Hur får jag ner huvudet på honom?

M

Maxmax

Hej, hjälp mig :bow:
Jag är medryttare till en fd travare som gärna går med huvudet högt hela tiden. Han har inte blivit riden på rätt sätt. Han har mest gått i skogen och trallat med sin ägare. Nu är det upp till mig att försöka få honom till mer en ridhäst. Men jag har problem med hans huvud. Så fort jag tar tygeln så åker huvudet upp och ryggen ner. :mad:

Är det någon som har ett bra tips på hur jag kan göra?
Om du läser inlägget som Milly har skrivit under forumet hästvård så får du mer information om hästen hur han är. Det är samma häst som hon har skrivit om. Inlägget handlar om hans rygg.
Hoppas någon kan hjälpa mig!! :smirk:

Sv: Hur får jag ner huvudet på honom?

Tack den sidan ska jag kolla!! Tack för tipset! :bump:

Nu har jag addat dig! Tack.

Min hade också stora problem med att få ner huvudet , hade ut en instruktör som visade oss till volten , och med innåtledande innertygel kan man leda rakt ut in mot volten, och med innerskänkeln trycka utåt, som vanligt du vet ;)
Min dam var ju aldrig riden på volt och vi fick därför lära henne från "unghäst" tempot , och nu har hon fattat helt att inte vara stjärnkikare :p
Men som sagt , kan du vara på volt så är det ett stort tips från mig ! Sedan brukar man ju kunna lirka åt sig små tips själv som fungerar på ens egen häst , men detta är nog den bästa grunden jag klarat mig på iallafall.

Lycka till ..

Senast ändrad av en moderator:

Han är troligtvis inte tillräckligt stark för att kunna orka bära sig själv i balans och i rätt form. Börja rida i kuperad terräng och i backar, där han får lyfta på fötterna, arbeta med ryggen och söka sig naturligt framåt-nedåt för att se vart han går.

Använd även volten, börja försiktigt. Du kan inte kräva att han ska kunna gå i balans i alla gångarter än, så börja i skritt. Led med innerhanden och forma honom efter det böjda spåret.

Lycka till!

Jag håller med ovanstående. Han är förmodligen inte tillräckligt stark, och har svårt att hitta sin egen balans, om han har svårt med sin balans, vilket dom ofta har svårt med med deras långa ben :d , Tänk på att börja longera och tömköra, tills han blir stark och självbärig, till dess så rid ut i skog och mark för att stärka, men vänta med att jobba med dig på ryggen, ta i lina då. Lycka till

håller oxå med om att rid ut i terrängen som ägaren gjort för det är en bra början eftersom travare är vana att de ska gå med huvudet upp och ryggen ner när det är plan mark när det blir lite stubbigt m.m måste de ju kolla ner vad som händer. rid med långa tyglar och låt hästen få riktigt långa i början sträck t.om. fram handen så den vet att den har helt långa tyglar. det är första och enda vägen till att aktivera ryggen och bakdelen. klättra mkt och ställ dig upp låt hästen utveckla ryggmuskler och söka sig neråt. varteftersom kan du försiktigt börja plocka sakta men kör den upp huvudet så börja om. när hästen stadigt kan gå på tygeln d.v.s sänken huvudet höjer atalskotan och höjer ryggen och trampar under sig kan du börja med andra övningar på volter m.m.

A-a skrev:
Jag håller med ovanstående. Han är förmodligen inte tillräckligt stark, och har svårt att hitta sin egen balans, om han har svårt med sin balans, vilket dom ofta har svårt med med deras långa ben :d , Tänk på att börja longera och tömköra, tills han blir stark och självbärig, till dess så rid ut i skog och mark för att stärka, men vänta med att jobba med dig på ryggen, ta i lina då. Lycka till

Långa ben? Njae... inte direkt. :angel:
Det är en kallblodstravare av den lite mer lågställda typen, se här:
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/DSC02112.jpg

(jag står i samma stall med min häst och har tagit bilden)

Travare som gått på trav har blivit inpräntade att gå med huvudet högt och fått skäll när dom fattat galopp. Man ska ha klart för sig när amn tar sig ann en fd travare att det tar LÅNG tid att lära om hästen att nu är det oki att ta ner huvudet och INTE oki att köra upp det.
Och att nu är det oki att galoppera
Vissa travare lär sig aldrig detta då dom kasnke blivit slagna vid galoppfattning och då aldrig vågar fatta en galopp.

Men om jag var du så skulel jag börja bygga om hans musklatur fårn kör till ridning vilket i snitt tar ca 1 år! Skritta mkt trava klättra ja klättra i massor. Rygga upp för en backe det får han att använda ryggen och baken och får en runt välmusklad rumpis :D

När han väl byggt om sina muskler och använde de musker en häst använder när den trampar under sig och går på på sk tygeln. Kan han börja försöka trampa under sig och söka sig neråt...

Men lägg ner försöken att han skall slå ner huvudet och gå på tygeln på minst 1 år!

Du kan börja med att bygga lite muskler på honom.
Gör de genom markarbete, dressyr, studds m.m
Testa martingal...
Min kompis har en fd travare och hon rider med ett stång bett... variera lite med vilket bett han går på...
Lycka till!

fast när man börjar rida på stångbett ska ju hästen och ryttaren ha kommit en ganska bra bit i utbildningen, framåt- nedåtsökningen ska redan finnas där.

ja här har vi ett praktexempel på en som har en travare och kräver för mkt av den..Varför har hon stångbett på hästen?? för den ska enbart kröka på nacken??

Man kan faktiskt få en häst att få i kyrform med vanligt bett åsså :smirk: :eek:

Stram tygel som lättar så snart hästen gör minsta antydan till att sänka huvudet och då är eftergiften omedelbar (släpp som om du hade bränt dig) och rejäl. Inte bara att sluta krama med handen runt tyglen. Så småningom räcker en sådan liten eftergift som att släppa en handkramning av tygeln, men i början bör man vara övertydlig, så att hästen förstår att sänker jag huvudet så har jag gjort rätt.

Den stama tygeln och eftergiften upprepas om och om igen, det gäller att vara konsekvent.

Tänk bara på att du inte vill ha hästen lång och låg för mycket heller. I början kan det behövas för att välva ryggen och bygga ryggmuskler. Men när hästen stärker sin rygg mer och mer, så behöver den komma upp med huvudet för att avlasta frambenen (komma av bogarna).

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 073
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka