inte orkar samla ihop sig ordentligt, därav drar han iväg, och då är klättring och halvhalter bra.

Sedan behöver du ju inte begära att hästen ska springa ihoptryckt som en annan dressyrchampion, utan börja med att hitta tempot och utgå därifrån.

Lycka till.

Edit: Se till att du trycker till ordentligt med ytterskänkeln och leder inåt när hästen vill dra sig ur volten. Ett dressyrspö i ytterhanden att peta till hästen med när han försöker tänja ut volten kanske kunde vara ett litet hjälpmedel?
 
Senast ändrad:
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

I skritten går det bra. I traven är han något svår att få samlad. Ibland rusar han iväg där också och drar tyglarna ur händerna på mej:crazy:

Hade gärna tagit hjälp av en tränare men har ingen möjlighet till det just nu men längre fram.

Ibland känner jag väll att jag inte har någon vidare kontroll över honom. Han gör aldrig något elakt som att kasta av mej men han är ju väldigt stark(som alla andra fjordingar) och gör ibland som han vill:crazy:

Men som sagt, får nog ta och börja i traven kanske.

En fördel med allt det här är ju iaf att min pålle inte verkar tycka att det är tråkigt i rudhuset. Och jag har nog hellre en pigg och stark fjording en en slö och seg..:d
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Din fråga:


kan tänka mej att det här med över gångar är ett riktigt bra knep:)
ska prova det:)

men det där med att rida på en volt i galopp är ju ett annat problem vi har.. Har skapat en tråd här under "fritidsridning" där jag frågar om det också....
När man galoperat ca 2 varv på en inte allt för liten volt så sticker han iväg ut ur volten!!:eek:


Svaret! ;)

och problemet till det är väl helt enkelt att han är väldigt dåligt musklad. så jag kanske får börja med att muskla honom innan jag ger mej på det hära problemet.:crazy:

synd bara att jag har så dåligt tålamod och bara vill att allt ska gå fort fram:(

Han orkar helt enkelt inte. Se till att bryta av galoppen INNAN den blir dålig, och ta en ny fattning sen. Men framför allt...jobba inte förlänge så att han blir för trött.

Tålamod är också modigt!
Lycka till// Fjasut
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Eller -Tålamodet är det största modet :D
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Knapplån!

Har tränat på att göra fattningar och när jag känner att han sticker iväg så saktar jag av och gör en ny fattning! Och vilket resultat på bara så kort tid! I början gick han samlat i ungefär 8-10 galoppsprång men det ökar bara mer och mer. Och nu kan han gå samlad ett helt varv på volten:love: :) Hoppas att det håller i sej bara!!:)
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Just det, du har svarat själv på det här ovan. Han orkar inte gå i galopp varken samlat eller på volt. När det blir jobbigt sticker han ifrån det jobbiga. Håll inte på så länge, sluta innan han tycker det är jobbigt, sakta av till trav eller skritt, fatta ny galopp, sakta av osv., precis som du beskriver ovan att du gör. Försök också att stärka bakdelen på honom med klättring, cavaletti. gå inte för fort fram, håll inte på tills han blir trött, utan bryt av innan.
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

det gick jätte bra fram tills jag blev sjuk:cry: har vart sjuk jätte länge och han har inte blivit nått riden på jätte länge. Var iväg först igår och han hade ju tappat en hel del. Bara hoppas att han får tillbaka det snart:D
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

raderat****
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Kanske inte funkar för alla, men...
Jag gjorde så att jag sprang med min häst i uppförsbackar, och hon är så lyhörd att hon för det mesta anpassar tempot efter mig. Så då tränade jag övergångar trav/galopp, varvat med riktigt långsam skritt.
Tycker att hon blev både starkare och mer lyhörd av det.
Dessutom var det roligt, plus att min kondis blev bättre (= jag orkar rida mera).
Lycka till!
 
Sv: hur får man en mer samlad galopp..?

Hörru;)
om Ts är ett barn o har en Fjording, är det nog lite väl att springa med ett lokomotiv:D
Du är väl vuxen, stor o har en islandsponny:cool: - lite lättare i typen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 285
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Med en ny valp i en större stad blir trafikvett en av de viktigaste grejerna att få ordning på. Varje gång vi ska gå över en gata...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Kimmya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp