Hur får jag hästen att acceptera bett

L

linarosling

Min nya polle har svårt för att acceptera bettet. Han lyssnar inte, arbetar inte och går inte i form. Han bara irriterar sig på bettet hela tiden och tar upp huvudet fram och tillbaka. Saken är att han går otroligt fint på hackamore, men vill helst inte rida med det och vill inte betsla upp honom heller. Förslag påhur man kan göra? Det blir som en helt annan häst med hacket men vill kunna rida honom med vanligt bett och finns det någon övning mot detta eller har ni några tips?

Sv: Hur får jag hästen att acceptera bett

Min nya polle har svårt för att acceptera bettet. Han lyssnar inte, arbetar inte och går inte i form. Han bara irriterar sig på bettet hela tiden och tar upp huvudet fram och tillbaka. Saken är att han går otroligt fint på hackamore, men vill helst inte rida med det och vill inte betsla upp honom heller. Förslag påhur man kan göra? Det blir som en helt annan häst med hacket men vill kunna rida honom med vanligt bett och finns det någon övning mot detta eller har ni några tips?

Om han irriterar sig på bettet så kan det vara bettet det är fel på. Vad har du för bett nu? Är det rätt storlek? Hur ser din häst ut i munnen, kan det vara något där som ligger och skaver?
Min häst är väldigt tjafsig med munnen, men jag har kollat tänderna och provat ut olika bett och kommit fram till att hon inte trivs med bett utan tungfrihet. Med tränsbett, tredelat och rakt går och och kastar med huvudet och är allmänt irriterad. Tills jag har hittat ett hon gillar får hon ha hackamore, det gillar hon.

Ett vanligt tredelat, det är rätt storlek, munnen är kollad så det ska inte vara det som är problemet. Han har inte haft problem med att gå med vanligt bett innan men det är någonting som gör att han tjafsar med det och kan verkligen inte komma på vad!

Kan vara så att han tycker att bettet rör sig för mycket. Du kan ju testa med ett rakt odelat bett, kanske även med fasta ringar, så det ligger så stilla som möjligt.
Vad är det som gör att du inte vill rida med hackamore? Bara nyfiken.

Sitter bettet lagom högt i munnen? Testa att höja och sänka bettet och se om han blir mer nöjd. Testa att byta nosgrimma kan vara ett annat alternativ. Eggbett eller ett bett i annat material, men ändå tredelat, kanske syntet eller mässing?

Jag hade testat ett rakt/oledat bett med fasta ringar.

Alla mina tre kusar har totalt dissat de delade betten. Den ena visserligen är lite speciell, han fick jag rida bettlöst i 3-4år innan han tillslut kunde ha bett i munne utan att stänga av(och tugga så man trodde tänderna skulle hoppa lös). Den andra en häst som efter två år som ridhäst plötsligt började tugga som frenetisk så fort vi inte jobbade. Den tredje däremot har tandproblem vilket innebär att han inte får gå på delade bett.

Det kanske inte är lösningen för just din häst, men ett sånt bett är hyfsat billigt att köpa för att testa iaf. Det kan ju vara så att hästen behöver det lite lugnare i munnen än ett tredelat kan erbjuda.

Om hästen tuggar mycket så tänk på att en engelsk nosgrimma kan innebära att hästen tuggar upp sår i sina kinder. (nu vet jag inte om du har det, men jag ville säga det iaf)

Lycka till!

Bara en tanke som for genom mitt huvud förutom för stort/fel bett, är du säker på att du inte börjat rida på ett annat sätt? Sitter du som du ska/brukar, upplever du att du kanske blivit hård i handen? Hela din sits påverkar hur bettet upplevs via handen så be någon som vet hur du brukar rida att kolla ;) Eller som de andra skivit, utrustningen.... Håller tummarna på ett enkelt litet problem som löser sig snabbt :)

Min häst blir jättejättegnällig på normaltjocka och/eller tvådelade bett. Han vill ha ett tunt, tunt bett - jag håller som bäst på att klura ut om han vill ha tredelat eller rakt bett. Har tidigare ridit honom på bland annat normaltjockt tredelat och tunt, tunt tvådelat. I båda fallen går han och gapar och är grinig, viftar med svansen och går bakom hand. Han har en stång med rakt bett med tungfrihet, det tycker han är helt okej men jag gillar inte att rida på stång varje dag. Han är nöjd och glad på bettfritt men går emot handen så det funkar bara vid uteritter.

Nu ska jag prova ett PeeWee-bett vilket jag tror kommer att vara toppen för honom. Kanske är det någonting du kan kika på också?

*KL*

Min unghäst är likadan. Men som sagt han är unghäst och är inte riden alls mycket än och särskilt inte med så mycket stöd i bettet.

Min tränare sa att han måste acceptera bettet mer innan vi kan börja träna tölten ordentligt. Men jag har tänkt prova ett rakt tränsbett på honom istället för det 3-delade han har nu så får jag se om han tycker det är bättre :)

Jag har samma problem som dig!
Mitt sto har ridits på ett enkelt 3delat som passar bra nu sen jag köpte henne(för ett år sedan) men i vintras började jag rida på hackamore och sen dess har hon vägrat ha bett.
Förut gick det bra även med bett men numera går hon med huvudet rätt upp och lyssnar ingenting om jag inte har hacket. Rider ju normalt med hack då hon trivs med det, men jag vill gärna tävla dressyr och då är inte bettlöst tillåtet så jag vill gärna hitta ett bett som hon trivs med. :crazy:

Har funderat på om ett mildare bett skulle funka, kanske ett rakt gummi?

Har du låtit en veterinär kontrollera hästens mun?

Har den bara ridits på hackamore innan? Om den inte har det, hur har den fungerat med bett?

Det låter på ditt inlägg som att han är väldigt besvärad av bettet, så om du inte vet att hästen inte har problem i munnen rid på hackamore tills det är kollat och eventuellt åtgärdat.

Förra ägaren red honom på bett och då såg det inte ut att vara några problem (när jag ser filmer). Med vanligt bett så drar han i munnen väldigt mycket, och jag vill helst hålla mjuk hand hela tiden vilket blir lite lite svårt emellanåt eftersom han beter sig lite som han gör med bett. Sen när jag skulle provrida så ville f.d.ägaren att jag skulle rida på hacket för att få en "rättvis" uppfattning av honom. Munnen är kollad och allt, så får väl bara ta och testa lite olika bett! Idag gick han lite lite bättre i traven men var helt ovillig till att arbeta och bara sprang runder och yrade utan att lyssna.

Vet du vilket sorts bett förra ägaren red på?

Jag hade börjat att prova ett oledat tränsbett med svag tungfrihet och sen arbeta mig därifrån, tvådelat, tredelat olika tjockleckar med och utan gummi på. Remontgrimma eller pullagrimma på tränset.
Testat att fästa bettet i nosgrimman så den får tryck på näsan när du tar i bettet osv.

Om man inte kan låna bett med gummi på, köp silikon och tejpa på bettet så får du en liknande effekt.

Jag betslade ner min stället. han gick också på hack och gick bra på det men var väldigt besvärlig med tränsbett.
Jag har ett 7,5 mm eggbett nu. sedan visade det sig att jag haft alldeles för små bett, när jag köpte ett 12,5 cm ist för 11,5 så kunde jag röra lite på bettet i munnen och då slutade han spänna sig. Nu går han rel fint med fint stöd på betet större delen av tiden. Vi har också hjälp av tränare regelbundet, det är guld värt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama