Hur får man en häst att skritta?

Gry

Trådstartare
Köpte en islänning för ett litet tag sedan. Hon är ganska lite hanterad, inriden men inte riden så mkt. Har tagit det lugnt med henne. Väldigt lugnt. Men hon tar det inte lugnt :p. Förra ägaren sa att hon var förbaskat het och krävde en rutinerad ägare/ryttare. Och jo... :D hon är rätt het...

Hon är helt underbar. Vi har ridit ut och jädrar i havet om hon inte får gå först! Då kan hon slappna av. Hon kliver fram som en älg och med raska steg. Ut och mösa i skogen är inte hennes melodi... Jag upplever henne som ganska cool ute. Lite klok. Tittar, funderar och avfärdar det som inte är "farligt" och litar på mig om hon är rädd. Stimmar inte till det.

I stallet är hon ganska hoppig om det låter mkt.

På banan... ja jeeez :eek: Det går INTE att få henne att skritta knappt! Hon taktar eller töltar. Kliver på som tusan. Och hon är ganska otränad men tölt ska det vara. Jag har hittils ridit med sällskap eller ensam och det är lika där. Rider mest böjda spår så hon inte drar iväg för mkt.

Hon är väldigt känslig för hjälper. Minsta lilla så svarar hon.

Jag upplever ibland att hon känns lite stressad men det är mest när hon inser att hon inte får springa liksom. Och hon är inte stressad i tölten utan där vill hon gå liksom. Det är bara i skritten.

Jag upplever henne som positiv och glad.

Ngn som har några råd?

Sv: Hur får man en häst att skritta?

Du kan träna in one rein stop, eller one rein nästan stop.. Så fort hon styvar sig/stressar på så vrider du din kropp som att du ska in på liten volt sen tar du en tygel (led med handen -ut, ner, upp mot hals. Dra ej bakåt en massa)och låter henne gå med mulen nästan vid ditt ben tills hon stannar. (lägg gärna till röstkommando) ta en paus med beröm. Varje gång du låter henne gå fram så ge henne en chans att ta det lugnt på längre tygel, spänner hon sig så gör om proceduren.
Viktigt är att sätet kommer först och att handen är mjuk och att den stillastående pausen inte glöms bort. När hon tar det lugnt i skritten så kan du testa i trav.

När hästen har förstått övningen brukar det räcka att till slut ta ett ledande tygeltag så börjar de varva ner.

Detta brukar funka om man gör det korrekt! :) (varning för ryttare som blir lite yr av allt snurrande!;))

Vad kul att du älskar din häst:laugh:
Jag skulle vilja påstå att din häst inte är tillräckligt lydig för hjälperna och att du har för svagt ledarskap. Träna grunläggande lydnad både från marken och uppsuttet så ska du se att det blir bättre. One rein stop, sidförande, förhållande och framåtdrivande hjälper. Det är väldigt vanligt att man blir för passiv som ryttare på en het häst. Sätt din häst i arbete så att hon inte har tid att tänka på att stressa iväg.

Lycka till med din fina pålle

Som echa skrev, så tycker jag också att "överböjningsbroms" eller "one rein nästan stop" (haha som var ett väldigt bra namn) är det absolut smidigaste på stressade/pigga hästar. Sitter man och tjuvhåller eller hela tiden vill bromsa brukar det bara bli värre och hästen stressar upp sig mer. Då är det toppen att bromsa genom one rein stop eftersom man slipper dra i tyglarna bakåt så att säga.

När hästen sedan kan konsten att bromsa ned är det bra att varva med mycket lång, låg form i början så hon sträcker på sig på långa tyglar. Ofta trivs hästarna där nere och lugnar ner skritten.

Jag red en häst ett tag som var sån, visserligen ingen islänning, så det var ingen tölt utan bara taktande och studstrav.
På henne funkade det bra att få henne att fokusera på var hon satte benen istället för hur fort det gick. Små 8-volter, skänkelvikning, gärna flytta för skänkeln på voltspåret, skolor på lite större volt. Efter ett tag coolade hon ner sig eftersom det var lättare att följa spåret, och då fick hon gå ut igen. Stressade hon upp sig gick vi in och gjorde något igen. För det funkade inte att bromsa, då blev det ännu kortare steg och hon korvade sig massor.

Hon blev stressad när det var andra hästar i närheten, och när de kom för nära. Så det är ju inte riktigt samma problem, men kan ju vara ett alternativ att testa.

Det var ett jättebra tips där! Jag gillar´at! Det låter som ngt jag skulle vilja testa!

Hmm... testar nog redan i morgon och så kör vi så konsekvent och lugnt tills hon fattat vinken. Hon är rätt klipsk så min förhoppning är att det går rätt snabbt!

Nja... problemet är nog snarare att hon är hyperkänslig för hjälperna. Hon svarar blixtsnabbt på allt! Minsta lilla förhållning går genom hela henne och hon svarar bra på den ... men... sen går det blixtsnabbt fortare igen :p

Skänklarna svarar hon på på en millisekund, problemet är att minsta lilla dutt betyder i hennes värld att hon ska öka.... inte gå åt sidan.

Men det är nog helt sant att hon behöver mkt "jobb" för huvudet!

Ledarskapet är det nog inget fel på, tror jag. Hon är otroligt känslig. Stannar jag, tvärbromsar hon. Hon ger efter för minsta tryck, jag behöver bara göra en petrörelse i luften flera meter därifrån och hon svarar. Jag är inte så jättejätteinsatt i NH eller ledarskap. Gick en katastrofdålig kurs en helg som var vedervärdig men har läst lite. Det finns inget i hennes beteende som får mig att tro att hon inte ser mig som ledare.

Det är bra saker du skriver! Det är så vi har jobbat lite med undantag för sidförande hjälper. Hon tar minsta lilla pet med skänkeln som framåtdrivande.. :angel:. Har försökt ett par ggr men hon blir ännu mer stressad när hon inte förstår. Men hon har tagit ett steg åt sidan och då har jag avbrutit med massor av beröm.

Jag måste ha antingen långa tyglar och rida med enbart sätet, vilket går rätt bra ett tag eller rida med väldigt lugna men stilla stilla röra fingrarna, krama försiktigt på tygeln. Mycket mjuk. Lugnt säte. Det är bra! Jag måste totalfokusera och känna exakt var jag har kroppen hela tiden :devil:... De flesta hästar jag har suttit på tidigare har varit vana vid en hel del olater från min sida ;):D dock ej denna prinsessa... :angel: Här lär jag sitta i en grantopp om jag tjuvhåller för länge eller inte har stenkoll på skänklarna!

Då blir det "one rein nästan stop"- träning i paddock i morgon!!!

Tack så mkt för all hjälp allihopa!!

med tanke på det du skriver så måste jag lägga till en detalj. Se till att skänkeln (även underskänkeln, men ej hälen såklart) ligger mjukt intill henne hela tiden. Då tjänar du ännu mer på övningen och lär henne också att acceptera skänkeln. Enda gången du tar bort skänkeln är på sin höjd när hon står stilla och lugnt. Då lär hon sig att bemöta skänkeln med ett lugnt beteende.
Vidare kan du sen utveckla övningen till att ge tryck med skänkeln och göra det hela till något av en förböjd framdelsvändning (som du med tiden kan "räta upp") Böjningen brukar avhjälpa att de skruvar med frambenen och göra så de verkligen korsar bakbenen. På så vis lär de sig att ta sidförande mer korrekt! ;)

Som sagt lugnt och metodiskt i hästens takt! Hoppas att det går bra! :laugh:

Hur är hästen när du longerar henne? Skrittar hon då så beror det troligtvis på att du som ryttare inte är helt avspänd. Har själv ridit hästar som är ungefär likadana som din. Råkar man spänna sig en millisekund eller bara ligga "för nära" med skänklarna så sticker hästen iväg.
Träna på att verkligen slappna av, försök inte sitta och bromsa hästen, utan försök slappna av och låt hästen kliva på i sitt tempo, så småning om så kommer hästen bli mer avslappnad, när ni lärt känna varandra mer. Så länge hästen inte sticker iväg i snabbare gångart, men så länge hästen skrittar (även om hon kliver på väldigt fort) så beröm och "häng med". Låt det ta lite tid, som sagt när ni lärt känna varandra så kommer det bli bättre. -det brukar komma utav sig själv.

Sen kan det faktiskt vara så att hon inte har någon bra skritt, att skritten är hennes svaga gångart (precis som hästen kan ha svag trav eller tölt) .. kolla upp vad hennes föräldrar har för bedömning för skritt, kanske ligger det i generna?

Vad kul att du älskar din häst:laugh:
Jag skulle vilja påstå att din häst inte är tillräckligt lydig för hjälperna och att du har för svagt ledarskap. Träna grunläggande lydnad både från marken och uppsuttet så ska du se att det blir bättre. One rein stop, sidförande, förhållande och framåtdrivande hjälper. Det är väldigt vanligt att man blir för passiv som ryttare på en het häst. Sätt din häst i arbete så att hon inte har tid att tänka på att stressa iväg.

Lycka till med din fina pålle

Håller med du här, dessutom med ett litet tillägg har ju själv haft en häst med väldigt, väldigt mycket fart och fläkt varför just skritten ansågs som den mest onödiga gångarten på jorden efter galoppen då när det handlade om passen enligt henne.:D;)

Skritt på lång tygel där ryttaren faktiskt är rätt passiv, den enda inverkan som ska komma är ett lätt knyck i tygeln och att man lika snabbt släpper den till full längd.
Denna övning fick jag göra ofta och då på sträckor som hon normalt sett skulle ha gått i pass, när vi hade kommit en bit på väg så fick man först lägga en passläggning och nästa sträcka handlade om skritt på lång tygel och samma väg som tidigare passläggning. Detta var otroligt lärande för mig som ryttare att ta ett mentalt kommando över hästen, utan att kunna inverka med mer än den korta signal i tygeln men istället hade jag ju ett säte.

Jo det har helt klart med ledarskapet att göra, och känslig javisst det blir man nog som häst med den inridningen/träningen hon hon hade fått då den ryttaren inte accepterade annat än en mycket lyhörd häst.

Hur är hästen när du longerar henne? Skrittar hon då

Nope.. ingen skritt då heller. Hon är svår att longera, i alla fall för mig. Det räcker med att jag tittar "fel" för att hon ska reagera och jag har hyfsat med koll på kroppen. Så jag har faktiskt låtit bli att longera nu en tid, eftersom hon då faktiskt stressar upp sig och liksom idiotreagerar på minsta lilla. Jag har longerat en del i mitt liv, både unghästar och äldre och aldrig varit med om ngt så känsligt. Jag går ut och går med henne istället.

Träna på att verkligen slappna av, försök inte sitta och bromsa hästen, utan försök slappna av och låt hästen kliva på i sitt tempo, så småning om så kommer hästen bli mer avslappnad, när ni lärt känna varandra mer. Så länge hästen inte sticker iväg i snabbare gångart, men så länge hästen skrittar (även om hon kliver på väldigt fort) så beröm och "häng med". Låt det ta lite tid, som sagt när ni lärt känna varandra så kommer det bli bättre. -det brukar komma utav sig själv.

Ja, jag hoppas att det kommer med tiden. Jag kan liksom inte spänna mig för då blir hon som en fiolsträng. Jag måste vara totalt cool. Ute i skogen är det lättast att skritta. Då sträcker hon fram halsen framåt nedåt och jobbar med ryggen och bakbenen sätts typ framme mellan frambenen (äsch, nu överdrev jag en smula) och hon stövlar på så in i norden. Hon är inte svår att stanna när jag väntar in hästar bakor mig :angel:. Hon tvärnitar för minsta lilla förhållning. Och hon står still tills jag trycker lite med benen. Hon blir inte stressad av att stå still- inte än i allafall. Men skritta i normal takt finns inte i hennes världsbild.

Sen kan det faktiskt vara så att hon inte har någon bra skritt, att skritten är hennes svaga gångart (precis som hästen kan ha svag trav eller tölt) .. kolla upp vad hennes föräldrar har för bedömning för skritt, kanske ligger det i generna?

Hyfsade poäng... Hon är inte jättemusklad och det kanske är så att hon är den typen av häst som "tar i" när det är lite jobbigt? Och att hon kanske lugnar ner sig när hon är stark... hoppas kan man ju alltid :idea:

Har bara haft heta hästar och jag måste säga att du har fått kalas bra tips.
En häst som får gå framåt kan focusera väldigt mycket på farten, får hon däremot focusera på benen och hela kroppen blir tankarna på farten mindre. Hon BÖR få sättas i tänkande arbete, jag brukade göra som så att mina svängar, volter och allt vad de heter var små och tajta, verkligen få med HELA kroppen.

Rider du ut och hon vill gå i SITT tempo, då kan du svänga in i skogen, rid mellan träden hit och dit, en smart grej- låt henne korsa frambenen i svängarna så det blir ännu jobbigare. Eller så tar du ut henne på en volt på en åker. Tillslut kan hon förstå att stress, mycket fart, inte lyssna på matte= JOBB.

Lycka till:bow:

Håller med du här, dessutom med ett litet tillägg har ju själv haft en häst med väldigt, väldigt mycket fart och fläkt varför just skritten ansågs som den mest onödiga gångarten på jorden efter galoppen då när det handlade om passen enligt henne.:D;)

Skritt på lång tygel där ryttaren faktiskt är rätt passiv, den enda inverkan som ska komma är ett lätt knyck i tygeln och att man lika snabbt släpper den till full längd.
Denna övning fick jag göra ofta och då på sträckor som hon normalt sett skulle ha gått i pass, när vi hade kommit en bit på väg så fick man först lägga en passläggning och nästa sträcka handlade om skritt på lång tygel och samma väg som tidigare passläggning. Detta var otroligt lärande för mig som ryttare att ta ett mentalt kommando över hästen, utan att kunna inverka med mer än den korta signal i tygeln men istället hade jag ju ett säte.
Jo det har helt klart med ledarskapet att göra, och känslig javisst det blir man nog som häst med den inridningen/träningen hon hon hade fått då den ryttaren inte accepterade annat än en mycket lyhörd häst.

Det var så jag fick lite koll på min.

Jag har haft ett sto som inte var lika het som din, men ændå brukade stressa i skritten och ofta hade før brått att lyda, så brått att det jag bad henne om ofta blev gjort på fel sætt. Jag red också mycket på løs tygel + ute sick sack mellan træden i skogen. Jag brukade hoppa av om hon var "på tårna" och gå ett tag. Och så anvæda jag lite godis, både på marken och från ryggen. Någon sa att jag skulle tænka på hur jag andas. Hæsten hør hur vi andas, dom hør bættre æn oss. Och andas man djupt och tænker -det ordnar sig, då mærker den det.

Det där med andningen har jag också fått tips om.

Tidigare var min häst hopplös att rida ut själv med. Han stannade och gnäggade var 10 meter och försökte vända hem, sen när man passerat halvvägs så gick han och taktade och hoppade som attan. Då fick jag bland annat tips om att sjunga när jag red för att andas hela vägen ner i magen.
Sen vet jag inte om det hjälpte så mycket för jag har nog ingen vidare sångteknik :p

Det hjälper att lugna ryttaren, vilket är första steget för att kunna börja träna på ledarskapet.

Ja, precis. Så att man inte sitter och spänner sig och därför stressar upp hästen.
Men för mig funkade inte sjungandet så bra. Hittade andra metoder som funkade bättre för mig. Men han var ju inte het hela tiden, utan bara på hemväg, så de tipsen är inte så aktuella i denna tråden.

Nu är jag ingen islandsryttare men det finns heta hästar av andra raser också :D
Låt henne vara lite het och bråka inte så mkt. Att sitta och hålla brukar bara förvärra situationen och gör man en stor grej av det riskerar man att få ett större problem.
Låt henne jobba på en gång och ge henne tillfälle att blåsa ur överskottsenergin med jämna mellanrum men var tydlig med gränserna. (= Hon får blåsa ur ibland men ENDAST när du tillåter det).

Träna skritten när hon är trött och då ska hon följa din sits och inget annat. Jag vet att denna typen av häst kan verka nästan outtröttliga ibland men de kan nå en psykisk och fysisk avspänning efter galoppintervaller i skogen t.ex. där de får utlopp för sin energi och är efter det lättare att påverka. Ha som mål att skritta på lång tygel eftersom det uppmuntrar till avspänning. Det gör inget om skritten är hastig och överilad i början, de lär sig ;)

Det viktiga är att du ger lång tygel och låter det bära eller brista. Hellre 100 försök och ett lyckat än inga försök alls. Om du ger henne tygeln och hon börjar trava/tölta så saktar du av och gör om. Någon gång förstår hon ju.

Det viktiga är att inte göra detta innan hästen har fått utlopp för åtminstone en del av sin energi, då blir det frustrerande för både dig och hästen. Om övningen inte ger resultat över en längre tid kan man börja att vända och skritta åt andra hållet några meter varje gång hästen drar iväg. Det är ett evighetsarbete men ger resultat. Jag var med om att jag kom längre och längre åt "fel håll" en gång men hästen fattade poängen efter lååång tid.

Ett annat tips kan vara att göra halt och stå stilla på lång tygel tills hon slappnar av, beröm MASSOR. På så vis får hästen inte lämna den punkt där man ställt den förrän hon slappnat av. Det bör lära hästen att avslappning är positivt för då får man gå framåt och dessutom är det en behaglig känsla. Den här övningen bör man lämna ganska snart om man märker att det inte ger positiva resultat. En häst som går på bakbenen eller dansar omkring halvt hysteriskt är inte att föredra. Kan man få hästen att stå still så är det däremot ett bra alternativ.

Lycka till!

Tillägger efter lite läsning i tråden att du även måste få henne att acceptera skänkeln på ett bra sätt. Även om det känns fel att lägga till skänkeln så brukar det kunna ge positiv effekt att göra det. Du har ett utgångsläge med en känslig och lyhörd häst vilket är bra! Nu måste du lära henne hur hon ska tolka dina hjälper och HUR känslig hon behöver vara.

Din häst är överambitiös och vill göra rätt och få beröm (så som jag bedömer det) och det är ditt ansvar att lära henne vad som leder till beröm.
Du måste kunna ha skänkeln intill hästen utan att hon drar iväg och du måste kunna flytta sidvärts. Har du svårt att flytta sidvärts så tar du hjälp av en vägg/ett staket och vänder huvudet utåt t.ex. åt vänster i höger varv och flyttar undan vänster skänkel. (Så att bakdelen går innanför spåret). När hon fattar poängen provar du att flytta sidvärts med framdelen innanför spåret. Noga med eftergift och beröm.

Du kan också ha en medhjälpare framför din häst som bromsar vägen framåt och be henne gå åt sidan. Om hon är lätt att flytta från marken kan medhjälparen också flytta henne åt sidan med dig på så får du hjälp med att koppla ihop sidförande hjälper från marken och från ryggen.

Mvh JV

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 596
Senast: Boj
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar