Hur får man en häst att skritta?

Sv: Hur får man en häst att skritta?

Mmm... jag håller med! Bra tips! :idea:

Ute är det ingen fara att hon knatar på! Hon går i en jättebra form, framåt nedåt och ryggen böljar upp/ned och hon tar jättekliv med bakbenen. Och jag låter henne gå på som hon vill med långa tyglar. Minsta jag tar i dem så svarar hon... men hon ökar på strax därefter. :p

Och min andning är lugn. Hon är den stressande typen och spänner sig lätt men svarar väldigt bra på mig/ryttare. Är jag lugn är hon lugn. Är jag orädd är hon orädd, med undantag av särskilt läskiga saker naturligtvis.

tips om att sjunga när jag red för att andas hela vägen ner i magen.
Sen vet jag inte om det hjälpte så mycket för jag har nog ingen vidare sångteknik :p

:D

För min del hade hästen/arna mer oroat sig för att det är älgarnas parningssäsong eller nått om jag satt igång att sjunga... :devil:

Tillägger efter lite läsning i tråden att du även måste få henne att acceptera skänkeln på ett bra sätt. Även om det känns fel att lägga till skänkeln så brukar det kunna ge positiv effekt att göra det. Du har ett utgångsläge med en känslig och lyhörd häst vilket är bra! Nu måste du lära henne hur hon ska tolka dina hjälper och HUR känslig hon behöver vara.

Du skriver mkt och klokt! Jag tackar och bugar!

Ja, det har varit snudd på omöjligt hittils att lägga till skänkeln i syfte att runda henne i hörnen, trycka ut henne om hon "sneddar" i volten ohc liknande. Skänkeln lever ju tyvärr i bland sitt eget liv och även om jag vet att hon inte kan sidförande hjälper riktigt är skänkeln där och lägger till ibland och vill "lägga sig där den ska". Att ha hjälp av en på marken är nog inte så dumt! Eller att ställa henne mot staketet. Nu har hon blivit liiiite bättre än hon var när jag precis köpte henne. Man kan tex lägga benen försiktigt runt henne när hon töltar för att få henne att få in bakbenen lite till och därmed gå i riktigt fin form, utan att hon drar iväg- tur att hon är känslig och lugn i munnen!

Din häst är överambitiös och vill göra rätt och få beröm (så som jag bedömer det) och det är ditt ansvar att lära henne vad som leder till beröm.
Du måste kunna ha skänkeln intill hästen utan att hon drar iväg och du måste kunna flytta sidvärts. Har du svårt att flytta sidvärts så tar du hjälp av en vägg/ett staket och vänder huvudet utåt t.ex. åt vänster i höger varv och flyttar undan vänster skänkel. (Så att bakdelen går innanför spåret). När hon fattar poängen provar du att flytta sidvärts med framdelen innanför spåret. Noga med eftergift och beröm.

Du kan också ha en medhjälpare framför din häst som bromsar vägen framåt och be henne gå åt sidan. Om hon är lätt att flytta från marken kan medhjälparen också flytta henne åt sidan med dig på så får du hjälp med att koppla ihop sidförande hjälper från marken och från ryggen.

Mvh JV

tio tecken

Låt henne vara lite het och bråka inte så mkt. Att sitta och hålla brukar bara förvärra situationen och gör man en stor grej av det riskerar man att få ett större problem.
Det är mkt sant!

Låt henne jobba på en gång och ge henne tillfälle att blåsa ur överskottsenergin med jämna mellanrum men var tydlig med gränserna. (= Hon får blåsa ur ibland men ENDAST när du tillåter det).

Det är nog klokt! Tyvärr har hon ingen kondis direkt. Jag hade gärna låtit henne dra en rejäl galopp i en uppförsbacke för att låta henne bli av med lite överskottsenergi! Men det är som du säger, säkert oerhört viktigt att inte låta henne dra iväg utan tillåtelse.

Träna skritten när hon är trött och då ska hon följa din sits och inget annat. Jag vet att denna typen av häst kan verka nästan outtröttliga ibland men de kan nå en psykisk och fysisk avspänning efter galoppintervaller i skogen t.ex. där de får utlopp för sin energi och är efter det lättare att påverka. Ha som mål att skritta på lång tygel eftersom det uppmuntrar till avspänning. Det gör inget om skritten är hastig och överilad i början, de lär sig ;)

Det viktiga är att du ger lång tygel och låter det bära eller brista. Hellre 100 försök och ett lyckat än inga försök alls. Om du ger henne tygeln och hon börjar trava/tölta så saktar du av och gör om. Någon gång förstår hon ju.

Det gamla tricket "tar jag inte tygeln när du taktar så betyder det att vi faktiskt inte ska trava/tölta" funkar på henne faktiskt. Så länge jag har lång tygel går hon "bara" i reafartsskritt och testar med takt ibland om hon inte tycker att hon är tillräckligt snabb ändå... Att sitta och tjuvhålla henne i skritten medför nog bara att jag sitter i en grantopp och undrar hur jag kom dit... Men ett mål är ju förstås att på sikt lära henne att man faktistk får hålla korta tyglar i skritt ute också.

Det viktiga är att inte göra detta innan hästen har fått utlopp för åtminstone en del av sin energi, då blir det frustrerande för både dig och hästen. Om övningen inte ger resultat över en längre tid kan man börja att vända och skritta åt andra hållet några meter varje gång hästen drar iväg. Det är ett evighetsarbete men ger resultat. Jag var med om att jag kom längre och längre åt "fel håll" en gång men hästen fattade poängen efter lååång tid.

Ett annat tips kan vara att göra halt och stå stilla på lång tygel tills hon slappnar av, beröm MASSOR. På så vis får hästen inte lämna den punkt där man ställt den förrän hon slappnat av. Det bör lära hästen att avslappning är positivt för då får man gå framåt och dessutom är det en behaglig känsla. Den här övningen bör man lämna ganska snart om man märker att det inte ger positiva resultat. En häst som går på bakbenen eller dansar omkring halvt hysteriskt är inte att föredra. Kan man få hästen att stå still så är det däremot ett bra alternativ.

Lycka till!

Tusen tack för alla bra tips!!!

Har inte riktigt läast allt men här kommer mina tankar...

Har en häst som är precis likadan. Han gör allt för ryttaren och är oerhört känslig för ryttaren men är stressad. Ibland funderar jag på vad han varit med om på Island. Han är idag 21 men han har inte lugnat sig nämnvärt de 10 år vi haft honom. Den perioden han har gått allra bäst är när jag tävlade honom rätt mycket och tränade jättemycket. När han väl använder ryggen och sätter bakbenen under sig tycker han att det är superjobbigt. Och då får jag driva driva driva. Så mitt tips är helt enkelt att göra alla möjliga övningar för att få hästen att sätta benen längre in under sig än tidigare. En känd tränare och domare sa vid ett av träningspassen att han skrittade för 8 vid ett tillfälle. På tävling har dock skritten alltid varit det sämsta och aldrig inbringat mer än 4,5 :d.

Lite rörigt men men jag hoppas du förstår hur jag tänker....

Jo, det där känner jag mycket väl igen från vår förra häst.

Var väldigt springig och tolkade minsta lilla skänkel (o diverse andra diffusa hjälper) som framåtdrivande. Men sen när hon blev mer ridbar och man började kräva att hon verkligen jobbade fick man plötsligt börja driva framåt. Då var det inte lika roligt/lätt att röra sig längre.
Stor skillnad på att springa och jobba :grin:

Då är det ju på rätt väg :) Kul att jag kunde tillföra något;)

Om din häst hade varit min så hade jag försökt att dra nytta av att ridbarheten i tölten är större och hoppats kunna applicera det på övriga gångarter med tiden. Fortsätt att lägga om benen i tölten mer och mer tills hon accepterar det så har du kommit en bit på väg.

Jag vill också påstå att en duktig tränare gör susen. De har smarta lösningar på massor av problem, mycket erfarenhet och kommer dessutom med inspiration till den ryttare som mest befinner sig hemma i stallet med inget annat att inspireras av än den vardagliga lunken.

Angående skritten på lång tygel så kan jag blunda och känna känslan. Många hästar med mkt energi beter sig som din ifall de samtidigt är lyhörda och känsliga. Jag tror att du kommer ha stor glädje av det senare. Min senaste ponny har vissa drag som liknar din och vet du vad? 1. Han är väldigt fin (och det tycker självklart jag, men i synnerhet alla andra;)) 2. Han är het som attan 3. Han är lydig och supersnäll!

Mvh JV

Senast ändrad:

Många hästar är som du beskriver utan att ha varit med om något särskilt. Ofta tycker jag att sådana problem brukar bottna i hästens vilja att vara ryttaren till lags, hästens prestationsångest med andra ord. Mycket beröm och tillräckligt med träning för att hästen ska få utlopp för sin energi brukar vara bästa medicinen.

Mvh JV

Till Fia och Drysno:

Åhå! Så det finns hopp om att hon lugnar ner sig när hon får jobba ordentligt då? :laugh::angel:

Skämt åsido, vi får se, personligen tror jag att hon är en såndär som blir förbannad och tar i ännu mer om det är jobbigt, men jag vet inte. Hon är inte så mkt riden ännu och har ingen kondis alls. Och :o ganska mkt tjock också.

Då är det ju på rätt väg :) Kul att jag kunde tillföra något;)

Om din häst hade varit min så hade jag försökt att dra nytta av att ridbarheten i tölten är större och hoppats kunna applicera det på övriga gångarter med tiden. Fortsätt att lägga om benen i tölten mer och mer tills hon accepterar det så har du kommit en bit på väg.

Makes sense! Jag är mest förvånad över att hon inte går ännu snabbare utan tar i mer bara. Men i det här fallet är det nog som du säger bara bra.

Jag vill också påstå att en duktig tränare gör susen. De har smarta lösningar på massor av problem, mycket erfarenhet och kommer dessutom med inspiration till den ryttare som mest befinner sig hemma i stallet med inget annat att inspireras av än den vardagliga lunken.

Absolut. I´m holding with you, som man säger :D. Jag har en bra tränare att tillgå men hittils har min pålla haft så dålig kondis att hon aldrig skulle palla ett normalt träningspass. Jag är däremot sugen på att låta tränaren rida henne ett par ggr istället och se om hon får till det lite bättre. Jag börjar få igång min timing, har haft uppehåll i flera år med ridningen och har nu börjat rida igen sedan ca ett år tillbaka, men kanske bara 6 månader flera ggr per vecka. Parering och timing är betydligt bättre nu men min tränare är rätt skicklig. Om inte annat kanske hon lättare kan hjälpa mig när jag själv sitter på ryggen.

Angående skritten på lång tygel så kan jag blunda och känna känslan. Många hästar med mkt energi beter sig som din ifall de samtidigt är lyhörda och känsliga. Jag tror att du kommer ha stor glädje av det senare. Min senaste ponny har vissa drag som liknar din och vet du vad? 1. Han är väldigt fin (och det tycker självklart jag, men i synnerhet alla andra;)) 2. Han är het som attan 3. Han är lydig och supersnäll!

Mvh JV

Det låter verkligen hoppfullt det du skriver!!! Vi håller fast vid din vision :idea:

Makes sense! Jag är mest förvånad över att hon inte går ännu snabbare utan tar i mer bara. Men i det här fallet är det nog som du säger bara bra.

Det tycker jag är väldigt positivt. Ta i mer ->tröttare häst -> nöjdare häst (om man har en het rackare ;))

Absolut. I´m holding with you, som man säger . Jag har en bra tränare att tillgå men hittils har min pålla haft så dålig kondis att hon aldrig skulle palla ett normalt träningspass. Jag är däremot sugen på att låta tränaren rida henne ett par ggr istället och se om hon får till det lite bättre. Jag börjar få igång min timing, har haft uppehåll i flera år med ridningen och har nu börjat rida igen sedan ca ett år tillbaka, men kanske bara 6 månader flera ggr per vecka. Parering och timing är betydligt bättre nu men min tränare är rätt skicklig. Om inte annat kanske hon lättare kan hjälpa mig när jag själv sitter på ryggen.

Det tycker jag låter som en bra idé. Låt din tränare sitta upp en gång eller två och har du möjlighet att träna på dina egna villkor så är det kanon. När jag har haft unghästar eller hästar som inte är helt igång så har jag ridit 20 min lektioner ibland. Hästen orkar inte så mkt men man får ändå tips och inspiration. Dessutom blir man peppar av att träna :D

Good luck, och du; ring mig när ni vinner er första tävling ;)

KL

Se där! Min tränare hoppade upp en sväng i kväll och testade lite. Hon fick henne att gå riktigt riktigt bra efter en stund. Det är svårt att säga exakt hur hennes recept var eftersom det är så lugna fina hjälper men de kommer säkert mer timade än mina. Rudis (kort för Raudhetta plus att det inte är ett sååå missvisande smeknamn :p) hoppade till rejält och krånglade när tränaren lade om sina ben och bara höll dem där, utan att driva och utan att trycka aktivt. Men efter en stund lugnade hon ner sig.

Tränaren säger att det ofta är så, att hästar tycker det är skönare att skänkeln ligger mot och kramar lugnt och försiktigt utan egentligt tryck istället för att man är fjäderlätt- de liksom bara går och väntar på order.

Rudis klarade också att ta en skänkel som tryckte ut henne på volten, hon gick innåt, främst med bogen så att volten blev mindre. Det var svårt för henne men det gick.

Tölten gick så där, hon är lite passtaktig men min tränare sa att hon definitivt inte är en grispassare av ngn värre sort, bara otränad, omusklad, utan vidare kondis och på ett jobbigt underlag. Det märktes, sa hon, att det inte blir ngra större problem för henne att hitta rätt takt.

Jag är sååå tacksam för bra tränare :love:

Lite kort uppdatering;

Min tränare har ridit ett par ggr nu och fått henne att lugna ner sig liiiite i alla fall. Jag sitter inte och joxar så mkt när jag rider, är rätt lugn i hjälperna och sättet. Ganska passiv men tränaren är så klart ännu bättre med ytterligare kroppskontroll, timing och förstås kunskap. Hon har tränat henne i sambandet mellan skänkel och mun, ngt jag inte kan kommentera så mkt mer än att det har gett resultat.

Rudis kan numera skritta på "kort" tygel,dvs med kontakt, på ridbanan efter ca 10 minuters taktande och flängande :angel: i halva, ibland hela volter!!! :angel:

Hon lyssnar bra på tygeltagen, väldigt känslig, fortfarande men nu kan man flytta överkroppen eller spännan ena skinkan utan att hon tolkar det som full fart framåt. Man kan lägga till skänkeln så den ligger emot men man kan inte använda den utan att hon ökar i takt, istället för arbetsinats/energi. Men det är ju förstås att gå för fort fram, jag vill bara förklara mig. Man kan, försiktigt, lägga intill innerskänkeln vid böjt spår utan att hon får panik/springer fram.

Hon kan till och med slappna av ett par steg!!!

Så här går det framåt! :love:

Hon riktigt riktigt njuuuuter när hon får gå ett par varv i tölt och får springa av sig lite. Hon är fortfarande i lite dålig kondis så vi tar det lugnt. I morgon tänkte jag ta ut henne på ett stort fält och gå runt det i snön. Ett halvt varv lär räcka (och snön är mjuk att landa på och fältet är i uppförsbacke i starten :devil::idea: om planen går åt skogen för jag hoppas på skritt :p)

Nu har ju du också en för dig relativt ny häst, och många hästar tar lite längre tid på sig för att acklimatisera sig. De kan knyta an sig till mycket i början, men betyder inte att de har blivit acklimatiserade och då finns alltid stress i botten.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 596
Senast: Boj
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka