Hur får man börja tävla?

lovely_piff

Trådstartare
JAg är en 14 tös som ridit länge och vill börja tävla.. Men jag ha ringen egen häst..Hur har ni andra gjort när ni börjat tävlat?? HAr alla privat häst eller foder häst eller är det någon som får låna av ridskolan?? Vill gärna ha lite tips m.m

Sv: Hur får man börja tävla?

på en del ridskolor får eleverna tävla på ridskolans hästar
annars kan man hitta en medryttarhäst som man får tävla :)

Om du rider på ridskola kanske du kan låna en häst och tävla på där? De flesta ridklubbar brukar ju ha klubbhoppningar för sina lektionsryttare. Fråga din ridlärare! :)

När jag började tävla hade jag en ponny på foder, jag bad min ridlärare om hjälp och han hjälpte mig att fixa alla papper och så vidare. Det bästa är att fråga någon kunnig i din närhet som kan hjälpa dig :)

När du ska ut på tävlingsbanorna är det lite papper som ska vara i sin ordning:

Klubbtävling: Ryttaren ska ha Grönt kort (kan tas på ridklubben) och så behövs vaccinationsintyg på hästen. (Oftast)

Lokaltävling: Ryttare: Grönt kort, lokal licens. Häst: Vaccinationsintyg (ponny ska även ska mätintyg).

Regional: Ryttare: Grönt kort, regional (junior/senior) licens. Häst: Vaccinationsintyg och Hästlicens.

Lycka till!

Genesis skrev:
Klubbtävling: Ryttaren ska ha Grönt kort (kan tas på ridklubben) och så behövs vaccinationsintyg på hästen. (Oftast)

Grönt kort behövs väl ändå inte på en klubbtävling? Typ bara medlemskortet att man är medlem på själva ridklubben.

I min klubb ska alla ha Grönt kort på klubbtävlingarna, det beror antagligen mest på att de yngre ryttarna ska lära sig hur det ska vara från början.
På träningstävlingarna behöver man dock ej ha grönt kort.
Detta varierar förståss från klubb till klubb (därför skrev jag "oftast)
:)

"Grönt kort behövs väl ändå inte på en klubbtävling? Typ bara medlemskortet att man är medlem på själva ridklubben."

Det beror helt på från klubb till klubb, vissa kräver grönt kort vissa inte.

JAg har alla papper å kort.. Min ridlärare är lite kneppig i bland så jag vågar inte fråga henne.. Å^jag har en medryttar häst men jag v etint eom jag får tävla henne.. Och så e hon svårlastad åxå..men vi övar på det.. Tack :bump:

Jo, men ridskolans ponnyer får man väl tävla på de flesta ridskolor?
Rocky, ponnyn jag tränar och tävlar, är ridskoleponny. Och ridskolan är bara glad att jag rider honom. iof. är haan något av en problemponny, men ja. Bara man e medlem och tränar me ponnyn/hästen borde det ju vara helt ok.:D

Nej.. det e bar "underbarnen " som får tävla ridskole ponnyerna... Och jag tillhör inte dom haha:bump: :D

hm.. känner igen det där.. "underbarnen".. :mad:

lovely_piff skrev:
"underbarnen "

Vad menar du med det :mad: Jag har bara haft tur.

Men jag kan hjälpa dig i vinter med att läst träna om du vill. För jag tycker at du ska åka på annandag jul hoppningen. Jag kan va coach :banana: Jag som e sååååååå duktig. (inte)

YaHilweh skrev:
Vad menar du med det :mad: Jag har bara haft tur.

Du skojar va?? du e ju ent alöang upp över öronene på dej själv.. ja du å sanna å lisa å så.. å nettan lite mä.. :bump:

JA gärna haha Om d e okey för anna så gärna.. vi kommer skämma ut oss stort :o

Sorbe skrev:
Grönt kort behövs väl ändå inte på en klubbtävling? Typ bara medlemskortet att man är medlem på själva ridklubben.

I vår klubb måste man, det är df jag aldrig är med :p ;) :D

Du kanske kan låna en ridskole häst och tävla med på lite klubbtävlingar och hemma tävlingar. annars så var första hästen jag tävlade min foderhäst. Har du inte grönt kort kan det vara lämpligt att börja ta det nu :)

Lycka till!

ja fick hoppa träningstävlingar på ponnyerna på ridskolan sen skaffa ja egen.

Ska jag ta dte som en förolämpning. :crazy: Jag vill inte va som Sanna och Netta.Dte vet du. Jag har haft egen häst hela livet kan ha med det att göra.

Det bästa sättet att få reda på om du får tävla henne är att fråga... ;) Fråga helt enkelt om du får starta henne på någon liten lokal tävling eller så

Menar du att ja skulle kunna lasta capri(omöjligt) å sen rida henne på främande plan utan någon av henne skompisar me alla våra spökhinder .. nä ja tro inte de va.. nä det vet ja att du inte vill... de va nte så ja emnade.. men dom får ju tävla för att typ ridlärarn tycker om er..not me:angel:

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar