Låt henne vara lite het och bråka inte så mkt. Att sitta och hålla brukar bara förvärra situationen och gör man en stor grej av det riskerar man att få ett större problem.
Det är mkt sant!
Låt henne jobba på en gång och ge henne tillfälle att blåsa ur överskottsenergin med jämna mellanrum men var tydlig med gränserna. (= Hon får blåsa ur ibland men ENDAST när du tillåter det).
Det är nog klokt! Tyvärr har hon ingen kondis direkt. Jag hade gärna låtit henne dra en rejäl galopp i en uppförsbacke för att låta henne bli av med lite överskottsenergi! Men det är som du säger, säkert oerhört viktigt att inte låta henne dra iväg utan tillåtelse.
Träna skritten när hon är trött och då ska hon följa din sits och inget annat. Jag vet att denna typen av häst kan verka nästan outtröttliga ibland men de kan nå en psykisk och fysisk avspänning efter galoppintervaller i skogen t.ex. där de får utlopp för sin energi och är efter det lättare att påverka. Ha som mål att skritta på lång tygel eftersom det uppmuntrar till avspänning. Det gör inget om skritten är hastig och överilad i början, de lär sig
Det viktiga är att du ger lång tygel och låter det bära eller brista. Hellre 100 försök och ett lyckat än inga försök alls. Om du ger henne tygeln och hon börjar trava/tölta så saktar du av och gör om. Någon gång förstår hon ju.
Det gamla tricket "tar jag inte tygeln när du taktar så betyder det att vi faktiskt inte ska trava/tölta" funkar på henne faktiskt. Så länge jag har lång tygel går hon "bara" i reafartsskritt och testar med takt ibland om hon inte tycker att hon är tillräckligt snabb ändå... Att sitta och tjuvhålla henne i skritten medför nog bara att jag sitter i en grantopp och undrar hur jag kom dit... Men ett mål är ju förstås att på sikt lära henne att man faktistk får hålla korta tyglar i skritt ute också.
Det viktiga är att inte göra detta innan hästen har fått utlopp för åtminstone en del av sin energi, då blir det frustrerande för både dig och hästen. Om övningen inte ger resultat över en längre tid kan man börja att vända och skritta åt andra hållet några meter varje gång hästen drar iväg. Det är ett evighetsarbete men ger resultat. Jag var med om att jag kom längre och längre åt "fel håll" en gång men hästen fattade poängen efter lååång tid.
Ett annat tips kan vara att göra halt och stå stilla på lång tygel tills hon slappnar av, beröm MASSOR. På så vis får hästen inte lämna den punkt där man ställt den förrän hon slappnat av. Det bör lära hästen att avslappning är positivt för då får man gå framåt och dessutom är det en behaglig känsla. Den här övningen bör man lämna ganska snart om man märker att det inte ger positiva resultat. En häst som går på bakbenen eller dansar omkring halvt hysteriskt är inte att föredra. Kan man få hästen att stå still så är det däremot ett bra alternativ.
Lycka till!