Hur får man en häst att gå själv inne på ridbanan?

nallip

Trådstartare
Jag har en shettiskille som nu är nio år och jag har haft honom sen han var ett.
Han är verkligen en superponny på alla sätt och vis, men det enda kruxet är att han inte klarar av att gå på ett fyrkantsspår utan ledare.

Jag har delvis mig själv att skylla för jag har alltid lett honom eftersom det mestadels har varit små barn som ridit. Vi har varit ute mycket på ponnyridningar osv. Och man kan säga att behovet att gå på ett fyrkantsspår inte har funnits förrän nu.
Anledningen till att jag har uppmärksammat det här problemet nu är att jag har ett par barn som har avancerat så i sin ridning att de kan rida utan ledare.
Om man inte går bredvid så stannar han och har ingen aning om vad han förväntas göra. Men han går om jag går. Så jag har fått gått ett par steg framför och maskerat det hela med att vi lekt "följa john", men detta går inte längre för jag känner att han bör kunna gå utan mig.
Jag blir ju också bakbunden eftersom jag inte kan rida honom själv och att de som rider är totala nybörjare.
Har även provat att tömköra, för att få honom att förstå att han ska gå dit tygeln leder honom och det förstår han. Men när det kommer till ridningen så är det stopp.

Så jag undrar om någon har någon bra ide på hur man kan gå till väga?
 
Sv: Hur får man en häst att gå själv inne på ridbanan?

Börja med att longera, och allt eftersom låta ryttaren "ta över" kontrollen så att hästen lär sig att flytta över fokus från dig till den som sitter ovanpå, kanske vore en idé värd att prova?
 
Sv: Hur får man en häst att gå själv inne på ridbanan?

Testat att tömköra medan en duktig liten ryttare rider? Så han kanske förstår att när man rider är det samma sak som tömkörning? om man får ihop allt med töm + sadel + ryttare =)
 
Sv: Hur får man en häst att gå själv inne på ridbanan?

Förstår han vad skänkeln betyder då?

Jag känner ett par oinridna vagnshästar som reagerar precis likadant under ryttare. De har inga problem med att man sitter på dem men har man ingen som leder så blir de bara stående. De har helt enkelt inte lärt sig att de ska gå framåt när de sitter någon på. Skänkelhjälper förstår de inte alls.
 
Sv: Hur får man en häst att gå själv inne på ridbanan?

Kruxet är att jag tyvärr inte har någon ryttare som är lite duktigare att tillgå...

Nja, han kanske inte riktigt förstår vad det innebär till fullo med skänkeln. Men det har jag jobbat på genom att när barnen skänklar så har jag lett honom framåt. Jag vet inte om det är rätt taktik för när han står utan mig så att säga så reagerar han nästan inte på skänkeln alls.
 
Sv: Hur får man en häst att gå själv inne på ridbanan?

Förstår han vad skänkeln betyder då?

Jag känner ett par oinridna vagnshästar som reagerar precis likadant under ryttare. De har inga problem med att man sitter på dem men har man ingen som leder så blir de bara stående. De har helt enkelt inte lärt sig att de ska gå framåt när de sitter någon på. Skänkelhjälper förstår de inte alls.

Känner igen det där och första gångerna jag satt på senaste travhästen som vi fick för oss skulle må bra av lite skogsridning red vi i sällskap med annan häst, och då fick den andra hästen väl lite samma funktion som TS verkar ha, dvs någon som reglerar tempot åt en. Vad som jag tycker har fungerat bra för att lära in skänkel är att börja med rösthjälper.

Så TS, det kanske vore in ide att befästa rösthjälperna ordentligt (om hästen inte redan svarar bra för dem) och sedan låta ryttaren använda både rösthjälper och skänklar samtidigt? Eller kanske börja med att prova att rida i sällskap med annan häst för att i alla fall bli lite mer självständig?
 
Sv: Hur får man en häst att gå själv inne på ridbanan?

Draghjälp av annan häst, så kan den lilla bara följa efter i rumpan på den andra ett tag så han förstår att han ska lyssna på ryttaren och inte så mycket på dina signaler från marken!
Annars longering som någon annan skrev, då lär han ju sig att gå ifrån dig, senare kan du nog nästan "longera" utan lina, alltså ge kommandon innefrån ridbanan men att han även förstår att han ska fortsätta ute på spåret. :)
 
Sv: Hur får man en häst att gå själv inne på ridbanan?

Hej har nyligen köpt en begagnad avalon horse moser sladdlös, kom hem och klippte lite på min ponny men inte så mycket för att han var blöt. Åkte hem ladda den i ca 1,5 timme och åker ner och ska klippa färdigt men den klipper inte!? asså den låter och funkar men hårstråna går inte av?? hon som jag köpte den sa att dom nog kunde behöva slippas men 1,5 timme innan klippte den super och sen inget? har testat att plocka isär den och olja in skären m.m. men INGET!! känns lite skumt..
eller kan skären bli så på så kort tid och en sån STOR förändring??!!! SNÄLLA HJÄLP!!!!!
 
Sv: Hur får man en häst att gå själv inne på ridbanan?

Kl

Jag hade testat att longera med ryttare, sen tagit bort linan och haft samma hjälpgivning, sen öka och öka volten tills man är ute på 4kants spåret. Sen kan man ha draghjälp också för att få lite extra framåtbjudning och sen lättare röra sig utanför spåret.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp