Hur får jag framåtandan i hästen??

A

ainavi

Har en 4 årig arab/paint.Hon har på sista tiden,kanske nån månad tillbaka blivit så fruktansvärd seg/trög i ridningen.Både ute och på banan.Hon går emot skänkeln,har ingen som helst någon framåtbjudning.Vad gör jag??När vi är ute och rider går hon så sakta så man kan gå förbi henne,på banan så är hon seg och saktar ner till skritt från trav.Vacklar sig fram liksom.

Kan tilläga att i samma veva ungefär så har hon blivit väldigt sur när man borstar henne.Är det pälssättningen som spökar,men blir de sega vid ridning då?

Sv: Hur får jag framåtandan i hästen??

Låter som hon är inne i en växfas. I våras blev min 4-årig plötsligt urseg o tappade all framåtbjudning samtidigt som hon började snubbla sig fram. :bow:

Visst kan dom bli sega både av pälssättning o tillväxt. Känns hon varm elle "svampig" i framknän eller kotor? Där brukar det kännas om det är en tillväxtfas. Ligger hon / han och sover?
Ibland kan det hjälpa att klippa hästen vid pälssättningen på hösten. Men om hon växer låt henne va. Det går över.

Låter som hon är inne i en växfas. I våras blev min 4-årig plötsligt urseg o tappade all framåtbjudning samtidigt som hon började snubbla sig fram. :bow:

Hon är också fruktansvärd snubblig...hon kan som sagt snubbla på plan mark,ibland har hon gått ner på knäna...lite läskigt.

Läste på en annan tråd att det kan vara inte bara okoncentration utan också det fysiska.Att man har för korta senor eller vad det var.Ska man kolla upp sånt?

Visst kan dom bli sega både av pälssättning o tillväxt. Känns hon varm elle "svampig" i framknän eller kotor? Där brukar det kännas om det är en tillväxtfas. Ligger hon / han och sover?
Ibland kan det hjälpa att klippa hästen vid pälssättningen på hösten. Men om hon växer låt henne va. Det går över.

Jag ska kolla imorgon om hon känns varm eller svampig.Hur ska svampig kännas?Jag vet faktiskt inte om hon ligger ner när hon sover...ska faktiskt fråga stallvärden om hon ligger ner när hon kommer in och ska fodra.

Hon har faktiskt blivit bättre med surheten...de senaste gångerna har hon inte inte varit sur faktiskt...men segheten är fortfarande där :mad:

Jag skulle nog provat longera henne och drivit på henne ordentligt så hon kommer igång å får eld i baken och gör så istället för ridningen eller växla det med ridningen, för jag skulle bli tokig på segheten.
Annars om de inte går över skulle jag nog vänta & se eller prova nåt annat, det kan ju vara nåt fel också som sagt.
Eller så är det bara en period, såna perioder kan väl vi ha också. Men var uppmärksam.

När vilade hon sist och hur lång var den vilan?

Den senaste långa vilan var för ett år sen...slutet av november till början av februari.Sen har hon väl blivit sådär riden efter det och inte förräns i somras som hon blev mer regelbunden riden.Nu rids (rids/longeras) hon regelbundet och tränas varannan vecka för tränare...inga större moment utan mer på mjukheten.Men hon blir väl trött utav det också.

Jag skulle nog provat longera henne och drivit på henne ordentligt så hon kommer igång å får eld i baken och gör så istället för ridningen eller växla det med ridningen, för jag skulle bli tokig på segheten.
Annars om de inte går över skulle jag nog vänta & se eller prova nåt annat, det kan ju vara nåt fel också som sagt.
Eller så är det bara en period, såna perioder kan väl vi ha också. Men var uppmärksam.

Jag brukar också longera henne...då är hon inte lika seg...Där är hon istället mycket lyhörd och duktig..har dock inte gjort det på ett tag.

Jag kan ju bara svara utifrån hur det var med min lilla Pompa (som förresten oxå är arab). Jag lade inte ned ridningen helt men tog det väldigt lugnt. Skrittade mest ut i skogen utan att ställa några krav. Det där snubblandet var riktigt obehagligt o precis som din knäade min pålle till synes helt utan anledning på plan mark.:eek: Det tog ett par månader sen var snubblandet helt borta. Tror inte pälsömheten har med växten att göra. En del hästar har det bara jättebesvärligt vid pälssättning / fällning medans andra inte verkar beröras alls. Brukar ge mina en flaska Shy- feeder (flytande B-vitamin) höst o vår för att motverka detta.:bow:

Det kanske är dags för en vila?

Jag har själv tänkt på det.Men också undrat vad är egentligen vila?Vila med total uppehåll på vad ridning heter,longering.Alltså bara vara i hagen.Eller vila med ingen träning utan bara lugna skritt turer i skogen.

Så som hon rids idag är det mest vid uteritter bara skritt,nån liten trav men inte många meter.Om jag rider i ridhuset så är det heller ingen direkt träning,utan bara rakt fram i skritt trav och galopp.Inga långa pass.Nu för 2 veckor sedan så har jag börjat ta lektioner.Hon har hittills haft 2 lektioner varannan vecka.

Min 4-åring gick kvalitén siste augusti. Innan dess reds han varannan dag i 3 månader och arbetades avsuttet de andra dagarna, dvs han gick rel hårt. Han trappades ned 2 veckor efter kvalitén och stod sedan i hagen 4 veckor. HELT utan ngt engagemang fårn matte alls. Jag hälsade på honom och kratsade hovarna ngn helg men thats it. De behöver ofta vila huvudet så mycket. Nu har han skrittats i snart 4 veckor avsuttet (promenad, tömkörning) och ska sedan ridas igång lugnt fram tills jul då vi ska börja rida lite mer ordentligt igen.

Det allra viktigaste för unghästen tror jag är välplanerade arbetsperioder där man faktiskt planerar VILAN lika mycket som arbetsstegringen.

Jag instämmer med the_connemara, planerad (hel)vila behövs också för de små liven. Några veckors helvila och sedan en lugn igångsättning kan göra susen.

Jag tror oxå att vila är vad som fattas. Då brukar elden och lusten komma tillbaka. Ge fyra veckor iaf. Sen om du känner att hon är vild och galen efter tre kan du ju börja lite tidigare.

Dom brukar berätta när dom vill börja jobba igen. ;)

Instämmer med de andra. Ge hästen vila. Det behöver hon.

Tack alla för era svar...det verkar som att hon behöver vila.
Hade tänkt att låta henne vila efter årsskiftet i ett par veckor.Eller är det bästa att hon får vilan NU?Känns nog bättre om jag tänker efter med situationen runtomkring.Min medryttare åker bort i 3 veckor i slutet av november nämligen.Kanske skulle passa på då.Har en annan häst som jag ska börja träna mer med så då kan man rida henne istället.

Hon får grovfoder morgon...eftermiddag och kväll...överfulla IKEA kassar,2 liter havre/dag,B-vit och 4 dl torr betfor.Är det något man ska trappa ner på under vilan?Kanske inte grovfodret men kraften.

Senast ändrad av en moderator:

Beror på hästens hull och temperament om kraften behövs, men som energi så behövs den inte under vilan. Men det är klart, om hästen växer och du är rädd om hullet så behåll den. Du ser ju om hon blir i gasen, då kan du ta bort havren. Får hon några mineraler???

Jag skulle verkligen trappa ner på kraftfodret. Det gjorde jag på min totto eftersom jag upptäckte att ngt var fel med han, han var irriterad och viftade på svansen, skenade hejdlöst och stod på bakbenen en dag. Satte in honom på Finadyn, tog ut massör/kiropraktor som hittade förskjutningar i bröst- och ländrygg samt i nacken och några låsningar, svullna och ömma gaffelband och en muskelbristning på vä höft. Han har efter det fått trappa ner sin träning betydligt! Lunkar på i skog och mark utan några större krav, lite longering och mer vila än tidigare. Han har blivit bättre på bara 3 veckor! Inte lika "bromsig" och tar ut sina steg bättre, såg över sadelns passform oxå, och den va inte den bästa så jag fick fixa en ny. Så nu rider vi "in" den nya sadeln och lunkar på. Min var oxå OTROLIGT SNUBBLIG innan, han är 5 år och eng.fullblod vilket borde tyda på att han är färdigväxt då fullbloden är tidiga i sin utveckling men varje individ är unik så han var nog inne i en växtfas oxå... ligger gärna ner och sover så fort han kommer in efter insläpp =) Ger han extra B-Vitamin nu, har "tankat" upp han genom att spruta han med Beviplex i 3 omgångar med ca 4 dagars mellan rum, men nu får han bara B-Vitamin i flytande form i fodret. Lycka till med din pålla! =):bump:

Beror på hästens hull och temperament om kraften behövs, men som energi så behövs den inte under vilan. Men det är klart, om hästen växer och du är rädd om hullet så behåll den. Du ser ju om hon blir i gasen, då kan du ta bort havren. Får hon några mineraler???

Pratade med en tjej på Granngården...hon sa såhär...att jag kan börja ge lucern,typ 1 hekto till att börja med.Men jag vet inte hur mycket jag ska ge som totalt.Tillsätt då mineraler,vilket jag börjat med idag.Miner grön.Sen ska jag också börja med multivitamin.Så det stora hela...Hö,havre,lucern,miner,b-vit,multivit.och betfor.

Jag skulle inte trappa ner på fodret sa hon.Men det är klart,om jag märker att hon går upp i taket så sänker jag ju på havren.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 663
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 730
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar