HUR får man bort kåda?

E

eiwo

Min kära ponny har geggat in hela sej i kåda, hela halsen, ryggen och rumpan. Vågar inte lägga på honom en sadel som han ser ut nu, måste jag vara obekvämt/risk för skav! Eftersom han legat i halmbädd efter inkletningen sitter det massa halm och skit fast också, kan ju inte vara skönt på något sätt. Hur tusan får man bort skiten?! Ska på träning i eftermiddag, vågar inte rida en timme med all kåda under sadeln... Hjälp! :D

Sv: HUR får man bort kåda?

Olja(mat/raps/oliv etc etc) o gnugga in på kådan...
Kletigt på ett annat sätt,men kådan blir väck;)

Sv: HUR får man bort kåda?

Matolja är ett beprövat sätt. På med matolja och gnid bort kådan. Sedan är det bara att schamponera kusen! :bump:

Något man INTE ska änvända är Lacknafta! :eek: Vet en galning som tog till det och stackars kuse säger jag bara! Förstår inte än idag hur h*n kunde ens komma på tanken...:confused:

Liknande trådar

Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 667
Foder & Strö Min valack äter kvällsgivan ur slowfeedingnät sedan i somras. Detta för att han äter ungefär 2kg/timmen när han får höet löst, och då...
Svar
16
· Visningar
4 666
Senast: Nominous
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Hästvård ja som rubriken lyder, hur länge 'måste' man kämpa och när är det 'okej' att ge upp? :cry: slits mellan förtvivlan och hopp hela...
2
Svar
21
· Visningar
3 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka