Hur får jag hästen att arbeta rätt med ryggen o inte bli skumpig?

Sea

Trådstartare
Hej!

Någon som har något bra tips på hur jag får min häst att arbeta rätt med ryggen o inte bli stel,spänd o skumpig vid nedsittning i trav?

Jag håller på sätter igång min häst efter en längre tids konvalescens (långdragen kotledsinflammation fram). Jag har nu ridit i ca. 8 månader och har just börjat arbeta ordentligt med hästen. Han går i form men verkar inte arbeta ordentligt med ryggen eftersom han är otroligt skumpig när jag försöker sitta ned i trav.
Tidigare har han haft en mkt mjuk o bekväm trav, nu upplever jag att han blir spänd o kort i steget vid nedsittning. Detta leder till att jag skumpar och han blir ännu mer spänd. Jag kan sitta ned i galoppen utan problem och han går fint i trav vid lättridning.
Jag har hört att detta kan bero på att hästen är stel i ryggen o därför inte arbetar rätt. Hur kan jag träna bort det?
Kan tillägga att hästen efter konvalescensen också blivit väldigt "pass-aktig" i skritten. Hästen är den PRE på 11 år som tidigare tränats på ca LB/LA nivå.

Sv: Hur får jag hästen att arbeta rätt med ryggen o inte bli skumpig?

Kontakta en massör eller ET som kan känna igenom hästen och
behandla spända muskler. Har han varit halt så kan han ha dragit på sig spänningar och låsningar av det.

Sv: Hur får jag hästen att arbeta rätt med ryggen o inte bli skumpig?

hade tagit ut massör och sadel utprovare samt jobbat mycket med att longera med hästen lätt inspänd, så att dem får jobba i form utan ryttare och stärka rygg musklerna.

uppsuttet så hade jag strävat efter en lång låg form samt mycket lösgörande arbete.

Liknande trådar

Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Wildhearts
·
Dressyr Är nybakad dressyrhäst ägare och i min box står nu en herre på 170+, en riktig gentleman som älskar att arbeta och trivs bra med det vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 563
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
2 010
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka