Hur får man bort urin från en soffa?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Möbeltvätt? Ättika? Att man inte får bort precis allt förstår jag men så att det blir hygieniskt och luktfritt åtminstone...
Vi är bortresta 06-23.30 imorgon(fredag)och ska ha fest på lördag... Soffan är dessutom inte ens en vecka gammal och kostade, för oss, mycket pengar. Så bara tanken på att slänga den gör mig skakis...

Det är hunden som kissat i soffan vill jag tillägga innan fantasin går igång ;)

När min hund kissade i min soffa så dränkte jag hela dynan i ättika, lät den stå och vädra ett dygn och spolade sen igenom den med vatten och lät den vädra/torka igen. Inga fläckar och ingen doft! Och då tömde ändå min hund hela nattblåsan i soffan :D

Möbeltvätt? Ättika? Att man inte får bort precis allt förstår jag men så att det blir hygieniskt och luktfritt åtminstone...
Vi är bortresta 06-23.30 imorgon(fredag)och ska ha fest på lördag... Soffan är dessutom inte ens en vecka gammal och kostade, för oss, mycket pengar. Så bara tanken på att slänga den gör mig skakis...

Det är hunden som kissat i soffan vill jag tillägga innan fantasin går igång ;)
När min katt gjort sånt har jag först sköljt av med vatten för att få bort så mycket som möjligt den vägen. Givetvis tagit av klädseln i de fall det gått att göra. Sen fullkomligt dränkt dynan+klädseln i ättika och låtit det lufttorka. Nu när det är varmt ute så går det rätt fort. Är inte lukten helt borta efter ett försök så kör en omgång till. Funkar kalasbra!

Det finns ett svenskt medel som heter scentstop som är bra. Kolla upp det.
(Löser inte akuta problemet idag, men super att ha koncentratet hemma till nästa gång det sker en olycka.)

Om det fortfarande är blött häll över rejält med potatismjöl låt det ligga en stund och dammsug sedan upp det. Funkar på barn kiss så borde funka för hundkiss också :)

Finns sprayer på djuraffären som ska "bryta ner" molekylerna och allt möjligt. Det funkar mot lukten och blir fräscht i alla fall. Jag har använt det på matta

Alsolsprit använde jag på min gamla soffa som en tillfällig katt kissade rätt rejält i... Dränkte in med några flaskor i själva dynan, såg verkligen till att det trycktes ned I dynan. Fick sedan torka. När det avdunstar tar det med lukten (ngt med alkoholen som bryter ned) och luktade inget sedan. Bäddsoffa men ingen klagade någonsin på att det luktade kiss efter händelsen :)

Alsolsprit använde jag på min gamla soffa som en tillfällig katt kissade rätt rejält i... Dränkte in med några flaskor i själva dynan, såg verkligen till att det trycktes ned I dynan. Fick sedan torka. När det avdunstar tar det med lukten (ngt med alkoholen som bryter ned) och luktade inget sedan. Bäddsoffa men ingen klagade någonsin på att det luktade kiss efter händelsen :)
Det påminde mig om att jag testat Ytdesinfektion förut (finns på 1litersflaska på apoteket, man får vanligen fråga efter det). Funkar också jättebra!
Kostar ca 40 kr. Jätteenkelt att dränka in det som luktar, och sen bara låta det torka innan man ev gör om det igen. Dock bör man testa på en dold plats först så det inte förstör färgen i tyget.

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 301
Senast: lilstar
·
K
Övr. Katt Våran älskade Tristan gick bort natten till i söndags. Detta är en hemsk historia och jag förstår inte hur vårt liv ska kunna bli helt...
Svar
6
· Visningar
1 274
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka