hur får jag i min häst öljästpulver =)

C

Colombia_Girl

Han total vägrar att äta maten om jag har detta pulver i maten... har ni några förslag?

Hur gör ni?

Sv: hur får jag i min häst öljästpulver =)

Varför ska han ha öljäst?
Om det varit min häst hade jag försökr med något annat som har samma funktion. Kvittar hur bra att foder är om inte hästen äter det.

Hej,
Vet inte varför du ger öljäst? Är det istället för mag-tarm eller liknande? Generellt om man vill få illasmakande att slinka ner lättare så lägg i blöt betfor eller tillsätt en klick melass osv... Min kräsmagagade går dock inte på det heller, men kanske värt ett försök.
Vad ger du öljästen för vore intressant att veta dock?
Är det för att stabilisera magen (lös) så sök här på forumet så får du säket många förslag, finns medel som inte smakar blä. Är det för B-vitamin (jag själv äter öljästtabletter för att komma åt b-vitamin=billigare än dyra vitaminer !)... Så tetsa att ge flytande b-vitamin eller mineral med b-vitamin i istället. Säkert smakligare.
p.s till er som svarat men inte på hennes fråga, kan man inte svara på frågan istället för att kommentera, eller i alla fall både och? Visserligen har man ju rätt att svara vad man vill men hon ställde ju en ärlig fråga, tycker man kan svara på den också.
Hälsningar Lillemim

vi blöter upp all mat till pållarna så blöt upp pelletsen om du har et o blanda i det.. funkar klockrent dock har jag vanlig foderjäst..

Han total vägrar att äta maten om jag har detta pulver i maten... har ni några förslag?

Hur gör ni?

Jag gav min förra häst "foderjäst" För att hennes hovar va så himla dåliga. Är de därför du försöker få i din detta?

Hur som hellst så kladdade jag ihop de med betfor åch melass å då åt hon. Nu va ju hon en nordis då, en glupsk sådan. Men pröva att blanda ihop så till en grötig sörja :)

Jag tycker det är utmärkt tillskott. Mag/tarm, b-vit vid pälssättn/fällning (dock ej B12), protein samt för leder. Min är riktigt kräsen men jag blandar det i betforen och då äter hon det. Men det är klart att om hästen inte gillar det bör man ju leta efter något annat som ersätter jästen beroende på varför man ger det.

Ja, det vet jag...lukten är inte kul heller. Men pållan äter det trots att hon är mycket kräsmagen så hon tycker nog inte det är sååå äckligt, isåfall skulle hon inte äta det kan jag lova..hur många ger inte mineraler i som ligger kvar i krubban, också äckliga...?
Äter hästen det ska man vara glad och fortsätta, äter hästen inte det så är det väl inget att fundera på anser jag.

alltså jag ger Foderjäst =) men i min värld så har jag för mej att det är samma sak som öljäst?

Anledningen till varför jag ger min häst detta hör väl inte hit? eller?

tyvärr så ger jag inte min häst nån betfor, dock kli som jag blöter upp.. men han tycker inte att jag är så snäll när jag blandat i foderjästen i maten hehe..

Ni som ger era hästar foderjäst, hur mycket ger ni per giva?

Näe det vet jag inte. Har inte smakat! Brukar du smaka på din hästs foder? svara nu med handen på hjärtat.. =I

Jag håller med, frågan var inte varför "colombia girl" ger jäst utan om nån har tips på hur man kan få i hästen detta. Tror det blir svårt utan betfor, du kan ju alltid prova nu när det snart är b-vit.dags och blanda det i kliet coh jästen det brukar ju hästarna tycka är gott, min gillar dock inte Emins..Äter den inte om du skär ner äpple, morot eller nåt, har hört att det finns torkade morötter och äpplen som man blötlägger och att man inte ger så mycket av det.

Tillägg med handen på hjärtat, jag smakar faktiskt på min häst foder, B-jäst är inte gott men det är inte heller så man kräks :rofl:

Jag ger min häst foderjäst istället för mag och tarm.
Jag gav inte min häst någon betfor innan men stack till det för att han inte skulle behöva äta bara kraft och jästen.
Jag gör så att jag mäter upp betforen, sedan jästen och blandar runt ordentligt, därefter häller jag på vattnet för att betforen ska jäsa. Gör det i den ordningen för att det inte ska bli klumpar eller liknande.
Nu är ju min häst rätt äcklig :p han protesterade först mot att äta jästen men sedan när han inte hade något att göra så slevade han i sig 2,5 dl utan något till *bläk*

På min hink står givan rätt luddigt men en kompis köpte av ett annat märke och där stod det att man skulle ge 0,5dl per 100kg häst delat på MINST 2ggr om dagen.

Jag håller med, frågan var inte varför "colombia girl" ger jäst utan om nån har tips på hur man kan få i QUOTE]

Varför inte?
Om nu hästen inte äter det och ändå behöver det så är ju anledningen till varför det viktigaste. Så att man ge tips på smakligare alternativ. För hur viktigt och bra det än kan vara med en typ av foder så hjälper inte det om hästen inte äter det! Eller?

öhh... läs frågan i tråden.. Du kanske har tolkat frågan fel. Jag frågar efter tips HUR jag ska få i min häst produkten inte varför ;)

Om jag varit tvingad att ge honom produkten så vet jag hur jag ska få i honom den, men så är ju inte fallet... ;)

Jag har precis börjat introducera produkten till hästen och han tycker inte alls att det är speciellt gott.. MEN någon annan kanske serverar maten på ett annat sätt än mej, och där av frågan.....

;)

oj det var ju en stor giva, 0,5dl per 100kg häst.. hm.. Måste man vara miljonär då oxå hehe..

skämt o sido.. det stod så luddigt på min burk oxå så.. hehe

Fortfarande varför?
Dels så är det dyrt att hålla på exprimentera med olika metoder och dels så kan det leda till att hästen slutar äta annat foder också om man ska tvinga i den något den inte vill ha. Har själv erfarenhet av just det med en häst som helt slutade äta p g a den skulle ha medicin i fodret. Höll på att sluta med kastrof och undernärd häst.

Men visst om du så gärna vill rikera din hästs hälsa och har råd att köpa flera olika sorters foder för att prova vad som krävs för att den ska äta så visst fortsätt och tala då inte heller om varför som du ska tvinga det i den.
"Måste man vara miljonär då oxå hehe.." det måste man nästan vara om man ska har råd med det istället för att ta råd om andra preparat som kan vara lättare att ge och ha samma effekt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: Corax
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V