Hur får jag hästen att lyda?

1563

Trådstartare
Har en häst som blir väldigt stark i ridningen. Har aldrig behövt sporrar eller spö på honom. Detta gäller framförallt i galoppen. När han väl galopperar är det svårt att sakta av. Det går ju, men jag måste försöka stoppa honom långt innan. Och jag vill inte behöva dra hårt i tyglarna med tanke på att han är känslig i munnen. Hur ska jag göra?

Sen har jag ett problem till. När jag fått ner honom på tygel, dvs, "böjd hals", hur får jag honom att stanna där? Han tar upp huvudet så fort jag slutar lirka ner honom. Har svårt för att få ner han på tygel i trav och galopp då det ska gå så snabbt för hans del. Så man hinner inte försöka lirka ner honom för man måste sakta ner honom samtidigt.

Skulle behöva hjälp med hur jag får till ett lugnare tempo i trav och galopp utan att behöva dra i munnen på han hela tiden och hur jag får han att stanna på tygeln helt enkelt :-)
 
Sv: Hur får jag hästen att lyda?

Det låter som du behöver en tränare som kan vägleda er rätt, ett tråkigt svar men det är nog det som behövs.
 
Sv: Hur får jag hästen att lyda?

Att "kröka på nacken" är inte detsamma som att gå på tygeln. Instämmer med föregående talare - ta hjälp av en bra tränare.
 
Sv: Hur får jag hästen att lyda?

Lägg av att lirka och tjata i munnen, såklart struntar han i tygeln efter ett tag om du ständigt pillar i den.

Din häst tappar balansen och "ramlar iväg" - öva på övergångar. Rid på lång tygel och gör skritt / halt / skritt / halt utan att ta i tygeln. När du kan göra det, så övar du skritt / trav / skritt utan att ta i tygeln.

Det hjälper dig att bli stabilare i sitsen, och hästen får söka sin egen balans utan att du stör den i munnen. Strunta i huvudet, det hamnar rätt när hästen i balans och avslappnad. :)

Under tiden du tränar på att rida med lång tygel så sök reda på en trevlig tränare som hjälper dig på plats. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 536
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp