Hur får jag henne på tygeln??

Koppen

Trådstartare
Har en helt underbart sto, fd travare men har knappt gått på banan utan mest som ridhäst.
Jag köpte henne i maj och har jobbat hårt med traven främst. Hon är mycket arbetsvillig och gör alltid sitt bästa vilket jag älskar henne för! Det tog ett tag innan hon förstod hur man "ska" trava. Men vi gör stora framsteg vilket gläder mig.
Nu känner jag att jag skulle vilja träna henne lite mer och köpte därför en halsförlängare för att hjälpa henne lite på traven att kunna gå på tygeln. Det funkar görbra i skritt! Nu går hon på tygeln i skritt även utan den. Men vad gör jag för fel när det inte funkar i trav och galopp?
Hon rusar inte längre som hon gjorde i början, men hon tycks tro att hon bara ska gå på tygeln i skritt! När hon går på tygeln i trav och galopp berömmer jag henne jättemycket och då slutar hon! Vad gör jag/hon för fel?

Sv: Hur får jag henne på tygeln??

Är jättesvårt att hjälpa någon utan att ha sett er på riktigt, men först och främst: Att "gå på tygeln" (uttrycket används för övrigt knappt längre, använd hellre att arbeta i form) är ingen ställning hästen ska hålla huvudet i och sen är det bra. Det låter som att du har den uppfattningen då du skriver att när hon går på tygeln i trav och galopp berömmer du jättemycket och sen slutar hon. När hästen går med eftergift och arbetar i form är det beröm i sig, då går hästen bekvämt och det är resultatet av ett, ibland mycket svårt, arbete. Hon kanske är eftergiven och arbetar rätt i skritten, det kan jag omöjligt bedöma såhär, och att hon inte är tillräckligt stark för att göra så även i de andra gångarterna. Men det bästa (och egentligen det enda) tipset jag kan ge dig är att börja rida för någon. Det kanske låter klyschigt men försök att inte tänka på huvudets placering även om det är svårt, hon måste bli avslappnad och lösgjord (både fysiskt och psykiskt) innan hon kommer kunna arbeta i en stadig arbetsform i samtliga gångarter. Lycka till!

Senast ändrad:

Ett bra tips på vägen är att kolla att sadeln passar. Sitter den inte som den ska så lär hästen inte vilja gå i form. Stort lycka till! (har själv en ridtravare, och en "oäkting" :D , en korsning med 50 % i)

PathOfClovers skrev:
Är jättesvårt att hjälpa någon utan att ha sett er på riktigt, men först och främst: Att "gå på tygeln" (uttrycket används för övrigt knappt längre, använd hellre att arbeta i form) är ingen ställning hästen ska hålla huvudet i och sen är det bra. Det låter som att du har den uppfattningen då du skriver att när hon går på tygeln i trav och galopp berömmer du jättemycket och sen slutar hon. När hästen går med eftergift och arbetar i form är det beröm i sig, då går hästen bekvämt och det är resultatet av ett, ibland mycket svårt, arbete. Hon kanske är eftergiven och arbetar rätt i skritten, det kan jag omöjligt bedöma såhär, och att hon inte är tillräckligt stark för att göra så även i de andra gångarterna. Men det bästa (och egentligen det enda) tipset jag kan ge dig är att börja rida för någon. Det kanske låter klyschigt men försök att inte tänka på huvudets placering även om det är svårt, hon måste bli avslappnad och lösgjord (både fysiskt och psykiskt) innan hon kommer kunna arbeta i en stadig arbetsform i samtliga gångarter. Lycka till!

Åh gumman vad du är klok. :bump:

Kan också tillägga att för att hästen skall "gå på tygeln" krävs en stadig framåtbjudning från din hästs sida. För mycket trixande med handen förstör givetvis den eventuella bjudning hästen har. Att ta hjälp av instruktör låter som ett verkligt gott råd, du behöver någon som kan hjälpa dig känna efter "bakifrån och fram", bjudning in i handen etc.

Var har du köpte henne?
Bara undrar?!

Jag tycker att du ska skynda långsamt. Börja med att henne i skirtten på tygeln sen efetr ett tag. så börja jobba henne i traven på samma sätt.

Hur länge är hästen riden?

Hur länge har du ridit h*n?

Hur gammal är hästen?

Att "gå på tygeln" (uttrycket används för övrigt knappt längre, använd hellre att arbeta i form)

Uttrycken betyder inte ens samma sak, så varför ska man använda det ena men inte det andra?

Hästen är på tygeln när den är fysiskt och psykiskt lösgjord och lyssnar villigt på hjälperna, samt har aktiverat muskelringen.

FORMEN ser olika ut beroende på vad man gör och vilken utbildningsnivå man är på, vilket stadie i ridpasset man är, osv.

När det gäller att "folk" säger gå på tygeln om att kröka på nacken, så används det exakt lika mycket som "gå i form" används för att hästen kröker på nacken...

Ju fortare det går destå mer att hålla reda på.

Funkar det i skritt, super! Börja där, och så gå upp i trav och försök hålla kvar känslan och jobbet. Tappar ni det så gå ner i skritt igen och gör om. Varefter kan ni jobba längre och längre stunder i trav, och när det verkligen funkar så gör man liknande jobb upp i galopp.

Det är inget som går på ett pass, utan det är ett långsiktigt arbete.

Jag tycker att du ska kanske även tänka på att rida för en tränare.

Jag undrar om hon är tillräckligt stark för att göra det i traven och galoppen. Hon behöver kanske ridas mer i skritten för att orka sen i traven och galoppen. Inget ont mot dig men man vill lite för mycket ibland innan hästen kanske är mogen för det.

Sen så vet jag inte hur hon ser ut men en del travare ha r lättare för att gå iform än andra extiriört sett. Men jobba på så borde det bli lättare för henne.
En annan tanke också är att när de tävlar så går det högt med huvudet i traven. Och det vill gärna de flesta travare göra så därför får man vara extra någa i traven när man tränar på det. Galoppen brukar gå mycket lättare.
Men träna på så borde det gå bättre och bättre. Kanske att du behöver ta hjälp av en tränare. Det finns många som har skolat om travare till ridhästar, någon av dom kanske vill hjälpa dig.

Hoppas du fick lite hjälp av mig. Lycka till

Jag håller med om att du bör ta hjälp av en tränare.
Först och främst tycker jag att du ska koncentrera dig på att få din häst lösgjord och eftergiven. Gör mycket volter och serpentiner och arbeta med ställning och böjning i båda varven. Sen kan du även rida över bommar för att få hästen mjuk och spänstig i ryggen. Försök aldrig att tvinga hästen att kröka nacken genom att såga. Rör lite försiktigt på bettet bara. Man måste börja bakifrån och fram när men ska få hästen på tygel. Och glöm inte att använda skänklarna och inte bara handen.
Börja med att arbeta i skritten, trava sedan ett halvt varv och bryt av till skritt igen. Kräv inte för mycket på en gång. En ovan häst har inte ork att gå i form ett helt ridpass. Ta pauser där du låter hästen skritta på lång tygel några minuter. Försök inte att få hästen att kröka nacken innan den är ordentligt genomarbetad.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 332
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 164
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka